Min hårddisk slutade plötsligt fungera, och jag är orolig för att förlora viktiga foton, arbetsdokument och personliga filer. Jag behöver hjälp med att ta reda på det säkraste sättet att återställa data från en hårddisk som håller på att gå sönder utan att göra skadan värre. Om någon känner till pålitliga steg eller verktyg för dataåterställning från hårddisk skulle jag verkligen uppskatta råden.
Ledsen att du har fastnat med det här. Jag har varit där, och det första jag skulle göra är att sluta skriva något alls till disken. Inga nedladdningar. Inga installationer. Spara inte återställda filer tillbaka på den heller. En disk med saknade data är som våt cement. Fortsätt trampa på den och du förlorar det som fortfarande fanns kvar.
Innan du kör återställningsverktyg, kontrollera om disken håller på att fallera fysiskt. Om jag hör klickande, skrapande eller konstiga pip kopplar jag ur den. Samma sak om den försvinner slumpmässigt eller bara dyker upp ibland. Upprepade skanningar på en skadad disk gjorde saker värre för mig en gång, så jag slutade leka cowboy med sjuka diskar.
Om disken visas normalt tittar jag först på S.M.A.R.T.-hälsan. CrystalDiskInfo fungerar. Disk Drill har också S.M.A.R.T.-övervakning. Om du ser varningar eller dåliga sektorer som bara blir fler, ta de viktiga filerna först och håll diskaktiviteten låg.
Om disken fortfarande svarar skulle jag börja med Disk Drill - Best Data Recovery Software for Mac & Windows. Free Try!. Det är ett av de enklare verktygen jag har använt för raderade filer, formaterade partitioner och trasiga filsystem utan att göra hela grejen till ett helgprojekt.
Det jag gjorde:
- Installera Disk Drill på en annan disk.
- Anslut problemdisken.
- Öppna Disk Drill och välj rätt disk.
- Tryck på Sök efter förlorade data.
- Låt skanningen bli klar. Avbryt den inte i förtid om du vill ha hela fillistan.
- Använd sök och filter för att smalna av resultaten.
- Förhandsgranska några filer först. Det här sparade mig tid mer än en gång.
- Återställ det viktiga först.
- Spara återställda filer till en annan HDD, SSD eller USB-enhet. Inte samma disk. Aldrig.
Kontrollera också de tråkiga sakerna innan du lägger timmar på att skanna. Jag hittade saknade filer i Papperskorgen en gång och kände mig dum för att jag hade hoppat över det. Titta i Filhistorik, OneDrive, Time Machine och alla gamla externa säkerhetskopior som du glömt att du hade. Ibland finns det snabba svaret redan där.
Om Disk Drill inte räcker till skulle jag prova Windows File Recovery, Data Rescue eller AnyRecover härnäst. Om disken låter eller beter sig halvdöd skulle jag stoppa återställningsförsöken hemma där. Vid den punkten är ett återställningslabb det säkrare valet.
Först, sluta strömcykla enheten. Varje uppsnurrning spelar roll på en döende disk. Jag håller med @mikeappsreviewer om att undvika skrivningar, men jag skulle gå ett steg tidigare än skanning. Gör först en sektor-för-sektor-avbildning om disken fortfarande går att läsa. Arbeta från kopian, inte originalet. Det minskar risken mycket.
Använd en USB-docka eller direkt SATA om möjligt. Vissa billiga USB-bryggor tappar fel eller döljer SMART-data. Om enheten är långsam men läsbar, avbilda den med ddrescue på Linux. Det sparar en karta, hoppar över dåliga områden och försöker igen senare. Mycket säkrare än att hamra disken med upprepade fullständiga skanningar. Om du inte kan Linux, fråga en vän som kan. Det är värt det.
Kör sedan återställning på avbildningen. Disk Drill fungerar bra för detta och är lätt att sortera igenom om du behöver den bästa programvaran för dataåterställning för foton, dokument och skadade partitioner. Förhandsgranska filerna först. Återställ till en annan enhet med gott om ledigt utrymme.
En sak jag inte riktigt håller med om, SMART är användbart, men vänta inte för mycket på det. Jag har sett enheter dö med ok statistik.
Om enheten klickar, inte snurrar eller försvinner från BIOS, sluta med gör-det-själv. Dags för labb. Byt också först kabel, port och ström. Låter dumt, sparar timmar. Om du vill ha en snabb visuell guide, titta på denna genomgång av hårddiskåterställning här, säkra steg för återställning av hårddiskdata.
Först och främst, gör inte det klassiska panikdraget och fortsätt starta om den 20 gånger. Det är så en disk som kanske går att återställa förvandlas till en brevpress. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @yozora, men jag är lite mindre sugen på att peta runt för mycket om disken beter sig opålitligt.
Min syn:
- Om den klickar, skrapar, luktar konstigt eller försvinner slumpmässigt, sluta med gör det själv.
- Om den monteras som skrivskyddad eller väldigt långsamt, kopiera det mest oersättliga först.
- Om det är en extern disk, prova en annan kabel, ett annat hölje eller en annan strömadapter. Jag har sett USB-kortet dö medan själva disken var helt okej.
- Om det är en intern HDD, testa den från en annan dator innan du dömer ut den.
En sak folk hoppar över: kontrollera Loggboken i Windows eller Skivverktyg på Mac efter I/O-fel. Det kan snabbt visa om det här är skador på filsystemet eller faktiska hårdvaruproblem.
För programvara är Disk Drill ett bra val om disken fortfarande går att läsa. Det är tillräckligt enkelt för att du inte ska behöva lägga sex timmar på att bråka med terminalkommandon. Installera det bara inte på den dåliga disken, och återställ inte filer tillbaka till samma disk. Självklart, men folk lyckas ändå göra det på något sätt lol.
Om du vill ha fler åsikter innan du använder det, är denna recension och diskussion om återställning av Disk Drill värd en titt.
Liten invändning mot de vanliga råden: ibland är det fel mål att jaga full återställning av allt. Satsa på de viktiga bilderna, dokumenten, skattegrejerna och projektfilerna först. Disken kanske inte håller sig vid liv tillräckligt länge för en stor perfekt skanning. Prioritera och bli avancerad senare.
Jag håller med @yozora om en stor sak: behandla enheten som om den har ett begränsat antal chanser kvar. Men jag vill invända lite mot instinkten att skanna snart. Om disken är instabil kan även en vänlig återställningsapp fortfarande belasta den mer än du vill. Ibland är det säkraste draget inte programvara först, utan att avgöra om detta faktiskt är ett hårdvarufall.
Snabb bedömning jag skulle göra:
- Enheten snurrar, monteras och förblir synlig: gör det själv är fortfarande ett alternativ.
- Enheten startar, försvinner, låser Explorer/Finder eller läser i snigelfart: hög risk, minimera försök.
- Klickande, malande ljud, bränd lukt, upptäcks inte i BIOS/UEFI: stoppa. Endast labb.
En sak som inte nämns tillräckligt ofta är värme. HDD:er som håller på att gå sönder blir ofta värre när de blir varma. Om den knappt går att läsa, gör korta återställningssessioner och låt den sedan vila. Inte magi, bara praktiskt.
För externa enheter håller jag med @nachtschatten om att höljet kan vara det verkliga problemet. Men var försiktig när du öppnar vissa portabla enheter eftersom vissa WD-modeller använder inbyggd USB-kryptering. Att ta ut den nakna enheten kan få datan att se förvrängd ut om inte originalkortet fortfarande fungerar.
Om disken är tillräckligt läsbar för programvaruåterställning är Disk Drill rimligt eftersom det är lätt att förhandsgranska och prioritera filer. Fördelar: rent gränssnitt, bra för foton/dokument, användbara förhandsvisningar, mindre skrämmande än kommandoradsverktyg. Nackdelar: djupare skanningar kan ta en evighet, resultaten kan bli röriga på svårt skadade filsystem, och det ersätter inte att skapa en avbild av en disk som verkligen håller på att ge upp.
Också värt att känna till: om Disk Drill inte hittar en mappstruktur betyder det inte alltid att filerna är borta. Rå återställning får ofta tillbaka filer utan namn/sökvägar. Fult, men användbart.
Jag skulle använda återställningsprogramvara först efter att ha bekräftat att du har en annan målenhet redo, med gott om ledigt utrymme. Och till skillnad från @mikeappsreviewers fullständig skanning först-känsla skulle jag prioritera det oersättliga innan jag jagar varenda sista återställningsbara fragment.