Kan jeg gjenopprette filer fra CF-kort? Trenger råd

Jeg prøver å gjenopprette tapte filer fra et CompactFlash-kort etter at det plutselig sluttet å vise bildene mine på kameraet og datamaskinen. Disse bildene er veldig viktige, og jeg er bekymret for at jeg kan gjøre ting verre ved å prøve tilfeldige løsninger. Hva er de tryggeste trinnene eller verktøyene å bruke for gjenoppretting av CF-kort?

CF-kort ser tomt ut? Jeg ville stoppet og gjort dette først

Ja, jeg har sett dette skje. Et CompactFlash-kort vises som tomt, eller kameraet sier at det vil formatere det, og magen synker. Det føles som om opptaket er borte. Noen ganger er det ikke det.

Det som ofte ryker først er filtabellen, ikke selve bildedataene. Datamaskinen mister kartet. Filene kan fortsatt ligge på kortet til noe nytt skriver over dem.

Første steg, slutt å røre kortet

Hvis du vil ha best mulig sjanse til å få filene tilbake, gjør dette med en gang:

1. Ta CF-kortet ut av kameraet.
  2. Ikke ta flere bilder på det.
  3. Ikke kopier noe over på det.
  4. Ikke godta noen advarsel om formatering.
  5. Ikke kjør reparasjonsverktøy ennå.

Jeg gjorde dette feil en gang med et gammelt SanDisk-kort. Jeg satte det tilbake i kameraet for å sjekke én gang til. Dårlig trekk. Hver ekstra skriving øker risikoen.

Det jeg ville prøvd før noe annet

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg gått for gjenopprettingsprogramvare først. For et kort som datamaskinen fortsatt oppdager, er dette vanligvis det minst rotete alternativet.

Jeg ville startet med Disk Drill.

Grunnen er enkel. Det er lett å bruke, det leser vanlige CF-formater som FAT32 og exFAT, og det pleier å finne kamerafiler folk bryr seg om, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. Forhåndsvisning betyr mer enn folk tror. Hvis en fil forhåndsvises uten problemer, er sjansene dine bedre.

Den nøyaktige gjenopprettingsflyten jeg ville brukt

1. Ta ut kortet og la det være i fred

Legg det til side. Ikke bruk kameraet mer før du er ferdig med gjenopprettingen.

2. Bruk en ekte CF-kortleser

Koble kortet til en dedikert kortleser. Jeg ville hoppet over å koble kameraet til via USB. Kortlesere eksponerer vanligvis kortet mer direkte, og gjenopprettingsapper oppfører seg ofte bedre med dem.

3. Installer appen på datamaskinen din

Ikke installer noe på CF-kortet. Høres opplagt ut, men jeg har sett folk velge feil stasjon i full fart.

4. Skann kortet

Åpne Disk Drill, velg CF-kortet, kjør en full skanning, og la den bli ferdig. Hvis kortet monteres og holder seg stabilt, la skanningen fullføres helt. Ikke fortsett å avbryte og starte på nytt fordi det ser tregt ut.

5. Sjekk forhåndsvisninger

Se gjennom bildene og videoene som ble funnet før du gjenoppretter. Hvis forhåndsvisningene åpnes, har disse filene vanligvis bedre sjanse til å komme tilbake i brukbar stand.

6. Lagre gjenopprettede filer et annet sted

Legg dem på den interne disken, en ekstern SSD eller en annen lagringsenhet. Ikke tilbake på CF-kortet. Aldri. Jeg vet dette også høres opplagt ut, men panikk får folk til å gjøre rare ting, meg også for å være ærlig.

Hvis kortet oppfører seg rart

Denne delen er viktig.

Hvis kortet leser sakte, mister tilkoblingen, gir lesefeil eller fryser under skanning, ville jeg laget et byte-for-byte-avbildning først og skannet avbildningen i stedet for å hamre løs på originalkortet om og om igjen. Mindre belastning på et medium som er i ferd med å feile. Tryggere arbeidsflyt.

Og jeg ville hoppet over CHKDSK, macOS First Aid eller andre reparasjonsalternativer til etter gjenopprettingen. Disse verktøyene skriver endringer til filsystemet. Hvis målet ditt er redning, ikke opprydding, ikke la dem røre kortet ennå.

Få ut filene først. Fiks kortet senere.

Når programvare ikke lenger gir mening

Noen ganger er kortet forbi gjør-det-selv-stadiet.

Jeg ville sett på en gjenopprettingstjeneste hvis noe av dette skjer:

• Kortet oppdages ikke på noen datamaskin
  • Pinnene ser bøyde eller skadet ut
  • Kortet blir varmt
  • Det fortsetter å koble fra
  • Filene er for viktige til å ta sjansen med

Hvis kortet fortsatt vises normalt, er programvaregjenoppretting vanligvis det første jeg ville prøvd. Hvis selve maskinvaren ser mistenkelig ut, ville jeg ikke fortsatt å pirke på det.

Håper dette hjelper litt.

Hvis CF-kortet ikke vises verken på kameraet eller datamaskinen, ville jeg delt dette inn i to tilfeller.

1. Kortet blir oppdaget, men ser tomt ut.
  2. Kortet blir ikke oppdaget i det hele tatt.

@mikeappsreviewer har rett i å stoppe alle skrivinger. Jeg er 100 prosent enig i den delen. Der jeg skiller lag er dette. Jeg ville ikke startet med å skanne originalkortet om og om igjen hvis det virker ustabilt. Jeg ville prøvd én ren lesing på en annen kortleser og en annen USB-port først. Billige lesere svikter ofte, og gamle CF-pinner er kresne.

Min rekkefølge ville vært:

1. Test kortet i en kjent god CF-kortleser.
  2. Prøv en annen datamaskin, hvis du har en.
  3. Sjekk Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.
  4. Hvis kortet vises med en størrelse, gjenopprett fra det med Disk Drill.
  5. Lagre filer på SSD-en eller HDD-en din, ikke tilbake på kortet.

Disk Drill er et solid valg her fordi det håndterer filsystemer fra kamera godt og forhåndsviser bilder før gjenoppretting. Det sparer tid. Hvis RAW-filene dine kan forhåndsvises, er sjansene dine bedre. Det er et av de beste verktøyene for bildegjenoppretting fra CompactFlash-kort for vanlige gjør-det-selv-tilfeller.

Hvis kortet viser 0 byte, kobler fra eller henger seg under lesing, stopp. Da ville jeg heller vurdert å lage et avbild av kortet først eller sende det til et laboratorium. Gjentatte skanneforsøk på et døende kort er hvordan folk gjør delvis tap om til totalt tap. Har sett det skje, det suger.

Ikke formater det. Ikke kjør CHKDSK. Ikke la kameraet reparere det. Disse verktøyene skriver endringer.

Liten merknad: hvis du vil ha en rask forklaring på lagringsgjenoppretting, er denne videoen med tips om gjenoppretting av CompactFlash-bilder mer nyttig enn de vanlige vage innleggene.

Kort versjon: ja, gjenoppretting er mulig hvis kortet fortsatt rapporterer kapasiteten sin og minnebrikkene er i orden. Hvis det er helt dødt eller har bøyde pinner, stopp med gjør-det-selv med en gang.

Hvis både kameraet og datamaskinen sluttet å se bildene, ville jeg legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @jeff sa: sjekk om problemet faktisk er kortleseren, kabelen eller CF-pinnene før du går dypt inn i gjenopprettingsmodus. Gammel CompactFlash er litt beryktet for dumme fysiske problemer.

Det jeg ikke ville gjort ennå, er å fortsette å sette det inn på nytt 20 ganger i forskjellige enheter. Det kan gjøre situasjoner med bøyde pinner verre. Se inn i kamerasporet og kortleseren med en lommelykt hvis du kan.

Min vurdering:

• Hvis kortet viser riktig kapasitet, er det et ganske godt tegn
  • Hvis det vises som ikke-allokert/tomt, kan filsystemet være ødelagt, men bildene kan fortsatt være der
  • Hvis det ikke vises i det hele tatt, synker sjansene for gjør-det-selv raskt

Liten uenighet med tilnærmingen om å skanne umiddelbart: hvis kortet har oppført seg ustabilt, ville jeg først sett om operativsystemet kan lese grunnleggende enhetsinformasjon konsekvent i noen minutter. Hvis det fortsetter å koble fra, slutt å fikle med det.

Når det gjelder programvare, ja, Disk Drill er et rimelig første forsøk for gjenoppretting av CompactFlash-bilder, spesielt hvis du trenger å gjenopprette RAW/JPG og forhåndsvise resultater før lagring. Bare gjenopprett til en annen disk, ikke til CF-kortet. Veldig viktig.

Ignorer også alle formateringsmeldinger. De meldingene er kaos i en boks.

Liten sidebemerkning: denne tråden om hjelp med gjenoppretting av CFexpress-bilder og tips for bilderedding er også verdt å lese, selv om det er CFexpress og ikke standard CF. Noe av logikken rundt gjenoppretting er lik.

Hvis filene er uerstattelige og kortet forsvinner, blir varmt eller kobler inn og ut, ville jeg droppet gjør-det-selv helt, tbh.