Jag försöker återställa förlorade filer från ett CompactFlash-kort efter att det plötsligt slutade visa mina foton på min kamera och dator. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag är orolig för att jag kan förvärra situationen genom att prova slumpmässiga lösningar. Vilka är de säkraste stegen eller verktygen för återställning av CF-kort att använda?
CF-kortet ser tomt ut? Jag skulle stanna och göra detta först
Ja, jag har sett att detta händer. Ett CompactFlash-kort visas som tomt, eller så säger kameran att det vill formatera det, och det känns som att magen knyter sig. Det känns som att fotograferingen är borta. Ibland är den inte det.
Det som ofta går sönder först är filtabellen, inte själva fotodatan. Datorn tappar kartan. Filerna kan fortfarande ligga kvar på kortet tills något nytt skriver över dem.
Första steget, sluta röra kortet
Om du vill ha bästa möjliga chans att få tillbaka dina filer, gör detta direkt:
- Ta ut CF-kortet ur kameran.
- Ta inte fler bilder på det.
- Kopiera inte något till det.
- Godkänn ingen formateringsvarning.
- Kör inga reparationsverktyg än.
Jag gjorde fel en gång med ett gammalt SanDisk-kort. Jag satte tillbaka det i kameran för att kontrollera en gång till. Dåligt drag. Varje extra skrivning ökar risken.
Vad jag skulle prova före allt annat
Om det inte finns någon säkerhetskopia skulle jag börja med återställningsprogram först. För ett kort som datorn fortfarande känner igen är detta oftast det minst stökiga alternativet.
Jag skulle börja med Disk Drill.
Anledningen är enkel. Det är lätt att använda, det läser vanliga CF-format som FAT32 och exFAT, och det brukar hitta de kamerafiler folk bryr sig om, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. Förhandsgranskningen är viktigare än många tror. Om en fil förhandsgranskas utan problem är oddsen bättre.
Det exakta återställningsflödet jag skulle använda
1. Ta ut kortet och låt det vara
Lägg det åt sidan. Ingen mer användning i kameran förrän du är klar med återställningen.
2. Använd en riktig CF-kortläsare
Anslut kortet till en dedikerad kortläsare. Jag skulle hoppa över att ansluta kameran via USB. Kortläsare ger vanligtvis mer direkt åtkomst till kortet, och återställningsappar brukar fungera bättre med dem.
3. Installera appen på datorn
Installera inte något på CF-kortet. Det låter självklart, men jag har sett folk välja fel enhet i stressen.
4. Skanna kortet
Öppna Disk Drill, välj CF-kortet, kör en fullständig skanning och låt den bli klar. Om kortet monteras och förblir stabilt, låt skanningen slutföras helt. Avbryt och starta inte om hela tiden bara för att det ser långsamt ut.
5. Kontrollera förhandsvisningar
Gå igenom de hittade bilderna och videorna innan du återställer. Om förhandsvisningarna öppnas har de filerna oftast bättre chans att komma tillbaka i användbart skick.
6. Spara återställda filer någon annanstans
Lägg dem på den interna disken, en extern SSD eller en annan lagringsenhet. Inte tillbaka på CF-kortet. Aldrig. Jag vet att detta också låter självklart, men panik får folk att göra konstiga saker, mig själv inkluderad faktiskt.
Om kortet beter sig konstigt
Den här delen är viktig.
Om kortet läser långsamt, tappar anslutningen, ger läsfel eller fryser under skanningen skulle jag först skapa en byte-för-byte-avbildning och skanna avbildningen i stället för att belasta originalkortet om och om igen. Mindre stress för ett felande medium. Säkrare arbetsflöde.
Och jag skulle hoppa över CHKDSK, Första hjälpen i macOS eller andra reparationsalternativ tills efter återställningen. De verktygen skriver ändringar till filsystemet. Om målet är räddning, inte städning, låt dem inte röra kortet än.
Hämta filerna först. Fixa kortet senare.
När programvara slutar vara rimlig
Ibland har kortet passerat gör det själv-stadiet.
Jag skulle titta på en återställningstjänst om något av detta händer:
- Kortet upptäcks inte på någon dator
- Stiften ser böjda eller skadade ut
- Kortet blir varmt
- Det fortsätter att koppla från
- Filerna är för viktiga för att chansa med
Om kortet fortfarande visas normalt är programvaruåterställning oftast det första jag skulle prova. Om själva hårdvaran ser fel ut skulle jag inte fortsätta peta på den.
Hoppas detta hjälper lite.
Om CF-kortet inte visas varken i kameran eller på datorn skulle jag dela upp det i två fall.
- Kortet upptäcks, men ser tomt ut.
- Kortet upptäcks inte alls.
@mikeappsreviewer har rätt om att stoppa all skrivning. Jag håller med om den delen till 100 procent. Där jag tycker annorlunda är detta. Jag skulle inte börja med att skanna originalkortet om och om igen om det känns instabilt. Jag skulle först försöka med en ren avläsning i en annan kortläsare och en annan USB-port. Billiga läsare går ofta sönder, och gamla CF-stift är kinkiga.
Min ordning skulle vara:
- Testa kortet i en bevisat fungerande CF-kortläsare.
- Prova en andra dator, om du har en.
- Kontrollera Diskhantering i Windows eller Skivverktyg på Mac.
- Om kortet visas med en storlek, återställ från det med Disk Drill.
- Spara filer på din SSD eller HDD, inte tillbaka på kortet.
Disk Drill är ett bra val här eftersom det hanterar kamerafilsystem väl och förhandsvisar bilder före återställning. Det sparar tid. Om dina RAW-filer kan förhandsvisas är oddsen bättre. Det är ett av de bästa verktygen för fotoåterställning från CompactFlash-kort för vanliga gör det själv-fall.
Om kortet visar 0 byte, kopplar från eller fastnar under läsning, sluta. Då skulle jag luta åt att först skapa en avbild av kortet eller skicka det till ett labb. Upprepade skanningsförsök på ett döende kort är så folk förvandlar delvis dataförlust till total dataförlust. Har sett det hända, det suger.
Formatera det inte. Kör inte CHKDSK. Låt inte kameran reparera det. De verktygen skriver ändringar.
En sidonotis, om du vill ha en snabb förklaring om lagringsåterställning, är denna video med tips om återställning av CompactFlash-bilder mer användbar än de vanliga vaga inläggen.
Kort version: ja, återställning är möjlig om kortet fortfarande rapporterar sin kapacitet och minneschippen är hela. Om det är helt dött eller har böjda stift, sluta med gör det själv-försök nu.
Om både kameran och datorn slutade se bilderna skulle jag lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @jeff sa: kontrollera om problemet faktiskt är läsaren, kabeln eller CF-stiften innan du går djupt in i återställningsläge. Gammal CompactFlash är lite ökänd för dumma fysiska problem.
Det jag inte skulle göra ännu är att fortsätta sätta i den 20 gånger i olika enheter. Det kan förvärra situationer med böjda stift. Titta in i kamerans kortplats och kortläsaren med en ficklampa om du kan.
Min bedömning:
- Om kortet visar korrekt kapacitet är det ett ganska bra tecken
- Om det visas som oallokerat/tomt kan filsystemet vara förstört men bilderna kan fortfarande finnas kvar
- Om det inte dyker upp alls sjunker chanserna för gör det själv snabbt
Jag håller lite inte med om metoden att “skanna omedelbart”: om kortet har betett sig opålitligt skulle jag först se om operativsystemet kan läsa grundläggande enhetsinfo konsekvent i några minuter. Om det fortsätter att koppla från, sluta hålla på med det.
När det gäller programvara så är Disk Drill ett rimligt första försök för återställning av CompactFlash-bilder, särskilt om du behöver återställa RAW/JPG och förhandsgranska resultat innan du sparar. Återställ bara till en annan enhet, inte till CF-kortet. Väldigt viktigt.
Ignorera också alla formateringsuppmaningar. De uppmaningarna är kaos i en låda.
En sidonotis: den här tråden om hjälp med återställning av CFexpress-bilder och tips för att rädda foton är också värd att läsa, även om det gäller CFexpress och inte standard-CF. En del av återställningslogiken är liknande.
Om filerna är oersättliga och kortet försvinner, blir varmt eller kopplar upp och ner skulle jag hoppa över gör det själv helt och hållet tbh.