Ik probeer verloren bestanden van een CompactFlash-kaart te herstellen nadat deze plotseling mijn foto’s niet meer op mijn camera en computer toonde. Deze afbeeldingen zijn erg belangrijk, en ik ben bang dat ik de situatie erger maak door willekeurige oplossingen te proberen. Wat zijn de veiligste stappen of hulpprogramma’s voor het herstellen van een CF-kaart om te gebruiken?
CF-kaart lijkt leeg? Ik zou stoppen en eerst dit doen
Ja, ik heb dit zien gebeuren. Een CompactFlash-kaart lijkt leeg, of je camera zegt dat hij geformatteerd wil worden, en je maag zakt weg. Het voelt alsof de shoot weg is. Soms is dat niet zo.
Wat vaak als eerste kapotgaat, is de bestandstabel, niet de fotodata zelf. Je computer raakt de kaart kwijt. De bestanden staan mogelijk nog steeds op de kaart totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven.
Eerste stap: raak de kaart niet meer aan
Als je de beste kans wilt hebben om je bestanden terug te krijgen, doe dan meteen dit:
- Haal de CF-kaart uit de camera.
- Maak er geen nieuwe foto’s meer mee.
- Kopieer er niets naartoe.
- Bevestig geen enkele formatteerwaarschuwing.
- Start nog geen reparatietools.
Ik deed dit ooit verkeerd met een oude SanDisk-kaart. Ik stopte hem terug in de camera om het nog één keer te checken. Slechte zet. Elke extra schrijfactie vergroot het risico.
Wat ik vóór alles zou proberen
Als er geen back-up is, zou ik eerst herstelsoftware gebruiken. Voor een kaart die je computer nog wel detecteert, is dit meestal de minst rommelige optie.
Ik zou beginnen met Disk Drill.
De reden is simpel. Het is makkelijk in gebruik, het leest gangbare CF-formaten zoals FAT32 en exFAT, en het vindt vaak de camerabestanden waar mensen om geven: JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. Het previewgedeelte is belangrijker dan mensen denken. Als een bestand netjes in de preview opent, zijn je kansen beter.
De exacte herstelstroom die ik zou gebruiken
1. Haal de kaart eruit en laat hem met rust
Leg hem apart. Gebruik de camera niet meer totdat je klaar bent met herstellen.
2. Gebruik een echte CF-kaartlezer
Sluit de kaart aan via een aparte kaartlezer. Ik zou het overslaan om de camera via USB aan te sluiten. Kaartlezers geven meestal directere toegang tot de kaart, en herstelapps werken daar meestal beter mee.
3. Installeer de app op je computer
Installeer niets op de CF-kaart. Klinkt logisch, maar ik heb mensen in haast de verkeerde schijf zien kiezen.
4. Scan de kaart
Open Disk Drill, kies de CF-kaart, voer een volledige scan uit en laat die afronden. Als de kaart wordt aangekoppeld en stabiel blijft, laat de scan dan volledig afmaken. Blijf niet annuleren en opnieuw starten alleen omdat het traag lijkt.
5. Controleer previews
Bekijk de gevonden foto’s en video’s voordat je ze herstelt. Als de previews openen, hebben die bestanden meestal een grotere kans om bruikbaar terug te komen.
6. Sla herstelde bestanden ergens anders op
Zet ze op je interne schijf, een externe SSD of een ander opslagapparaat. Niet terug op de CF-kaart. Nooit. Ik weet dat dit ook vanzelfsprekend klinkt, maar paniek laat mensen rare dingen doen, ikzelf ook trouwens.
Als de kaart zich vreemd gedraagt
Dit deel is belangrijk.
Als de kaart traag leest, de verbinding verliest, leesfouten geeft of vastloopt tijdens het scannen, zou ik eerst een byte-voor-byte-image maken en die image scannen in plaats van steeds opnieuw op de originele kaart te hameren. Minder belasting voor falende media. Veiligere werkwijze.
En ik zou CHKDSK, macOS EHBO of andere reparatieopties overslaan tot na het herstel. Die tools schrijven wijzigingen naar het bestandssysteem. Als je doel redden is, niet opruimen, laat ze de kaart dan nog niet aanraken.
Haal eerst de bestanden eruit. Repareer de kaart later.
Wanneer software geen zin meer heeft
Soms is de kaart voorbij het doe-het-zelfstadium.
Ik zou naar een herstelservice kijken als een van deze dingen gebeurt:
- De kaart wordt op geen enkele computer gedetecteerd
- De pinnen lijken verbogen of beschadigd
- De kaart wordt heet
- Hij blijft de verbinding verbreken
- De bestanden zijn te belangrijk om mee te gokken
Als de kaart nog steeds normaal verschijnt, is softwareherstel meestal het eerste wat ik zou proberen. Als de hardware zelf niet goed lijkt, zou ik er niet in blijven prikken.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Als de CF-kaart noch op de camera noch op de computer verschijnt, zou ik dit in twee gevallen opsplitsen.
- De kaart wordt gedetecteerd, maar lijkt leeg.
- De kaart wordt helemaal niet gedetecteerd.
@mikeappsreviewer heeft gelijk dat je alle schrijfacties moet stoppen. Met dat deel ben ik het 100 procent eens. Waar ik van mening verschil, is dit. Ik zou niet beginnen met de originele kaart steeds opnieuw te scannen als die onstabiel aanvoelt. Ik zou eerst één schone leesactie proberen met een andere kaartlezer en een andere USB-poort. Goedkope kaartlezers gaan vaak kapot, en oude CF-pinnen zijn kieskeurig.
Mijn volgorde zou zijn:
- Test de kaart in een bewezen goede CF-kaartlezer.
- Probeer een tweede computer, als je die hebt.
- Controleer Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op Mac.
- Als de kaart verschijnt met een grootte, herstel er dan bestanden van met Disk Drill.
- Sla bestanden op je SSD of HDD op, niet terug op de kaart.
Disk Drill is hier een sterke keuze omdat het goed omgaat met camerabestandssystemen en foto’s vooraf kan weergeven vóór herstel. Dat bespaart tijd. Als je RAW-bestanden kunnen worden weergegeven, zijn je kansen beter. Het is een van de beste tools voor fotoherstel van CompactFlash-kaarten voor normale doe-het-zelfsituaties.
Als de kaart 0 bytes aangeeft, verbinding verliest of vastloopt tijdens het lezen, stop dan. Op dat moment zou ik eerder neigen naar eerst een image van de kaart maken of deze naar een lab sturen. Herhaalde scanpogingen op een stervende kaart zijn hoe mensen gedeeltelijk verlies in totaal verlies veranderen. Ik heb het zien gebeuren, het is ellendig.
Formatteer de kaart niet. Voer geen CHKDSK uit. Laat de camera hem niet “repareren”. Die hulpmiddelen schrijven wijzigingen weg.
Kleine opmerking: als je een snelle uitleg wilt over opslagherstel, dan is deze video met tips voor fotoherstel van CompactFlash nuttiger dan de gebruikelijke vage berichten.
Kort gezegd: ja, herstel is mogelijk als de kaart nog steeds zijn capaciteit rapporteert en de geheugenchips in orde zijn. Als hij volledig dood is of verbogen pinnen heeft, stop dan nu met doe-het-zelfpogingen.
Als zowel de camera als de computer de foto’s niet meer zien, zou ik één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @jeff zeiden: controleer of het probleem eigenlijk bij de kaartlezer, kabel of CF-pinnen ligt voordat je diep de herstelmodus induikt. Oude CompactFlash staat er nogal om bekend dat er domme fysieke problemen mee zijn.
Wat ik nu niet zou doen, is hem 20 keer opnieuw plaatsen in verschillende apparaten. Dat kan situaties met verbogen pinnen erger maken. Kijk indien mogelijk met een zaklamp in de camerasleuf en de kaartlezer.
Mijn mening:
- Als de kaart de juiste capaciteit toont, is dat een redelijk goed teken
- Als hij als niet-toegewezen/leeg verschijnt, kan het bestandssysteem kapot zijn, maar kunnen de foto’s er nog steeds op staan
- Als hij helemaal niet verschijnt, dalen de kansen op doe-het-zelfherstel snel
Kleine onenigheid met de aanpak om meteen te scannen: als de kaart zich instabiel heeft gedragen, zou ik eerst kijken of het besturingssysteem een paar minuten lang consequent basisapparaatinformatie kan lezen. Als hij steeds wegvalt, stop dan met eraan te rommelen.
Qua software is Disk Drill inderdaad een redelijke eerste stap voor CompactFlash-fotoherstel, vooral als je RAW/JPG moet herstellen en resultaten wilt bekijken voordat je opslaat. Herstel wel naar een andere schijf, niet naar de CF-kaart. Superbelangrijk.
Negeer ook elke prompt om te formatteren. Die prompts zijn pure chaos in een doos.
Terzijde, deze thread over hulp bij herstel van CFexpress-afbeeldingen en tips voor fotoredding is ook de moeite waard om te lezen, ook al gaat het over CFexpress en niet over standaard CF. Een deel van de herstel-logica is vergelijkbaar.
Als de bestanden onvervangbaar zijn en de kaart verdwijnt, warm wordt of steeds in- en uitvalt, zou ik doe-het-zelf volledig overslaan tbh.