Ik ben per ongeluk belangrijke video’s van mijn SD-kaart kwijtgeraakt nadat deze niet meer werkte en me vroeg om deze opnieuw te formatteren. De beelden zijn erg belangrijk, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste methode of software voor videoherstel van een SD-kaart is die echt werkt zonder het erger te maken.
Verwijderde video van een SD-kaart, wat ik als eerste zou doen
Ik ben hier een paar keer de mist mee ingegaan, en het eerste wat ik altijd wilde weten was simpel. Is het beeldmateriaal voorgoed weg, of is er nog een kans. Heel vaak is er nog een kans.
Wanneer een video van een SD-kaart wordt verwijderd, wist de camera de gegevens meestal niet meteen. Hij markeert de ruimte als vrij en wacht tot daar nieuw beeldmateriaal wordt opgeslagen. Als er nog niets nieuws overheen is geschreven, is herstel vaak mogelijk.
Eerste stap, stop met de kaart aan te raken
Dit deel is belangrijker dan wat dan ook.
Stop nu meteen met het gebruiken van de SD-kaart. Neem geen nieuwe video op. Maak geen foto’s. Formatteer hem niet, zelfs niet als je camera of Windows blijft aandringen. Elke schrijfactie op de kaart verkleint je kans, omdat delen van het verwijderde bestand worden vervangen.
Ik heb dit een keer genegeerd en ben de kaart blijven testen. Slecht idee. Eén clip kwam half beschadigd terug en de andere was verloren.
Als de kaart nog steeds op je computer verschijnt
Als je computer de kaart nog steeds detecteert, zelfs als Windows hem als RAW aanduidt of met een formatteerprompt komt, zou ik beginnen met Disk Drill.
De reden dat ik daar als eerste voor zou kiezen, is de modus Geavanceerd cameraherstel. Normale tools voor bestandsherstel doen het prima met gewone bestanden, maar camerabeelden zijn rommelig. Veel camera’s splitsen videogegevens op in fragmenten verspreid over de kaart. Ik heb dit meer dan eens gezien bij actioncams, drones en dashcams. Je herstelt dan wel een bestandsnaam, maar vervolgens wil de video niet openen of hij speelt 11 seconden af en stopt dan.
Geavanceerd cameraherstel is gemaakt om die fragmenten weer samen te voegen tot iets dat afspeelbaar is. Voor zover ik heb gezien, is dit vooral belangrijk bij apparatuur zoals GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 en vergelijkbare apparaten.
Stappen die ik zou volgen
- Ga naar de officiële site en download Disk Drill voor Windows of macOS.
- Installeer het en open het.
- Sluit de SD-kaart aan met een kaartlezer. Ik zou vermijden om via de camera te verbinden als dat mogelijk is.
- Zoek in Disk Drill de SD-kaart in de lijst met schijven.
- Klik op ‘Zoek naar verloren gegevens.’
- Wanneer er om een methode wordt gevraagd, kies je Geavanceerd cameraherstel.
- Laat de scan lopen. Kleine kaarten zijn snel klaar. Grotere of instabiele kaarten duren een tijdje. Ik heb scans langer dan een uur zien duren.
- Klik rechtsboven op ‘Gevonden items bekijken’ als je de resultaten alvast wilt doorlopen terwijl de scan doorgaat.
- Gebruik filters om het te beperken op bestandstype, grootte of datum.
- Bekijk de video’s vooraf voordat je ze herstelt. Deze stap bespaart tijd en valse hoop.
- Selecteer de clips die je wilt en klik op ‘Herstellen.’
- Sla ze ergens anders op, op je interne schijf of een andere externe schijf.
- Zet ze niet terug op dezelfde SD-kaart.
Dat laatste brengt mensen vaak in de problemen. Als je herstelde bestanden op dezelfde kaart opslaat, loop je het risico ander beeldmateriaal te overschrijven dat je nog niet hebt teruggehaald.
Na de scan
Zodra het herstel is afgerond, zouden je bestanden zichtbaar moeten zijn in Verkenner op Windows of Finder op macOS.
Een kleine opmerking over beperkingen. Disk Drill op Windows herstelt gratis tot 100 MB. Op Mac kun je eerst scannen en een voorbeeld bekijken, en daarna beslissen of betalen voor een licentie zinvol is.
Eén extra stap als het beeldmateriaal echt belangrijk is
Als het beeldmateriaal belangrijk is, werkmateriaal, juridisch materiaal, familievideo die je niet opnieuw kunt opnemen, dan zou ik eerst een volledige byte-voor-byte-image van de SD-kaart maken voordat ik herstel probeer.
Dat geeft je een exacte kopie van de kaart, zodat je je herstelpogingen op de kopie doet in plaats van op het origineel. Minder risico. Meer ruimte voor fouten. Mensen die dit soort herstelwerk echt doen, beginnen daar niet voor niets mee.
Momenten waarop ik software zou overslaan en direct naar een herstelservice zou gaan
Als een van deze dingen gebeurt, zou ik er zelf niet in blijven porren.
- De SD-kaart is gebarsten, verbogen of heeft waterschade.
- De computer detecteert de kaart helemaal niet.
- De kaart verbreekt steeds de verbinding tijdens een scan.
- De kaart wordt snel heet nadat je hem hebt aangesloten.
- De camera meldt media- of hardwarefouten.
- Het beeldmateriaal heeft grote persoonlijke, juridische of zakelijke waarde.
Daar trek ik de grens. Als de kaart er fysiek slecht uitziet of de bestanden te belangrijk zijn om mee te gokken, dan is een lab de veiligere keuze.
Mijn korte versie
Als de kaart nog steeds in Disk Drill verschijnt en hij er niet fysiek beschadigd uitziet, is softwarematig herstel het eerst proberen waard. De grootste factor is snelheid. Stop met het gebruiken van de kaart, begin snel met herstel, en je kansen zijn beter.
Als op de kaart om een herformattering werd gevraagd, negeer dat dan. Schrijf er niets op. Geen tests, geen nieuwe pogingen, geen nieuwe clips.
Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer, gebruik een kaartlezer en scan vanaf een computer. Ik ben het er niet helemaal mee eens om eerst met één herstelmodus te beginnen. Bij een defecte SD-kaart is mijn eerste stap om de kaart te klonen en daarna de kloon te scannen. Als de kaart tijdens het scannen offline gaat, verlies je tijd en belast je de kaart nog meer.
Mijn volgorde zou zijn:
- Controleer of de SD-kaart een grootte toont in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op Mac.
- Als hij wordt weergegeven, maak dan eerst een image van de kaart.
- Scan de image met herstelsoftware, niet de originele kaart.
- Herstel bestanden naar een andere schijf.
Wat software betreft, is Disk Drill een solide keuze voor videoh herstel van een SD-kaart, vooral omdat het gevonden video’s goed kan voorvertonen en beter met beschadigde bestandssystemen omgaat dan veel goedkope tools. Als Disk Drill de clips vindt maar ze niet afspelen, probeer dan VLC na het herstel. Soms is het bestand in orde en is de standaardspeler het probleem.
Als de kaart 0 bytes toont, de verbinding verbreekt of heet wordt, stop dan. Dat wijst op hardwarefalen. Software zal dat niet oplossen.
Hier is ook een korte handleiding voor het herstellen van verwijderde video’s van een SD-kaart:
bekijk deze snelle tip voor videoherstel van een SD-kaart
Nog één ding: formatteer niet eerst en hoop niet dat herstel daarna nog werkt. Mensen doen dat voortdurend en maken het erger.
Als de kaart vroeg om opnieuw te worden geformatteerd, zou ik nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @sternenwanderer zeiden: controleer of het probleem bij het bestandssysteem of de kaartcontroller ligt voordat je uren besteedt aan scannen.
Veel mensen springen meteen naar herstelsoftware, maar als de SD-kaart kuren vertoont door slecht contact of een kapotte kaartlezer, kun je de situatie snel verergeren. Probeer eerst een andere USB-kaartlezer en een andere computer. Echt waar, goedkope lezers gaan voortdurend kapot en laten een gezonde kaart dood lijken.
Als de kaart wordt aangekoppeld maar de verkeerde capaciteit toont, 0 bytes aangeeft of steeds verdwijnt, stop dan daar. Dat is eigenlijk niet langer een situatie van welk programma het beste is.
Als hij wel zichtbaar en stabiel blijft, is Disk Drill een legitieme optie voor videoherstel van een SD-kaart. Ik vind het vooral prettig omdat het meestal redelijk goed omgaat met mediabestanden en voorbeelden, wat belangrijk is als je door een stapel beschadigd ogende clips moet gaan. Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat elk geval eerst een enorme herstelworkflow nodig heeft. Als de kaart stabiel is en de video’s niet uniek en onvervangbaar zijn, is een directe alleen-lezen-scan meestal prima. Mensen maken dit soort dingen soms onnodig ingewikkeld, om eerlijk te zijn.
Een paar extra tips die nog niet genoeg zijn benadrukt:
- Zoek ook naar sidecar-bestanden, niet alleen .mp4 of .mov
- Herstel op bestandssignatuur als mapnamen beschadigd zijn
- Test herstelde clips in VLC voordat je aanneemt dat ze beschadigd zijn
- Sla alles op je pc op, nooit terug naar de SD-kaart
Als de video’s van een dashcam, drone of GoPro kwamen, verwacht dan gefragmenteerde bestanden en vreemde bestandsnamen. Dat is normaal.
Ook is deze thread behoorlijk relevant als je meer invalshoeken wilt over videoherstel van een SD-kaart:
beste kans om homevideo’s van een SD-kaart te herstellen
Als je de kaart al opnieuw hebt geformatteerd, raak dan nog niet in paniek. Een snelle formattering is slecht, maar niet altijd meteen einde verhaal. Bij een volledige formattering worden de kansen veeeel slechter.