Mijn harde schijf is plotseling gestopt met werken, en ik maak me zorgen dat ik belangrijke foto’s, werkdocumenten en persoonlijke bestanden verlies. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om gegevens van een defecte harde schijf te herstellen zonder de schade te verergeren. Als iemand betrouwbare stappen of tools kent voor gegevensherstel van een harde schijf, zou ik het advies erg waarderen.
Sorry dat je hiermee vastzit. Ik heb het ook meegemaakt, en het eerste wat ik zou doen is stoppen met iets naar de schijf te schrijven. Geen downloads. Geen installs. Sla herstelde bestanden daar ook niet weer op op. Een schijf met ontbrekende gegevens is als nat cement. Blijf je erop stappen, dan verlies je wat er nog stond.
Controleer voordat je hersteltools uitvoert of de schijf fysiek defect raakt. Als ik geklik, geschraap of vreemde piepjes hoor, koppel ik hem los. Hetzelfde als hij willekeurig wegvalt of maar af en toe verschijnt. Herhaalde scans op een beschadigde schijf maakten het ooit erger voor me, dus ik ben gestopt met cowboygedrag bij zieke schijven.
Als de schijf normaal verschijnt, kijk ik eerst naar de S.M.A.R.T.-gezondheid. CrystalDiskInfo werkt. Disk Drill heeft ook S.M.A.R.T.-bewaking. Als je waarschuwingen ziet of slechte sectoren zich opstapelen, haal dan eerst de belangrijke bestanden eraf en houd schijfactiviteit laag.
Als de schijf nog reageert, zou ik beginnen met Disk Drill - Best Data Recovery Software for Mac & Windows. Free Try!. Het is een van de eenvoudigere tools die ik heb gebruikt voor verwijderde bestanden, geformatteerde partities en kapotte bestandssystemen zonder er meteen een heel weekendproject van te maken.
Wat ik deed:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf.
- Sluit de probleemschijf aan.
- Open Disk Drill en kies de juiste schijf.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Laat de scan voltooien. Breek hem niet voortijdig af als je de volledige bestandslijst wilt.
- Gebruik zoeken en filters om dingen te verfijnen.
- Bekijk eerst een voorbeeld van enkele bestanden. Dit heeft me meer dan eens tijd bespaard.
- Herstel eerst de belangrijke bestanden.
- Sla herstelde bestanden op op een andere HDD, SSD of USB-stick. Niet op dezelfde schijf. Nooit.
Controleer ook eerst de saaie dingen voordat je uren besteedt aan scannen. Ik vond ooit ontbrekende bestanden in de Prullenbak en voelde me dom dat ik die had overgeslagen. Kijk in Bestandsgeschiedenis, OneDrive, Time Machine en elke oude externe back-up waarvan je was vergeten dat die bestond. Soms ligt het snelle antwoord daar gewoon al.
Als Disk Drill tekortschiet, zou ik daarna Windows File Recovery, Data Rescue of AnyRecover proberen. Als de schijf geluid maakt of half dood lijkt, zou ik stoppen met herstelpogingen thuis. Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere zet.
Stop eerst met het steeds uit- en aanzetten van de schijf. Elke keer opstarten telt bij een stervende schijf. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je schrijven moet vermijden, maar ik zou nog een stap eerder gaan dan scannen. Maak eerst een sector-voor-sector-image als de schijf nog leesbaar is. Werk vanaf de kopie, niet vanaf het origineel. Dat verlaagt het risico enorm.
Gebruik indien mogelijk een USB-dock of directe SATA. Sommige goedkope USB-bridges laten fouten vallen of verbergen SMART-gegevens. Als de schijf traag maar leesbaar is, maak dan een image met ddrescue op Linux. Het houdt een kaart bij, slaat slechte gebieden over en probeert het later opnieuw. Veel veiliger dan de schijf te belasten met herhaalde volledige scans. Als je Linux niet kent, vraag dan een vriend die dat wel doet. Het is het waard.
Voer daarna herstel uit op de image. Disk Drill is hiervoor prima en gemakkelijk te doorzoeken als je de beste software voor gegevensherstel nodig hebt voor foto’s, documenten en beschadigde partities. Bekijk bestanden eerst in de preview. Herstel naar een andere schijf met veel vrije ruimte.
Met één punt ben ik het een beetje oneens: SMART is nuttig, maar wacht er niet te veel op. Ik heb schijven zien overlijden met ok-statistieken.
Als de schijf klikt, niet opstart of uit de BIOS verdwijnt, stop dan met doe-het-zelf. Tijd voor een lab. Wissel ook eerst de kabel, poort en voeding om. Klinkt dom, bespaart uren. Als je een snelle visuele handleiding wilt, bekijk dan hier deze uitleg over herstel van harde schijven, veilige stappen voor herstel van gegevens van een harde schijf.
Het eerste: doe niet de klassieke paniekmove en blijf hem niet 20 keer opnieuw opstarten. Zo verandert een schijf die misschien nog te herstellen is in een presse-papier. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @yozora, maar ik ben iets minder happig om te veel rond te prutsen als de schijf zich onbetrouwbaar gedraagt.
Mijn mening:
- Als hij klikt, schuurt, vreemd ruikt of willekeurig verdwijnt, stop dan met doe-het-zelf.
- Als hij alleen-lezen wordt aangekoppeld of erg traag werkt, kopieer dan eerst de meest onvervangbare bestanden.
- Als het een externe schijf is, probeer dan een andere kabel, behuizing of voedingsadapter. Ik heb meegemaakt dat de USB-printplaat kapot was terwijl de eigenlijke schijf nog prima was.
- Als het een interne HDD is, test hem dan op een andere computer voordat je hem dood verklaart.
Eén ding dat mensen overslaan: controleer Event Viewer op Windows of Schijfhulpprogramma op Mac op I/O-fouten. Daarmee kun je snel zien of het om bestandssysteembeschadiging gaat of om echte hardwareproblemen.
Qua software is Disk Drill een prima keuze als de schijf nog leesbaar is. Het is eenvoudig genoeg dat je niet zes uur hoeft te besteden aan discussiëren met terminalcommando’s. Installeer het alleen niet op de defecte schijf, en herstel bestanden niet terug naar diezelfde schijf. Logisch, maar mensen doen het op de een of andere manier nog steeds lol.
Als je meer meningen wilt voordat je het gebruikt, is deze Disk Drill-recensie en discussie over herstel het bekijken waard.
Kleine onenigheid met het gebruikelijke advies: soms is het najagen van volledig herstel van alles het verkeerde doel. Richt je eerst op de belangrijke foto’s, documenten, belastingzaken en projectbestanden. De schijf blijft mogelijk niet lang genoeg in leven voor een enorme perfecte scan. Stel prioriteiten en doe daarna pas de geavanceerde dingen.
Ik ben het op één belangrijk punt met @yozora eens: behandel de schijf alsof die nog maar een beperkt aantal kansen over heeft. Maar ik wil wel een beetje tegengas geven op het instinct om snel te scannen. Als de schijf instabiel is, kan zelfs een vriendelijk recoveryprogramma hem nog meer belasten dan je wilt. Soms is de veiligste zet niet om eerst software te gebruiken, maar om te bepalen of dit eigenlijk een hardwareprobleem is.
Snelle triage die ik zou doen:
- Schijf draait, mount en blijft zichtbaar: doe-het-zelf is nog steeds een optie.
- Schijf start op, verdwijnt, laat Explorer/Finder vastlopen, of leest op slakkentempo: hoog risico, pogingen tot een minimum beperken.
- Klikkende of schurende geluiden, brandlucht, niet gedetecteerd in BIOS/UEFI: stop. Alleen een lab.
Eén ding dat niet vaak genoeg genoemd wordt, is hitte. Haperende HDDs worden vaak erger naarmate ze warmer worden. Als hij nog maar net leesbaar is, doe dan korte herstelsessies en laat hem daarna rusten. Geen magie, gewoon praktisch.
Voor externe schijven ben ik het met @nachtschatten eens dat de behuizing het echte probleem kan zijn. Maar wees voorzichtig met het openen van sommige draagbare schijven, want bepaalde WD-modellen gebruiken ingebouwde USB-encryptie. Als je de kale schijf eruit haalt, kunnen de gegevens er verhaspeld uitzien tenzij het originele bord nog werkt.
Als de schijf leesbaar genoeg is voor softwareherstel, is Disk Drill een redelijke keuze omdat je eenvoudig bestanden kunt bekijken en prioriteren. Voordelen: overzichtelijke interface, goed voor foto’s/documenten, bruikbare previews, minder intimiderend dan command-line tools. Nadelen: diepere scans kunnen eeuwig duren, resultaten kunnen rommelig worden bij zwaar beschadigde bestandssystemen, en het is geen vervanging voor imaging van een echt falende schijf.
Ook goed om te weten: als Disk Drill geen mappenstructuur vindt, betekent dat niet altijd dat de bestanden weg zijn. Raw recovery haalt bestanden vaak terug zonder namen/paden. Lelijk, maar bruikbaar.
Ik zou recoverysoftware pas gebruiken nadat je hebt bevestigd dat je een andere doelschijf klaar hebt staan, met voldoende vrije ruimte. En anders dan de sfeer van @mikeappsreviewer met eerst een volledige scan, zou ik prioriteit geven aan de onvervangbare dingen voordat ik elk laatste herstelbare fragment ga najagen.