Kan datagendannelsessoftware gendanne filer fra en ekstern harddisk, der er forsvundet?

Min eksterne harddisk fungerede fint, men nu er en mappe med vigtige billeder og arbejdsfiler pludselig forsvundet. Jeg har ikke slettet noget, og drevet vises stadig på min computer. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om datagendannelsessoftware kan gendanne manglende filer fra en ekstern harddisk, og hvad jeg bør prøve først uden at gøre problemet værre.

Hvis dette skete for mig, ville jeg stoppe lige der og holde op med at bruge drevet. Ingen kopiering, ingen reparationsværktøjer, ingen formateringsforsøg. Når filer forsvinder, ligger dataene ofte stadig på disken, og filsystemet har mistet sit overblik. Den dårlige del er enkel: Hver ny skrivning reducerer dine chancer for gendannelse.

Start med de kedelige tjek

Jeg ville udelukke de nemme ting først, før jeg rører gendannelsessoftware:

1. Slå Skjulte elementer til i Stifinder. Jeg har set mapper se ud som om de var væk, når de bare var skjulte.
  2. Se på den brugte plads på drevet. Hvis Windows siger, at drevet stadig for det meste er fyldt, mens dine mapper ser tomme ud, ville jeg tage det som et rimeligt godt tegn.
  3. Skift USB-kablet, og prøv derefter en anden port.
  4. Hvis drevet for nylig var tilsluttet en anden pc, så tilslut det igen til den oprindelige maskine. Nogle gange er det rod med tilladelser eller noget OS-specifikt mærkeligt.

Se drevet an, før du stoler på det

Drevets opførsel fortæller dig meget.

Hvis det monteres fint og åbner som normalt, men dine filer mangler, ville jeg hælde til et logisk problem. Det giver som regel bedre chancer for gendannelse.

Hvis Stifinder hænger, drevet forsvinder, indlæsning af mapper tager en evighed, eller overførsler går i sneglefart, ville jeg begynde at bekymre mig om hardwareproblemer.

Hvis du hører klik, slibelyde eller bip, så stop. Bliv ikke ved med at tilslutte det igen for at se om det virker denne gang. Jeg gjorde det engang for mange år siden med et gammelt bærbart drev, og det blev hurtigt værre.

Gendan først, reparer senere

Hvis drevet stadig vises, og du ikke har en sikkerhedskopi, ville jeg forsøge at hente filerne først, før jeg prøvede rettelser.

Disk Drill bliver nævnt meget, og jeg forstår hvorfor. Det bliver ofte opført blandt de bedste værktøjer til gendannelse af harddiske. Grundene er ret enkle: det er nemt at arbejde med, understøtter de mest almindelige filsystemer, genkender mange filtyper, lader dig forhåndsvise resultater og indeholder nogle få værktøjer, der hjælper, når et drev opfører sig ustabilt. YouTube-linket fra den oprindelige reference er her:

Den del, jeg ville gå mest op i, er diskafbildning. I stedet for at belaste det originale drev med gentagne scanninger laver du først et fuldt image. Den kopi indeholder også slettede data og filsystemoplysninger. Hvis drevet er ustabilt, er det mere sikkert at arbejde ud fra imaget, fordi du lader den originale hardware være i fred, efter kopien er lavet.

Hvad jeg ville gøre i Disk Drill

1. Installer Disk Drill på dit interne drev eller på en anden sund disk. Installer det ikke på det problemramte eksterne drev.
  2. Tilslut det eksterne drev, og åbn Disk Drill.
  3. Hvis drevet virker ustabilt, så lav først et diskimage. Scan imaget, ikke den fysiske disk.
  4. Hvis drevet virker stabilt nok, så vælg det og klik på Search for lost data.
  5. Vælg Universal Scan, når den spørger. Den samler flere metoder i én scanning og leder efter slettede filer, ødelagte filsystemposter, mistede partitioner og kendte filsignaturer.
  6. Lad scanningen blive færdig. Store drev tager et stykke tid, irriterende nok, men der dukker ofte flere resultater op senere i processen.
  7. Gennemgå resultaterne, forhåndsvis det vigtige, og markér de filer, du vil have tilbage.
  8. Klik på Recover, og gem alt på et andet drev. Skriv ikke gendannede filer tilbage til den samme eksterne disk.

På Windows lader Disk Drill dig gendanne op til 100 MB gratis. Det kan jeg godt lide, fordi du får bevis for, at dine filer er der, før du bruger penge.

Når software er det forkerte valg

Nogle gange er gendannelsessoftware slet ikke den rigtige løsning.

Hvis drevet ikke længere bliver registreret, bliver ved med at afbryde under scanninger eller begynder at lave mekanisk støj, ville jeg stoppe og overlade det til en datagendannelsesservice. Det samme gælder, hvis drevet indeholder ting, du ikke kan erstatte, familiebilleder, forretningsdokumenter, forskning eller noget i den stil.

Laboratorier har hardwareværktøjer og cleanroom-arbejdsgange, som software ikke har. Hvis skaden er fysisk, redder en app på din pc dig ikke.

Efter du har fået filerne tilbage

Når dataene er i sikkerhed, ville jeg ændre nogle få vaner:

1. Hav mindst én ekstra sikkerhedskopi af vigtige filer.
  2. Skub drevet sikkert ud, før du frakobler det.
  3. Træk ikke kablet ud, mens filer kopieres.
  4. Tjek SMART-status en gang imellem, hvis dine værktøjer viser det.
  5. Udskift drevet, hvis det begynder at forsvinde fra Windows, får dårlige sektorer eller bliver ved med at give filsystemfejl. Selv hvis det begynder at opføre sig normalt igen, ville jeg ikke stole på det.

Mit gæt, hvis jeg skulle komme med ét, er, at filsystemkorruption er det bedst tænkelige scenario her. Hvis det er tilfældet, giver det dig den bedste chance først at få filerne ud og gemme reparationer til senere.

https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw

Ja, hvis drevet stadig kan monteres, hjælper datagendannelsessoftware ofte. Manglende mapper på et eksternt drev peger som regel på filsystemskade, dårlige mappeindgange eller et drev, der er ved at fejle. Det er ikke altid sletning.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt: stop med at bruge drevet. Jeg er lidt uenig i at vente for længe, før man tjekker drevets helbred. Jeg ville se på SMART-data tidligt med CrystalDiskInfo eller producentens værktøj. Hvis du ser omallokerede sektorer, ventende sektorer eller læsefejl, så spring lange reparationsforsøg over.

Et par ting, jeg ville gøre før nogen scanning:

1. Tjek Papirkurven på begge pc’er, hvis du har brugt drevet på mere end ét system.
  2. Søg på drevet efter filendelser som .jpg, .docx, .xlsx. Nogle gange er mappen væk, men filerne findes stadig.
  3. Åbn Diskhåndtering. Sørg for, at partitionsstørrelsen ser normal ud, og at filsystemet stadig vises korrekt.
  4. Kør kun chkdsk efter gendannelse, ikke før. CHKDSK “retter” nogle gange kortlægningen ved at fjerne indgange, du havde brug for. Folk anbefaler det for hurtigt.

Hvis disken ser stabil ud, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af filer fra eksterne harddiske. Dets mappegenopbygning er ofte mere nyttig end rå filudskæring, da du gerne vil have dine foto- og arbejdsmapper tilbage med navnene intakte. Forhåndsvis først en gruppe filer. Hvis forhåndsvisninger virker, er dine chancer bedre.

Hvis du vil have flere råd om gendannelse af eksterne harddiske, er denne tråd værd at kigge på:
tips til gendannelse af ekstern harddisk for manglende filer og mapper

Én ting mere. Hvis drevet er en bærbar SMR-model, og scanninger går meget langsomt eller fryser, så bliv ikke ved med at presse det. De drev bliver hurtigt grimme, når de begynder at fejle. På det tidspunkt skal du kopiere det, du stadig kan se, og derefter gendanne fra et image eller sende det ind.

Hvis drevet stadig kan monteres, ja, gendannelsessoftware kan absolut hente “manglende” filer fra en ekstern harddisk tilbage. Ikke altid, men ofte nok til, at det er værd at prøve, før du lader Windows begynde at “rette” ting for dig.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois, men jeg vil tilføje én ting, som de kun berørte let: tjek, om mappen faktisk blev til et mærkeligt attribut-/tilstandsproblem i stedet for et reelt tab. Jeg har set mapper “forsvinde” på grund af dårlige USB-frakoblinger, malware eller en skør ændring af et filsystemflag. I Windows kan det nogle gange vise ting, som Stifinder skjuler, hvis man åbner Kommandoprompt og kører en skrivebeskyttet mappevisning. Tjek også, om mappestien blev for lang, eller om navnet blev beskadiget, hvilket får den til at se væk ud, selv når dataene stadig er der.

En anden ting: antag ikke, at CHKDSK er din ven. Det er fantastisk efter gendannelse, ikke før. Det kan rydde op i filsystemet på en måde, der sletter de spor, du havde brug for. Den del bliver alt for ofte glossed over.

Hvis drevet er stabilt, er Disk Drill en solid mulighed til gendannelse af ekstern harddisk, fordi det har en tendens til at klare sig bedre end grundlæggende undelete-værktøjer, når problemet er en beskadiget mappestruktur i stedet for simpel sletning. Jeg ville først fokusere på scanneresultater, der bevarer originale mapper og filnavne, og derefter falde tilbage på rå gendannelse, hvis det er nødvendigt. Rå gendannelse bliver hurtigt rodet, især for arbejdsfiler.

En sidste vinkel: hvis dette er en fotomappe, så tjek, om dit kamera eller din telefon importerede dubletter et andet sted, og om mappen på drevet bare var en genvej-/bibliotekspost, der gik i stykker. Det lyder dumt, men det sker.

For en enkel guide til harddiskgendannelse med praktiske trin er denne ret nem at følge:
gennemgang af gendannelse af ekstern harddisk

Hvis drevet begynder at afbryde forbindelsen, fryse eller lave lyde, så stop med at rode med software. Det er punktet, hvor gør det selv bliver til “nå, nu er det blevet værre.”

En vinkel mangler fra @voyageurdubois, @shizuka og @mikeappsreviewer: tjek, om mappen blev erstattet af en dårlig genvej eller en fejl med monteringspunkt. I Diskhåndtering skal du bekræfte, at bogstavet for det eksterne drev ikke er ændret, og at partitionen ikke pludselig vises som RAW eller uden navn. Jeg ville heller ikke bruge for meget tid på at lede i Stifinder, hvis Windows-søgning er ustabil. Brug PowerShell til at vise mapper på øverste niveau og størrelser, hvilket nogle gange afslører navne, som Stifinder ikke kan håndtere.

Hvis drevet kan læses, ville jeg først klone eller lave et image af det, hvis du har nok plads, og derefter gendanne fra den kopi. Disk Drill er fin her.

Fordele ved Disk Drill:

• god til at finde tabt mappestruktur
  • forhåndsvisninger hjælper med at bekræfte billeder/dokumenter før gendannelse
  • image-baseret arbejdsgang er nyttig på ustabile drev

Ulemper:

• gratis gendannelse på Windows er begrænset
  • dybe scanninger på store eksterne drev kan tage evigheder
  • rå resultater kan blive rodede, hvis filsystemet er alvorligt beskadiget

Lille uenighed med det sædvanlige råd: Jeg ville ikke fokusere for meget på skjulte filer først, medmindre den brugte plads stadig ser normal ud. Hvis kapaciteten pludselig også ser for det meste tom ud, peger det mere på filsystemskade end på et simpelt attributproblem. Hvis SMART er dårlig, eller drevet forsvinder offline, så spring gør-det-selv over og gå laboratorievejen.