Ik heb bijna geen ruimte meer op mijn iPhone en probeer te beslissen of het slimmer is om de volgende keer een model met meer opslag te kopen of elke maand te blijven betalen voor iCloud-opslag. Mijn foto’s, video’s en apps nemen het grootste deel van de ruimte in, en ik weet niet zeker welke optie op de lange termijn meer geld bespaart of beter werkt voor back-ups en dagelijks gebruik.
Ik heb me een tijdje geleden verdiept in dat hele upgraden van de opslagchip van een iPhone, nadat mijn telefoon helemaal vol zat. In eerste instantie klonk het best redelijk. Mensen vervangen voortdurend schermen en batterijen, dus ik dacht dat het vervangen van de opslagchip misschien gewoon nog een reparatieklus was.
De reparatiewinkel waarmee ik contact opnam, praatte het me vrij snel uit het hoofd. Ze zeiden dat het kan, maar dat het niet het soort ingreep is dat ze zouden aanraden voor een normaal opslagprobleem. Het betekent microsolderen aan de NAND-chip, firmware programmeren en een reëel risico nemen met het logic board. Als er iets misgaat, kan de telefoon het begeven. Zelfs als het werkt, is je garantie vervallen en kunnen latere Apple-reparaties ingewikkeld worden.
Wat meer hielp, was omgaan met de opslag die ik al had.
Begin met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Ik dacht dat ik de telefoon gewoon ontgroeid was, maar een groot deel van de ruimte bestond uit rommel die ik jarenlang had genegeerd. Ruim ongebruikte apps op is de moeite waard om in te schakelen voor apps die je zelden gebruikt, omdat het de app verwijdert maar de documenten en gegevens bewaart. Als je de app later opnieuw installeert, komt je inhoud terug.
Berichten kunnen ook veel meer ruimte innemen dan verwacht. Oude video’s, foto’s, GIF’s en willekeurige bijlagen tellen ongemerkt op. Oudere gesprekken automatisch laten verwijderen hielp om te voorkomen dat dit zich opnieuw opstapelde.
Foto’s waren voor mij echter het echte probleem. Het album Duplicaten van Apple vond nauwelijks iets, omdat het grootste deel van mijn rommel geen exacte kopieën waren. Het waren bijna identieke opnames, schermafbeeldingen, Live Photos en grote video’s. Uiteindelijk heb ik voor dat deel Clever Cleaner gebruikt. Het groepeerde vergelijkbare foto’s, koos de best uitziende uit elke set, sorteerde video’s op grootte, vond schermafbeeldingen die ik was vergeten en zette Live Photos die ik niet nodig had om in stilstaande beelden. Dat maakte veel meer ruimte vrij dan ik had verwacht.
Na de voor de hand liggende opschoning maakte iCloud-foto’s met Optimaliseer iPhone-opslag het grootste verschil. De foto’s op volledige grootte blijven in iCloud, terwijl de iPhone kleinere lokale versies bewaart totdat je iets opent. Bij normaal gebruik merkte ik nauwelijks verschil, maar de Foto’s-app nam niet langer zo’n enorm deel van de lokale opslag in beslag. Als iCloud het niet waard is om voor te betalen, kunnen Google Drive of Dropbox werken voor bestanden en video’s, al zul je dingen waarschijnlijk meer handmatig moeten beheren.
Ik heb pas extra opslag gekocht nadat ik dat allemaal had gedaan. In mijn geval was een externe flashdrive logisch voor oudere foto’s en video’s die ik wilde bewaren, maar die niet elke dag op de telefoon hoefden te staan. USB-C-iPhones maken dit een stuk makkelijker, en sommige schijven kunnen zelfs door compatibele apps worden gebruikt om video rechtstreeks naar externe opslag op te nemen. Controleer alleen wel of de schijf is geformatteerd in iets dat de iPhone kan gebruiken, zoals exFAT of APFS.
Ik ben blij dat ik niet heb betaald voor het vervangen van de opslagchip. De telefoon opschonen, oudere bestanden naar de cloud verplaatsen en een externe schijf bewaren voor langetermijnbestanden loste het probleem op zonder het hele apparaat op het spel te zetten. Ik zou dat allemaal proberen voordat ik zelfs maar een hardwaremod overweeg.
Een grotere iPhone zal alleen beter aanvoelen als je probleem apps, offline media of het opnemen van veel video is, omdat iCloud niet op magische wijze verandert in extra opslag voor apps. Het helpt vooral door foto’s en video’s van het apparaat te houden wanneer Optimaliseer opslag is ingeschakeld. Dus ik zou de beslissing zo opsplitsen: als Foto’s het enorme getal is in iPhone-opslag, is betalen voor iCloud meestal goedkoper en flexibeler dan om de paar jaar de volgende opslagcategorie te kopen. Als apps, games, downloads en videoprojecten het probleem zijn, koop dan de volgende keer meer opslag, want cloudopslag lost die irritatie niet op. Persoonlijk zou ik niet meer uitgaan van 64GB, en ik zou zelfs voorzichtig zijn met 128GB als je telefoons meerdere jaren gebruikt.
Meer telefoonopslag beschermt je niet tegen het kwijtraken van de telefoon. Dat is het punt dat mensen in deze discussie door elkaar halen. Een grotere iPhone is prettiger voor apps, downloads en video opnemen, zoals @mike34 zei, maar iCloud is vooral betalen voor gemak tussen apparaten en een vangnet wanneer de telefoon kapotgaat of wordt gestolen. Ik zou geen model met meer opslag kopen alleen om een kleine maandelijkse cloudrekening te vermijden als foto’s het belangrijkste probleem zijn. Ik zou meer interne opslag kopen als je een hekel hebt aan ruimte beheren, veel reist met slecht bereik, of enorme games en video’s offline bewaart. Onthoud wel dat iCloud-foto’s synchronisatie is, geen perfect apart archief, dus het verwijderen van een foto van de telefoon kan deze ook uit iCloud verwijderen.