Mijn iPad-fotobibliotheek is rommelig geworden, en ik denk dat ik veel dubbele foto’s heb die opslagruimte innemen. Handmatig de Foto’s-app controleren duurt eeuwig, dus ik zoek de snelste manier om dubbele foto’s op een iPad te vinden en te verwijderen zonder per ongeluk iets belangrijks te verwijderen.
Het eerste wat ik zou controleren, is of het echt duplicaten zijn of gewoon foto's die er bijna hetzelfde uitzien. Dat bracht mij ook in de war. Ik dacht dat mijn iPad een hoop dubbele bestanden had, maar veel daarvan bleken eigenlijk alleen bijna-overeenkomsten te zijn: een paar selfies direct achter elkaar genomen, meerdere opnamen van hetzelfde uitzicht, bewerkte kopieën of afbeeldingen die meer dan eens zijn opgeslagen vanuit Berichten of een andere app.
Dat verschil is belangrijk, want Apple's duplicaatzoeker is behoorlijk beperkt.
Als je fotobibliotheek groot is, zou ik beginnen met Clever Cleaner. De sectie Soortgelijke is handig omdat die foto's groepeert die visueel dicht bij elkaar liggen, ook als het technisch niet hetzelfde bestand is. Daardoor kan het dingen vinden zoals herhaalde selfies, burst-achtige opnamen en foto's die bijna vanuit dezelfde hoek zijn gemaakt, die Apple vaak niet markeert.
Het kiest ook een Beste foto voor elke groep, maar je hoeft daar niet blind op te vertrouwen. Je kunt de groep openen, alles bekijken en zelf kiezen wat je wilt bewaren. Dat is een stuk minder irritant dan steeds heen en weer gaan in de Foto's-app en op elke afbeelding één voor één inzoomen.
Clever Cleaner controleert ook op exacte duplicaten, dus het is een prima eerste ronde als je bibliotheek zich al jaren opbouwt en je eigenlijk niet meer goed weet wat erin staat. De belangrijkste reden om het te gebruiken is dat het zowel echte duplicaten als het soort bijna dezelfde foto opvangt.
Daarna zou ik nog steeds kijken naar Apple's ingebouwde album Duplicaten.
Op iPadOS 16 of nieuwer open je Foto's, scrol je omlaag naar Hulpprogramma's en tik je vervolgens op Duplicaten. Apple groepeert bestanden die het als overeenkomend ziet en toont een knop Voeg samen. Wanneer je ze samenvoegt, bewaart het de versie met de beste kwaliteit en nuttige metadata, en verplaatst het de extra's naar Recent verwijderd.
Het werkt, maar het is streng. Als één afbeelding is bijgesneden, bewerkt, gecomprimeerd, opgeslagen vanuit een andere app of een seconde later is gemaakt, telt Apple die mogelijk niet als duplicaat. Daarom kan het album Duplicaten bijna leeg lijken, zelfs wanneer je bibliotheek vol aanvoelt met herhaalde opnamen.
Als je het album Duplicaten helemaal niet ziet, scant de iPad mogelijk je bibliotheek nog. Dit kan gebeuren na een grote import, een iCloud-synchronisatie of een software-update. Laat de iPad een tijdje vergrendeld en aangesloten liggen. Bij een grote bibliotheek kan het een dag of twee duren voordat het verschijnt. Ook is het niet beschikbaar op iPadOS 15 of ouder.
Voor een kleinere bibliotheek kan Apple's hulpmiddel voldoende zijn. Als je dezelfde reeks foto's maar een paar keer hebt gekopieerd, heb je waarschijnlijk geen andere app nodig. Maar als je duizenden foto's hebt en veel bijna-identieke opnamen, zal Clever Cleaner meestal meer naar boven halen.
Je kunt het ook handmatig doen in Foto's. Zoek naar dingen als screenshots, hond, strand of een stadsnaam en ruim daarna de duidelijke herhalingen op. Bladeren op Maanden of Jaren kan ook helpen, vooral bij reizen, evenementen of dagen waarop je meerdere versies van dezelfde scène hebt gemaakt. Het is langzamer, maar je hoeft dan niets extra's te installeren.
Nog één ding: verwijderde of samengevoegde foto's blijven maximaal 30 dagen in Recent verwijderd staan, en ze gebruiken nog steeds opslagruimte zolang ze daar staan. Controleer dat album voordat je het leegt, vooral als je meteen ruimte probeert vrij te maken.
En als iCloud-foto's is ingeschakeld, worden verwijderingen ook gesynchroniseerd op je iPhone, Mac en andere Apple-apparaten. Zorg ervoor dat je die kopieën echt overal wilt verwijderen voordat je ze definitief wist.
Het verborgen nadeel is dat het verwijderen van duplicaten mogelijk niet zoveel iPad-opslag vrijmaakt als je verwacht als iCloud-foto’s met Optimaliseer iPad-opslag is ingeschakeld. In die configuratie bewaart je iPad mogelijk toch alleen kleinere lokale versies, waardoor de Foto’s-app misschien minder directe opslagwinst laat zien dan het aantal verwijderde foto’s doet vermoeden.
Voor de snelheid zou ik dit in rondes doen in plaats van te proberen de hele bibliotheek in één keer op te schonen. Gebruik eerst Apple’s album Duplicaten omdat dat het veiligst is voor echte kopieën. Pak daarna de duidelijke rommel aan via Mediatypen: schermafbeeldingen, schermopnamen, WhatsApp/Instagram-opslagen, downloads en wazige herhalingen van Live Photos. Dat maakt meestal sneller meer ruimte vrij dan vakantiefoto’s één voor één vergelijken.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat een app voor vergelijkbare foto’s kan helpen, maar ik zou Clever Cleaner of welke opschoon-app dan ook behandelen als een sorteertool, niet als een knop voor automatisch verwijderen. Laat de app de foto’s groeperen en controleer daarna zelf welke je wilt bewaren, vooral bij bewerkte foto’s, bijgesneden versies, bonnetjes, documenten of alles met sentimentele waarde. De snelste veilige methode is nog steeds: automatisch groeperen, handmatig verwijderen en daarna Recent verwijderd legen wanneer je zeker bent.
Of je een Mac beschikbaar hebt, maakt uit, omdat de bottleneck meestal het beoordelen van de overeenkomsten is, niet het vinden ervan. Als je iPad synchroniseert met iCloud-foto’s, kan het veel sneller zijn om de opschoning in Foto’s op een Mac te doen en de verwijderingen terug te laten synchroniseren naar de iPad. Groter scherm, sneltoetsen, makkelijker naast elkaar vergelijken en minder met je vingers tikken door piepkleine miniaturen.
Alleen op de iPad zou ik iets minder agressief zijn dan sommige opschoonapps aanraden. Gebruik Apple’s album Duplicaten voor exacte overeenkomsten en gebruik daarna iets als Clever Cleaner alleen om de rommelige groepen met deze lijken hetzelfde te verfijnen. Ik zou geen enkele app in één keer vakantiefoto’s, foto’s van kinderen, documentscans of bewerkte versies laten verwijderen zonder ze te controleren, omdat vergelijkbaar ook hetzelfde moment kan betekenen in plaats van veilig om te verwijderen.
Een saaie maar nuttige truc: maak voordat je een grote batch verwijdert een album met een naam als Check Before Delete en verplaats twijfelgevallen die je wilt bewaren daar eerst naartoe. Verwijder daarna de duidelijke extra’s in kleinere porties. Het is niet zo flitsend, maar het voorkomt de slechtste versie van deze klus: snel opschonen en daarna een uur door Recent verwijderd graven omdat de app de verkeerde foto heeft gekozen.