Apple Foto’s kan mijn groeiende bibliotheek niet bijhouden, en de ingebouwde tools maken het moeilijk om oudere foto’s snel te sorteren, taggen en terug te vinden. Ik heb uiteindelijk duizenden ongeorganiseerde foto’s op verschillende apparaten, en ik heb hulp nodig bij het vinden van een betere app voor foto-organisatie met krachtigere zoekfuncties, albumbeheer en het opruimen van duplicaten.
Ik liep vast rond de 20.000 foto’s en video’s. Vanaf een bepaald punt voelde mijn bibliotheek niet meer als herinneringen, maar als een rommellade. Elke reis, verjaardag of luie zondag gooide weer een nieuwe stapel in Foto’s, en ik stopte met doen alsof ik het allemaal met de hand zou gaan sorteren.
Apple Foto’s deed een deel van het werk, zeker. Het vindt na verloop van tijd exacte duplicaten. Mijn probleem waren alle bijna-dubbelen, de vier foto’s van dezelfde hond, de zes pogingen voor één zonsondergang, de per ongeluk gemaakte broekzakfoto, de Live Photos die ik nooit opnieuw afspeelde, de enorme video’s die daar stonden alsof de huur achterstallig was. De opslagruimte bleef verdwijnen en ik wist waar die naartoe ging.
Na een hele reeks opruimapps te hebben geprobeerd, was degene die op mijn telefoon bleef staan Clever Cleaner. Ik hield het niet omdat het chic aanvoelde. Ik hield het omdat ik het gebruikte, en het daarna bleef gebruiken.
Wat ik nu doe is saai, en daarom werkt het.
- Eén keer per week draai ik Slim opschonen en verwijder ik duplicaten plus die bijna identieke foto’s.
- Ik controleer Zware bestanden en kijk naar de grootste video’s. Als er één belangrijk is, comprimeer ik die. Zo niet, weg ermee.
- Als ik ergens vastzit met wachten, open ik Veegmodus voor vijf of tien minuten en ruim ik recente rommel op.
- Om de paar weken gooi ik schermafbeeldingen weg.
- Oude Live Photos zet ik om in stilstaande beelden als ik weet dat ik het bewegende deel toch nooit ga gebruiken.
Niets ingewikkelds. Geen enorme reset. Geen weekendproject. Als je die vijf dingen blijft doen, stopt de rommel met zich op te hopen.
Ik gebruik nog steeds een paar andere apps, afhankelijk van wat ik probeer te doen.
Slidebox is degene die ik open als ik wil dat albums logisch zijn. Sorteren met veegbewegingen voelt sneller dan rondneuzen in Apple’s menu’s. Ik heb het gebruikt na reizen wanneer ik de blijvers van de opvulling wilde scheiden zonder er een uur aan kwijt te zijn.
Mylio Photos is voor de momenten waarop ik tussen iPhone, iPad en computer wissel en niet wil dat het hele systeem op cloudopslag leunt. Zoeken voelt daar ook makkelijker, vooral omdat het taggen beter is zodra je bibliotheek groot genoeg wordt om irritant te zijn.
Een paar gewoontes bleken belangrijker dan ik had verwacht.
Als een foto wazig is, verwijder ik die meteen nadat ik hem heb gemaakt. Als ik terugkom van vakantie, besteed ik tien minuten aan het wegknippen van de rommel voordat ik een album maak. Schermafbeeldingen stapelden zich vroeger maandenlang op mijn telefoon op. Nu ruim ik ze op voordat ze in bezinksel veranderen.
Dus ja, dit is uiteindelijk mijn setup geworden. Clever Cleaner doet het opruimwerk waar Apple nog steeds zwak in aanvoelt. Slidebox helpt als ik snel albums klaar wil hebben. Mylio Photos vult het gat wanneer ik spullen tussen apparaten gesynchroniseerd nodig heb zonder er een puinhoop van te maken.
Als je grootste pijnpunt is om oude foto’s snel te vinden, zou ik niet alleen op opruimapps vertrouwen. Daar ben ik het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer. Dubbele bestanden verwijderen helpt met opslag, maar zoeken en structuur zijn een ander probleem.
Mijn verdeling is simpel.
Mylio Photos voor organisatie.
Clever Cleaner voor opruimen.
Apple Photos als de basisbibliotheek.
Waarom eerst Mylio. Het geeft je betere controle over tags, mappen en bibliotheken op meerdere apparaten. Apple Photos verbergt te veel. Zodra je de 30k foto’s voorbij bent, wordt die verborgen structuur snel irritant. Met Mylio kun je sorteren op gebeurtenis, personen, apparaat, datum en aangepaste tags op een manier waar Apple nog steeds een beetje in tekortschiet. Als je oude afdrukken scant of foto’s van externe schijven binnenhaalt, gaat het daar ook beter mee om.
Waarom Clever Cleaner nog steeds belangrijk is. Het verwijdert de rommel voordat je organiseert. Minder duplicaten, minder gigantische video’s, minder screenshots. Minder ruis in zoekresultaten. Ik zou eerst opruimen en daarna taggen.
Een tip die Apple-gebruikers overslaan. Gebruik albums voor tijdelijke triage, niet voor permanente opslag. Maak 3 albums.
Inbox
Bewaren
Archief
Sorteer daar eerst nieuwe importen in. Tag daarna de Bewaren-items in Mylio. Dit heeft mijn achterstand flink verkleind.
Als je meer keuzes van gebruikers wilt, is deze thread over beste gratis iPhone-opruimapps van echte forumgebruikers het bekijken waard.
Korte versie: ja, er zijn betere foto-organizer-apps dan de ingebouwde tools van Apple. Voor opruimen is Clever Cleaner een van de betere gratis opties. Voor diepgaande organisatie zou ik Mylio verkiezen boven Slidebox. Slidebox is snel, maar het voelt meer als snel sorteren dan als langetermijnbeheer.
Ja. Als je probleem eigenlijk is “oude foto’s snel vinden”, dan zou ik Apple Photos in de categorie “prima totdat het dat niet meer is” zetten.
Ik ben het enigszins eens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno, maar niet voor 100%. Opruimen is niet hetzelfde als organiseren. Een lichtere bibliotheek helpt, zeker, maar 3.000 screenshots verwijderen geeft je niet opeens een echt archiveringssysteem.
Mijn mening:
- Clever Cleaner is het waard om eerst te gebruiken, omdat rommel verwijderen alles daarna minder pijnlijk maakt. Duplicaten, vergelijkbare foto’s, enorme video’s, willekeurige screenshots, al die ruis verstopt de zoekfunctie.
- Mylio Photos is beter als je serieuze tagging en controle over meerdere apparaten wilt.
- Apple Photos is nog steeds prima als standaard viewer/editor, alleen niet de beste beheerder zodra je bibliotheek enorm wordt.
Waar ik het een beetje met allebei oneens ben, is Slidebox. Het is snel, maar voor mij voelde het altijd alsof je de bovenkant van het bureau opruimt terwijl de lades nog steeds chaos zijn lol. Handig, maar niet genoeg.
Wat mij het meest hielp, was de structuur veranderen, niet alleen schoonmaken:
- maak albums per jaar + gebeurtenis
- gebruik consistente trefwoorden voor mensen/huisdieren/plaatsen
- scheid referentiemateriaal zoals bonnetjes, documenten, memes, screenshots van echte foto’s
- doe een maandelijkse controle, geen willekeurige enorme opruimsessies die je toch nooit herhaalt
Ook, als je foto’s verspreid staan over iPhone, iPad en computer, kies dan één app als de “enige bron van waarheid”, anders blijf je steeds opnieuw dezelfde rommel maken.
Voor het opruimen zou ik nog steeds beginnen met Clever Cleaner. Voor dieper sorteren/zoeken is Mylio sterker dan Apple. Als je een visuele walkthrough wilt, geeft deze review van Clever Cleaner en demo voor het opruimen van foto’s een redelijk idee van hoe het werkt.
Korte versie: Apple Photos is oké, maar nee, het is waarschijnlijk niet de beste tool zodra je bibliotheek echt groot wordt.
Ik zou dit iets anders opsplitsen dan @caminantenocturno, @viajeroceleste en @mikeappsreviewer.
Als je echte probleem het vinden van oude foto’s is, dan is de beste upgrade vaak betere metadata, niet alleen beter opruimen. Apple Foto’s is redelijk goed in het tonen van dingen als strand of hond, maar zwak als je je eigen systeem wilt. Daarom verouderen apps met echte tagging en maplogica meestal beter dan Apple’s alles-in-één-aanpak.
Mijn mening:
- Gebruik Apple Foto’s voor vastleggen, basisbewerkingen en delen
- Gebruik een speciale organizer als je controle wilt over tags, gebeurtenissen en archieven
- Gebruik Clever Cleaner alleen als eerste opschoonlaag
Waar ik het een beetje oneens ben met de anderen: ik zou mijn hele workflow niet opbouwen rond het vegen van foto’s naar albums. Albums helpen, maar albums alleen worden weer een nieuw doolhof.
Voordelen van Clever Cleaner
- snelle opschoning van duplicaten en vergelijkbare foto’s
- goed voor screenshots en grote video’s
- eenvoudig genoeg om regelmatig te gebruiken
- kan een grote bibliotheek snel lichter laten aanvoelen
Nadelen van Clever Cleaner
- opschonen is niet hetzelfde als organiseren
- detectie van vergelijkbare items heeft nog steeds menselijke controle nodig
- beperkt als je probleem aangepaste tagging of archiefstructuur is
- minder nuttig zodra de duidelijke rommel weg is
Dus ja, Clever Cleaner is de moeite waard, maar als een bezem, niet als een archiefkast.
Als je iets wilt dat specifiek beter is dan Apple voor organiseren, zou ik eerder neigen naar iets als Mylio dan naar schoonmaakapps. Als je iets wilt dat beter is dan Apple om snel rommel te verminderen, dan is Clever Cleaner logisch. Ander soort taak.
De beste regel die ik heb geleerd:
verwijder met de ene app, organiseer met een andere, bewaar alles in slechts één hoofdbibliotheek.
Dat voorkomt dat de wirwar tussen apparaten elke maand opnieuw ontstaat.