iPhone-opslag daalt niet na opschonen - wat moet ik nog meer controleren?

Ik heb apps, foto’s en video’s verwijderd en wat cache geleegd, maar mijn iPhone-opslag toont nog steeds bijna dezelfde hoeveelheid gebruikt. Ik heb de telefoon opnieuw opgestart en Recent verwijderd gecontroleerd, maar er is niets veranderd. Wat moet ik nog meer controleren om daadwerkelijk iPhone-opslag vrij te maken?

Ja, dat is om gek van te worden. Bij mij gebeurde bijna precies hetzelfde op mijn 14 Pro, ongeveer een maand geleden. Ik verwijderde zoiets als 2.000 foto’s plus een hoop lange video’s, keek daarna naar de opslag en de balk zag er nog precies hetzelfde uit. Dan voelt het alsof je al dat opruimwerk voor niets hebt gedaan.

Het eerste wat ik zou proberen is de saaie optie: de telefoon opnieuw opstarten. Het scherm iPhone-opslag in Instellingen loopt vaak achter en lijkt vaak oude opgeslagen info te tonen in plaats van de huidige status. Zet hem uit, laat hem een minuut liggen en zet hem dan weer aan. Ik heb het eerder meer dan eens moeten doen voordat iOS alles eindelijk goed opnieuw berekende.

Controleer ook Recent verwijderd in Foto’s. Dit is de grote boosdoener die veel mensen missen. Foto’s of video’s verwijderen maakt de ruimte niet meteen vrij. iOS bewaart ze daar 30 dagen, tenzij je ze handmatig verwijdert.

Ga naar Foto’s → Albums → Recent verwijderd en tik dan op Verwijder alles. Als je 5 GB aan video’s hebt verwijderd en ze staan daar nog steeds, verandert je gebruikte opslag in feite niet.

Nog iets anders: als je Optimaliseer iPhone-opslag hebt ingeschakeld, levert het verwijderen van foto’s mogelijk niet zoveel lokale ruimte op als je verwacht. In die modus bewaart de telefoon vaak kleinere lokale versies, terwijl de bestanden op volledige grootte in iCloud staan. Het kan dus zijn dat je alleen kleine miniaturen verwijdert en niet de grote originele bestanden.

Toen mijn opslag rond de 99% bleef hangen, begon de hele telefoon zich verschrikkelijk te gedragen. Apps openden langzaam, swipen haperde en hij startte zichzelf zelfs een paar keer opnieuw op. iOS heeft wat vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, dus zodra je helemaal vol zit, wordt alles traag.

Het ingebouwde opslagscherm hielp me niet echt om de werkelijke probleembestanden te vinden. Het liet alleen brede categorieën zien. Ik heb een paar opschoontools geprobeerd en degene die echt hielp was Clever Cleaner. Ik ben normaal ook wantrouwig tegenover schoonmaakapps, maar deze was gratis, zonder advertenties, abonnementen of betaalmuren.

Het nuttigste deel voor mij was de sectie Heavies. Die sorteerde mijn bibliotheek op bestandsgrootte, met de grootste eerst. Zo vond ik een paar oude 4K-schermopnames van ongeveer 4 GB per stuk. Die had ik nooit opgemerkt door alleen maar door mijn filmrol te scrollen. Er is ook een tabblad Similars dat bijna identieke foto’s groepeert en de beste opname kiest, zodat je de extra exemplaren sneller kunt verwijderen.

Ik vond het ook fijn dat de app de foto’s op de telefoon verwerkt in plaats van ze ergens anders naartoe te uploaden. Nadat ik de grote video’s en een stapel dubbele screenshots had verwijderd, kreeg ik ongeveer 15 GB terug en voelde de telefoon niet meer zo sloom aan.

Als de opslag daarna nog steeds vol is, kijk dan naar Systeemgegevens, wat vroeger Overig heette. Dat kan appcache zijn van dingen zoals TikTok, Instagram, Safari en vergelijkbare apps. De Safari-cache kun je wissen in Instellingen. Bij sociale apps kan het ontladen of verwijderen en opnieuw installeren van de app soms een hoop rommel opruimen.

En als niets daarvan werkt, kunnen het spookbestanden zijn die iOS niet wil vrijgeven. De vervelende laatste redmiddel is een reservekopie maken in iCloud, de telefoon volledig wissen en hem daarna terugzetten vanaf de reservekopie. Het is gedoe, maar het dwingt het systeem wel om schoon opnieuw te beginnen.

Ik zou het in deze volgorde doen: maak Recent verwijderd leeg, start de telefoon opnieuw op en gebruik daarna de schoonmaakapp om op de grootste bestanden te sorteren. De kans is groot dat er een paar enorme video’s of opnames tussen zitten verstopt.

De categorie die onder Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag wordt getoond, is in eerste instantie belangrijker dan het totale aantal. Als de ruimte bij Foto’s zit, dan is het spoor van verwijderde items/iCloud-synchronisatie het juiste om te volgen. Als het bij Berichten, Apps of Systeemgegevens zit, dan zal het verwijderen van onderdelen uit de filmrol nauwelijks verschil maken.

Controleer vooral Berichten. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten en kijk naar grote bijlagen, video’s, GIF’s en gesprekken. Mensen vergeten dat oude iMessage-video’s net zo groot kunnen zijn als video’s in de filmrol, en het verwijderen ervan uit Foto’s doet daar niets aan. Hetzelfde geldt voor gedownloade muziek, podcasts, offline Netflix-/YouTube-/Spotify-inhoud en bestanden die zijn opgeslagen in de app Bestanden. Die zitten vaak verborgen in de opslag van de app in plaats van in de voor de hand liggende mediacategorie.

Ik zou ook een beetje voorzichtig zijn met het meteen beoordelen direct na het opschonen. Het opslagscherm kan achterlopen, maar als het er nog steeds verkeerd uitziet nadat de telefoon is aangesloten, met wifi verbonden is en een tijdje met rust is gelaten, kijk dan naar de grootste apps in de opslaglijst in plaats van achter de gekleurde balk aan te gaan. Als één app enorm groot is en geen nuttige opschoonoptie in de app zelf heeft, ontlaad die dan eerst en installeer hem daarna opnieuw als dat nodig is. Daarmee blijven documenten voor sommige apps behouden, maar wordt de app zelf gewist. Als je de app volledig verwijdert, zorg er dan eerst voor dat je weet of de gegevens ervan een back-up hebben of worden gesynchroniseerd.

Een opruiming die wordt uitgevoerd terwijl iCloud-foto’s volledig is gesynchroniseerd, gedraagt zich anders dan een opruiming die wordt uitgevoerd terwijl Foto’s is gepauzeerd of nog steeds aan het uploaden is. Aangezien je al opnieuw hebt opgestart en Recent verwijderd hebt gecontroleerd, open je Foto’s, ga je naar Bibliotheek, scrol je helemaal naar beneden en kijk je naar de synchronisatiestatus. Als daar staat dat synchronisatie is gepauzeerd, wacht op wifi, energiebesparing actief is of onderdelen worden geüpload, sluit je de telefoon aan op de stroom, schakel je Energiebesparingsmodus uit, maak je verbinding met wifi en laat je het toestel een tijdje vergrendeld liggen. Ik ben het met @hoshikuzu eens dat de opslagcategorie belangrijk is, maar als de grote categorie Foto’s is, is dit het punt dat ik zou controleren voordat je schoonmaakapps gaat proberen of alles volledig wist. iOS kan vreemd omgaan met het vrijgeven van foto-opslag totdat de cloudbibliotheek klaar is met welke taak dan ook die volgens het systeem nog moet worden uitgevoerd.

Offloaden kan op opruimen lijken terwijl het grootste deel blijft staan. Als je Offload App hebt gebruikt in plaats van een app echt te verwijderen, haalt iOS de app zelf weg maar bewaart het de documenten en gegevens. Dat betekent dat een app van 300 MB met 8 GB aan gecachte video’s, projecten, chats of downloads je opslagcijfer nauwelijks verandert.

Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en tik afzonderlijk op de grootste apps. Kijk niet alleen naar de gekleurde balk bovenaan. Vergelijk op elke app-pagina Appgrootte met Documenten en gegevens. Als Documenten en gegevens enorm is, zit de oplossing meestal in die app zelf, niet in Foto’s. Denk aan WhatsApp-media, Telegram-cache, TikTok-concepten, gedownloade kaarten, GarageBand-projecten, iMovie-bestanden, Kindle-boeken, podcastdownloads, Spotify/Netflix/YouTube-offlinebestanden en dingen die zijn opgeslagen voor offline gebruik.

Ik ben het met @hoshikuzu eens dat Berichten een grote verdachte is, maar Bestanden is er nog een die mensen vaak missen. Open de Bestanden-app en controleer Op mijn iPhone, Downloads en alle appmappen daar. Een video die je uit Safari hebt opgeslagen of een e-mailbijlage kan daar staan in plaats van in Foto’s. Hetzelfde geldt voor Dictafoon en bijlagen in Notities. Die verdwijnen niet zomaar omdat je je filmrol hebt opgeruimd.

Nog iets kleins om te controleren: een gedownloade iOS-update. Soms laat Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag een iOS-updatebestand zien dat daar nog staat. Als het al is gedownload maar niet geïnstalleerd, kan het meerdere GB innemen. Je kunt het uit die opslaglijst verwijderen en later opnieuw downloaden als dat nodig is.

Clever Cleaner of een andere cleaner die op foto’s is gericht kan nuttig zijn als het probleem in je fotobibliotheek verborgen zit, vooral bij grote video’s of duplicaten. Maar het zal System Data niet magisch verkleinen of de privécache van een andere app wissen. Als op de opslagpagina staat dat System Data het monster is, zou ik eerst proberen iOS bij te werken als er een update beschikbaar is en daarna de telefoon een nacht aan de lader en ongebruikt laten. Als het dan nog steeds niet kleiner wordt, is een reservekopie maken, wissen en terugzetten meestal de schoonste oplossing, hoe irritant dat ook is.