Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra minnepennen min og innså for sent at jeg ikke har en sikkerhetskopi. Jeg prøver å finne en gratis måte å gjenopprette slettede dokumenter og bilder på før jeg mister dem for godt. Hvilken gratis metode eller programvare for datagjenoppretting fra minnepenn fungerer faktisk?
Jeg lærte dette på den harde måten, så jeg skal si det rett ut. Hvis USB-pinnen din lager klikkelyder, kobler fra og til igjen av seg selv, eller føles varm i hånden, trekk den ut og stopp der. Ikke fortsett å teste den. Ikke kjør CHKDSK. Når maskinvare begynner å oppføre seg ustabilt, pleier ekstra lese- og skriveaktivitet å gjøre rotet verre. CHKDSK er også hardhendt med skadet lagring. Det prøver å bygge opp filsystemet på nytt, og jeg har sett det gjøre filer som kunne gjenopprettes om til søppel.
Hvis de enkle sjekkene ikke fikk filene dine tilbake, ville jeg antatt at én av to ting har skjedd. Filtabellen ble skadet, eller filene ble faktisk slettet. På det punktet er gjenopprettingsprogramvare veien de fleste ender opp med å ta.
Ja, folk slenger ofte rundt seg med navn som PhotoRec, TestDisk eller Windows File Recovery. Jeg har brukt dem. De fungerer. Jeg ville fortsatt ikke pekt de fleste dit først. De er tunge på tekst, lette å bruke feil, og PhotoRec spesielt har en dårlig vane med å gi deg et fjell av filer med navn som f123456.jpg og uten mappestruktur. Så sitter du der og åpner dem én etter én som om det var 2009, og hele ettermiddagen din er borte.
Det jeg har hatt minst problemer med er Disk Drill. For vanlige brukere føles det mindre risikabelt og mye enklere å håndtere. Tre ting skilte seg ut da jeg brukte det til USB-gjenoppretting:
- Byte-for-byte-sikkerhetskopi. Det første er at det lar deg lage et fullstendig bilde av USB-stasjonen. Jeg ville gjort dette før jeg skannet noe annet. Deretter jobber du fra avbildningen i stedet for å hamre løs på den originale pinnen. Hvis stasjonen er ustabil, betyr dette mye.
- Forhåndsvisning før gjenoppretting. Du får se på bilder, videoer og dokumenter som er funnet før du gjenoppretter dem. Jeg liker dette fordi du får vite om skanningen fant det du bryr deg om, ikke tilfeldige rester.
- Bedre bevaring av struktur. Etter min erfaring gjorde det en mye renere jobb med filnavn, mapper og gjenkjenning av filtyper enn de gratis terminalverktøyene. Det leser også BitLocker-krypterte stasjoner, noe som reddet meg en gang.
Én regel betyr mer enn folk tror. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinens interne stasjon, ikke tilbake på den samme USB-pinnen. Hvis du skriver gjenopprettede data til den skadede stasjonen, risikerer du å overskrive filene du fortsatt prøver å hente ut. Jeg gjorde dette én gang for mange år siden. Dum feil. Ikke gjenta den.
Etter at filene dine er trygt lagret på PC-en, slett og formater USB-pinnen hvis du fortsatt vil teste den. Jeg ville vært litt mistenksom til den etter en feil. Lagring er billig, tapte filer er det ikke. Hvis dataene betyr noe, gjenopprett først, og bestem deretter om stasjonen er verdt å beholde.
Slutt å bruke minnepinnen med en gang. Hver ny skriving reduserer sjansene dine.
Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg er mindre negativ til gratisverktøyene. De er stygge, klart, men gratis er gratis. Hvis stasjonen fortsatt viser riktig størrelse i Windows og åpnes uten feil, start med disse:
- Papirkurven. Sjeldent, men sjekk den.
- Windows File Recovery. Gratis fra Microsoft Store. Best for slettede dokumenter og bilder hvis USB-enheten er lesbar.
- PhotoRec. Gratis. Sterk på bilder og vanlige dokumenttyper. Dårlig på filnavn, ja, men den henter ut data når andre verktøy ikke gjør det.
- TestDisk. Bedre hvis partisjonen eller filtabellen er skadet.
Enkel fremgangsmåte:
- Koble til USB-enheten.
- Ikke lagre noe på den.
- Gjenopprett filer til PC-en din, ikke tilbake til minnepinnen.
- Kjør Windows File Recovery først med dokument- eller bildemodus.
- Hvis det mislykkes, kjør PhotoRec og sorter resultatene etter filtype og dato.
Hvis du vil ha mindre styr, er Disk Drill enklere å bruke for gjenoppretting fra minnepinne og forhåndsvisning av filer. Gratisdelen er god for skanning og for å sjekke hva som fortsatt er der. For folk som søker etter beste programvare for datagjenoppretting for 2026, er det et av de enklere valgene å teste først.
Også verdt å se, se hvordan gjenoppretting av USB-filer fungerer trinn for trinn.
Én ting til. Hvis minnepinnen kobler fra av seg selv, hopp over maratonet med gratisverktøy. Å kopiere sektorer eller lage et bilde av stasjonen først er det tryggere valget. Jeg lærte dette på den harde måten, lol.
Gratis kan fungere, men jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @viajantedoceu egentlig la nok vekt på: sjekk om filene ble deletet fordi filsystemet på minnepinnen oppførte seg merkelig, og ikke faktisk slettet. Jeg har sett USB-pinner vise tomme mapper etter at de ble koblet fra feil, og så kommer filene tilbake med en annen PC, en annen USB-port eller Linux live-oppstart. Høres dumt ut, men det er en sjekk på 2 minutter før du går helt i gjenopprettingsmodus.
Min rekkefølge ville vært:
- Slutt å bruke USB-en.
- Prøv en annen port/PC bare for å bekrefte at det faktisk er borte.
- Vis skjulte filer i Filutforsker.
- Hvis de fortsatt mangler, gjenopprett kun til den interne disken.
- Hvis disken er ustabil, lag et image av den først.
Når det gjelder faktisk gratis verktøy, ville jeg prøvd Windows File Recovery først for dokumenter, deretter PhotoRec hvis du bare trenger råfilene tilbake og ikke bryr deg om navnene. TestDisk er mer for partisjons-/filtabellproblemer, ikke mitt førstevalg for vanlig utilsiktet sletting.
Liten uenighet med ideen om gratisverktøy-maraton: hvis disken er stabil og slettingen skjedde nylig, er én forsiktig runde med et gratis verktøy helt greit. Folk overkompliserer noen ganger dette, tbh.
Hvis du vil ha det minst forvirrende alternativet, er Disk Drill sannsynligvis det enkleste for å skanne en minnepinne med, forhåndsvise hva som kan gjenopprettes, og unngå å kaste bort timevis. Den gratis gjenopprettingsgrensen avhenger av versjon/OS, så sjekk det før du bestemmer deg.
Denne tråden om alternativer for filgjenoppretting fra USB-stasjon og hva som faktisk fungerer er også verdt å lese.