Hvordan fjerner du søppel fra iPhone på en trygg måte?

iPhone-lagringen min er nesten full, og apper og bilder har begynt å laste sakte. Jeg vil fjerne søppelfiler, hurtigbuffere og andre unødvendige data uten å slette noe viktig. Hva er den tryggeste måten å rydde opp i lagringsplassen på iPhone på?

Start med Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og gi den et minutt til å beregne alt. Da ser du hva som faktisk tar opp plass, noe som er mer nyttig enn å slette tilfeldige filer og håpe at det hjelper.

I de fleste tilfeller skyldes ikke problemet mystiske «søppelfiler». iPhone-enheter samler ikke opp søppel på samme måte som Windows-PC-er kan gjøre, og tredjepartsapper kan uansett ikke rydde opp i iOS-systemfiler. De vanligste synderne er dupliserte bilder, skjermbilder, store videoer, nedlastet innhold, ubrukte apper og appbuffer.

Bildebiblioteket mitt er vanligvis det første stedet jeg sjekker. Det blir fort slitsomt å gå gjennom tusenvis av bilder manuelt, så jeg bruker Clever Cleaner til å finne dupliserte og lignende bilder, gamle skjermbilder, Live Photos og store videoer. Appen behandler biblioteket lokalt, har ingen annonser, og gratisversjonen dekker vanlig opprydding ganske godt.

1. Installer Clever Cleaner fra App Store, og gi appen tilgang til bildebiblioteket ditt.
  2. Gå til Lignende, og se gjennom gruppene med duplikater eller nesten identiske bilder. Appen foreslår hvilket bilde du bør beholde, men du kan endre valget før du sletter noe.
  3. Sjekk Videoer for store opptak du ikke trenger lenger.
  4. Se gjennom Live Photos og Skjermbilder. Begge kan i det stille ta opp overraskende mye lagringsplass.
  5. Bruk Smart opprydding hvis du vil bli raskt ferdig. Hvis du foretrekker å kontrollere hvert bilde selv, bruker du Sveip-modusen.
  6. Åpne deretter Bilder-appen, og tøm Nylig slettet. Lagringsplassen blir ikke fullstendig frigjort før du gjør dette.

Det siste trinnet er lett å overse. Første gang jeg slettet rundt 500 bilder, endret den tilgjengelige lagringsplassen seg nesten ikke fordi bildene fortsatt lå i Nylig slettet. Da jeg tømte mappen, ble flere gigabyte tilgjengelige med én gang.

Etter bildene sjekker jeg vanligvis noen andre steder:

1. Avlast eller slett apper jeg ikke har brukt på en stund.
  2. Fjern nedlastede filmer, musikk og podkastepisoder fra strømmeapper.
  3. Åpne Filer-appen, og slett gamle nedlastinger.
  4. Se gjennom store vedlegg i Meldinger i stedet for å slette hele samtaler.
  5. Tøm bufferen i apper som tilbyr dette alternativet, for eksempel Telegram.

Det er mye enklere å gjøre dette i 10 eller 15 minutter med noen ukers mellomrom enn å vente til telefonen er helt full. Etter at jeg begynte å sjekke regelmessig, har jeg ikke måttet frigjøre plass i full fart før jeg skulle ta opp en video eller installere en iOS-oppdatering, og advarselen «Lagringsplassen er nesten full» har ikke kommet tilbake.

Før du sletter eller installerer en app på nytt, bør du kontrollere om dataene er synkronisert eller sikkerhetskopiert. «Slett app» kan fjerne lokale dokumenter, utkast, lagrede spill eller nedlastede filer sammen med hurtigbufferen. «Fjern app» er det tryggeste førstevalget fordi det fjerner selve appen, men beholder dokumentene og innstillingene.

@fusionarchitect7238p har rett i at bilder og nedlastinger vanligvis er viktigere enn antatt søppel. Jeg ville vært forsiktig med oppryddingsapper som lover å tømme «systemhurtigbufferen», siden iOS ikke gir dem slik tilgang. Bildeorganiseringsapper som Clever Cleaner kan bidra til å finne lignende bilder, men gå gjennom utvalget i stedet for å godkjenne en omfattende automatisk sletting.

Hvis den uvanlig store kategorien er Systemdata, starter du telefonen på nytt, installerer eventuelle ventende iOS-oppdateringer og gir lagringsoversikten tid til å beregne på nytt. Unngå å slette tilfeldige elementer gjentatte ganger for å få ned dette tallet, fordi iOS håndterer mye av dette automatisk, og enkelte hurtigbuffere kommer tilbake så snart du bruker appene igjen.

Sikkerhetskopier telefonen før du sletter noe.

Den største fallgruven her er iCloud-synkronisering. Hvis iCloud-bilder er aktivert, slettes et bilde fra iCloud og de andre synkroniserte Apple-enhetene dine når du sletter det på iPhone. Det samme gjelder synkroniserte meldinger og Safari-data. «Det finnes fortsatt på iPaden min» er ikke en trygg plan for sikkerhetskopiering. Lag først en iCloud-sikkerhetskopi eller en kryptert sikkerhetskopi på en Mac eller PC, og bekreft deretter at den ble fullført.

Etter det har @mike_codes den rette ideen med Fjern app. Jeg ville begynt der og deretter fjernet nedlastede Netflix- eller Spotify-filer for bruk uten nett, gamle podkastepisoder og store meldingsvedlegg. Dette er vanligvis tryggere å fjerne enn nettleserdata eller å installere apper på nytt. Bruk oppryddingsapper til å sortere bilder, og gjennomgå hvert foreslåtte slettingsvalg i stedet for å behandle «Smart opprydding» som en magisk knapp som ikke kan angres.

Å rydde opp på telefonen får den ikke til å føles som ny igjen, så ha realistiske forventninger før du begynner. Hvis lagringsindikatoren er rød, vil det å frigjøre noen gigabyte gi deg litt pusterom, ikke bedre ytelse. Den trege innlastingen du opplever, skyldes ofte at iOS sjonglerer med minnet når det begynner å bli lite ledig plass. Når du har frigjort plass, roer det seg vanligvis av seg selv etter en omstart.

Poenget jeg stadig kommer tilbake til i denne tråden, er advarselen fra @mike_codes om Systemdata. Det er denne kategorien alle får panikk over, samtidig som det er den du har minst kontroll over. Jeg har sett folk bruke en time på å prøve å redusere den uten å komme noen vei. Den består hovedsakelig av hurtigbuffer, logger og ting iOS lagrer der midlertidig. La den være i fred. Hvis den virkelig er enorm og ikke blir mindre etter en omstart og en oppdatering, er det vanligvis da en fullstendig sikkerhetskopiering og gjenoppretting løser problemet, ikke manuell sletting.

Det jeg vil nyansere litt ved de tidligere rådene, er at alle gikk rett til bilder og fjerning av ubrukte apper. Det er greit nok, men for de fleste er strømmenedlastinger og Meldinger de raskeste gevinstene. Særlig podkastapper samler på episoder i det stille. Hvis du laster ned et daglig program automatisk uten å høre på det, kan det alene ta opp flere gigabyte. Det samme gjelder et frakoblet Netflix- eller Spotify-bibliotek du har glemt. To minutter der gir ofte bedre resultater enn tjue minutter med sortering av nesten identiske bilder.

Clever Cleaner er nyttig for bildegjennomgangen, siden det er kjedelig å gå gjennom Lignende manuelt, men ikke stol på at Smart opprydding skal tenke for deg. Funksjonen grupperer bilder som ligner på hverandre, men at de ligner, betyr ikke at de kan slettes. Seriebilder av samme motiv, der bare ett faktisk er i fokus, blir stadig gruppert sammen. Gå gjennom dem før du bekrefter, særlig med tanke på iCloud-synkroniseringsfellen som @alpha_lucid_script allerede påpekte. Hvis du sletter noe lokalt mens iCloud-bilder er slått på, forsvinner det overalt.

Hvis du bare skal gjøre én ting i dag: Start telefonen på nytt, sjekk podkast- og videonedlastingene dine, tøm Nylig slettet, og vurder deretter om du fortsatt har et problem. De fleste har ikke det etterpå.