Hvad er den bedste måde at komprimere et billede på en iPhone?

Jeg skal reducere en billedfils størrelse på min iPhone, så jeg kan uploade den uden at miste for meget kvalitet. Hvad er den nemmeste måde at komprimere et iPhone-billede på ved hjælp af indbyggede værktøjer eller en pålidelig app?

Til et par billeder ville jeg bare bruge den indbyggede app Arkiver. Gem billedet i Arkiver fra Fotos. Tryk derefter på filen, hold fingeren nede, og vælg Hurtige handlinger > Konverter billede. Vælg JPEG, og vælg Lille, Mellem eller Stor. iOS opretter en mindre kopi og lader originalen være uændret.

Komprimering medfører et vist kvalitetstab, fordi billeddata fjernes, eller opløsningen reduceres. Ved lette eller moderate indstillinger er forskellen normalt ikke tydelig på en telefon eller efter deling på sociale medier. Kraftigere komprimering kan gøre små detaljer mindre skarpe og skabe synlige artefakter.

Jeg bruger denne indbyggede mulighed, når jeg kun har ét eller to billeder. Den er gratis og hurtig og kræver ikke en anden app.

Hvis du primært forsøger at frigøre lagerplads og har hundredvis eller tusindvis af billeder, bliver det hurtigt trættende at behandle dem enkeltvis. Clever Cleaner er mere praktisk til det. Åbn sektionen Komprimer, vælg billederne, indstil komprimeringsniveauet, kontrollér den anslåede pladsbesparelse, og gem de komprimerede versioner.

Den giver dig også andre muligheder for at frigøre lagerplads. Den kan finde identiske eller lignende billeder, markere store videoer, sortere skærmbilleder og omdanne Live Photos, du ikke har brug for, til almindelige stillbilleder. Min erfaring er, at man ofte sparer mere plads ved at rydde op i identiske og næsten ens billeder end ved komprimering alene.

Konvertér ikke automatisk HEIC-fotos til JPEG, da JPEG faktisk kan ende med at fylde mere. Brug kun @aieagle9663hq’s Filmetode, hvis uploadwebstedet afviser HEIC, og vælg Mellem i stedet for Lille for at undgå unødvendigt kvalitetstab.

Den skjulte ulempe ved Arkiver-metoden er, at Lille, Mellem og Stor ikke fortæller dig, om resultatet overholder en bestemt uploadgrænse. Du kan ende med at konvertere det samme billede flere gange blot for at komme under 2 MB eller den grænse, webstedet kræver.

Hvis du skal bruge det ofte, ville jeg oprette en genvej i Apples app Genveje med disse handlinger: Tilpas billedstørrelse, Konverter billede og derefter Gem i fotoalbum eller Gem arkiv. Indstil genvejen til at blive vist i delingsarket i Fotos. På den måde kan du styre pixelbredden i stedet for blindt at vælge en forudindstilling, samtidig med at originalen forbliver urørt. Omkring 1600 til 2000 pixels på den lange led er som regel et fornuftigt udgangspunkt til formularer og uploads på nettet.

Clever Cleaner giver mere mening til behandling af flere billeder på én gang eller frigørelse af lagerplads. Til en enkelt upload er en enkel genvej hurtigere og betyder, at du undgår at give en anden app adgang til dit fotobibliotek.

Bliv ikke ved med at komprimere den senest komprimerede kopi, indtil den passer. Hver JPEG-konvertering fjerner flere billeddata, så gentagne forsøg kan overraskende hurtigt få billedet til at se groft ud. Gå tilbage til originalen for hver ny størrelse.

Ved en enkelt upload bør du først beskære billedet i Fotos, især hvis der er en tom baggrund omkring motivet. Gem det derefter i Arkiver, og brug Hurtige handlinger > Konverter billede. Behold HEIC-formatet, hvis webstedet accepterer det, da en konvertering til JPEG ikke garanterer en mindre fil. Hvis JPEG er påkrævet, kan du prøve Mellem og bruge Vis info i Arkiver til at kontrollere det faktiske resultat.

Når der er en streng grænse, f.eks. 2 MB, giver metoden med Genveje, som @aieagle9663hq nævner, dig mere kontrol. Tilpas en ny kopi af originalen til omkring 2000 pixels på den lange led, kontrollér den, og prøv derefter 1600 pixels, hvis det er nødvendigt. En reduktion af dimensionerne giver normalt et pænere resultat end meget kraftig komprimering ved den oprindelige opløsning.

Clever Cleaner er mere velegnet, når du skal behandle en hel gruppe eller forsøger at frigøre lagerplads. Til ét vigtigt billede ville jeg holde mig til de indbyggede værktøjer, fordi du kan kontrollere hvert resultat og undgå ved et uheld at erstatte eller slette den bedste kopi.

Halvdelen af de websteder, du uploader til, genkoder alligevel billedet hos dem, så meget af den omhyggelige finjustering, folk beskriver her, ryger ud ad vinduet, så snart du trykker på send. Det er værd at huske, før du bruger ti minutter på at jagte den perfekte filstørrelse. Hvis det er en tilfældig webformular, betyder aggressiv komprimering fra din side ofte bare, at du har givet dem et dårligere udgangspunkt, som de så komprimerer igen.

@mike_codes har fat i det rigtige med Genveje-metoden, og helt ærligt er det den eneste nævnte metode, der lader dig ramme en fast grænse uden at gætte. De forudindstillede størrelser i filkonverteringen er reelt som at slå plat eller krone, når grænsen er 2 MB. Men én ting, der kan give problemer med genveje til størrelsesændring: Hvis billedet har en usædvanlig farveprofil, eller du arbejder ud fra en redigeret version, kan resultatet ændre farve en smule eller miste retningsflaget og ende med at være roteret. Det sker ikke ofte, men kontrollér det første resultat, før du stoler på genvejen til noget vigtigt.

HEIC-advarslen fra @matrixshift er den mest undervurderede pointe i tråden. Folk antager, at JPEG er lig med mindre, men det passer simpelthen ikke for mange iPhone-billeder. Hvis webstedet accepterer HEIC, så lad billedet være.

Et billigt trick, som ingen har sagt højt: Hvis noget bare skal være småt og læsbart og ikke egnet til arkivering, så tag et skærmbillede af det. Skærmbilledet er en nedskaleret PNG-fil, eller du kan beskære det med det samme, og det reducerer hurtigt filstørrelsen uden at ændre originalen. En grim løsning, men helt fin til en hurtig avatar eller en formular, der er ligeglad med detaljer.

Hvad angår Clever Cleaner, fortjener den at blive nævnt på grund af funktionerne til massebehandling og lagerplads, det er der ingen tvivl om. Men til en enkelt upload er det det forkerte værktøj. Du har ikke lyst til at åbne en hel oprydningsapp og give den adgang til dit billedbibliotek bare for at formindske ét billede. Gem den til, når du rent faktisk skal frigøre plads og drukner i dubletter.

Min tommelfingerregel: Til ét vigtigt billede skal du bruge Genveje eller filkonverteringen og vurdere resultatet med Vis info. Til en bunke billeder eller en komplet oprydning af lagerpladsen er det dér, en dedikeret app kan betale sig. Bland ikke de to opgaver sammen.