Harddisken min vises plutselig som RAW, og jeg får ikke åpnet noen av filene mine. Den inneholder viktige bilder, arbeidsdokumenter og sikkerhetskopier som jeg virkelig må gjenopprette uten å gjøre disken verre. Jeg ser etter de tryggeste trinnene, verktøyene eller rådene for gjenoppretting av RAW-harddisk før jeg prøver noe risikabelt.
Første gang jeg så en disk dukke opp som RAW, var jeg sikker på at den var ferdig. Det viste seg at det var Windows som var forvirret, ikke disken. RAW betyr vanligvis at filsystemet ikke lenger er lesbart for Windows, så filene dine ligger der fortsatt, men operativsystemet slutter å vite hvordan det skal knytte dem til.
Jeg har opplevd dette etter en hard nedstenging, en kabel som ble trukket ut midt under en overføring, skade på partisjonstabellen, filsystemkorrupsjon, svake sektorer, skadelig programvare, og en gang på en aldrende ekstern disk som hadde oppført seg ustabilt i flere uker. Et vanlig NTFS- eller exFAT-volum kan ende opp merket som RAW av alle disse årsakene.
Før jeg rørte gjenopprettingsverktøy, ville jeg delt problemet i to kategorier: filsystemproblemer eller maskinvareproblemer.
Hvis disken viser disse tegnene, ville jeg vanligvis prøvd å håndtere det selv:
- Den vises i Diskbehandling uten merkelig oppførsel.
- Størrelsen ser riktig ut.
- Den forblir tilkoblet hele tiden.
- Det er ingen klikkelyder, skrapelyder eller andre dårlige lyder.
Hvis du ser frakoblinger, tilfeldige gjenkjenningsfeil, stygge SMART-verdier eller støy fra disken, ville jeg stoppet der med en gang. Denne lærte jeg på den harde måten. Flere skanninger betyr mer belastning, og på en døende disk betyr det noe. Hvis dataene betyr noe, ville jeg hoppet over eksperimenter og gått til et gjenopprettingslaboratorium.
Når maskinvaren virker stabil, ville jeg ikke prøvd å reparere RAW-partisjonen først. Jeg ville hentet ut filene først, og så tatt hånd om partisjonen senere.
Det som fungerte best for meg var Disk Drill. På RAW-volumer starter det vanligvis med å sjekke om noen av de opprinnelige filsystemoppføringene fortsatt er lesbare. Noen ganger overlever nok metadata til en renere gjenoppretting. Hvis ikke, går det over til skanning av filsignaturer og søker direkte på disken etter kjente filtyper.
Min vanlige prosess ser slik ut:
- Installer Disk Drill på en annen disk, aldri den RAW-merkede.
- Velg RAW-disken eller partisjonen.
- Trykk på Søk etter tapte data. På en ekstern disk bruker du Universal Scan hvis den ber om det. For fragmentert video fra kamera eller drone pleier Advanced Camera Recovery å fungere bedre.
- La skanningen fullføres, selv om det føles tregt.
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter noe.
- Gjenopprett alt til en annen disk.
Jeg ville ikke rørt reparasjoner før jeg hadde kontrollert de gjenopprettede filene og åpnet et utvalg av de viktige. Bilder, dokumenter, videoer, det som betyr mest, test disse først.
Etter at dataene er trygge, ville jeg prøvd å fikse volumet. Hvis det var NTFS før det ble RAW, kan CHKDSK noen ganger reparere filsystemskade eller problemer med oppstartssektoren. Jeg ville fortsatt ikke kjørt det først, siden det skriver endringer til disken. Hvis CHKDSK ikke gjør noe, eller partisjonen var exFAT eller noe annet, ville jeg gått videre til TestDisk.
Hvis ingen av verktøyene får partisjonen tilbake, ville jeg ikke fortsatt å pirke på den for alltid. Jeg ville opprettet partisjonen på nytt i Diskbehandling, gjort et hurtigformat, og kopiert de gjenopprettede filene tilbake til den.
Første regel, slutt å bruke disken. Ingen skanninger, ingen reparasjoner, ingen formateringsforespørsel, ingen CHKDSK. Hver skriving senker sjansene dine.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, gjenopprett filer først. Jeg er litt uenig i å vente for lenge med å vurdere selve disken. Hvis dette er en HDD, sjekk SMART før en full skanning. En rask avlesning med CrystalDiskInfo tar under ett minutt. Hvis du ser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller lesefeil som øker, klon disken først og jobb fra klonen. ddrescue er den tryggere løsningen for svake disker.
Beste trygge rekkefølge:
- Koble fra og til igjen med en ny kabel eller et nytt kabinett hvis den er ekstern.
- Sjekk SMART-helsen.
- Hvis disken er ustabil, klon den sektor for sektor.
- Hvis den er stabil, skann skrivebeskyttet med Disk Drill.
- Gjenopprett til en annen fysisk disk.
- Åpne et utvalg av bildene, dokumentene og videoene dine for å bekrefte at de ikke er korrupte.
Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting fra RAW-disk fordi det håndterer tapte partisjoner og dype skanninger i én arbeidsflyt, og forhåndsvisningen hjelper deg med å unngå å kaste bort timer på å gjenopprette søppel. Installer det et annet sted, aldri på RAW-disken.
Hvis du vil ha en enkel gjennomgang av hvordan du gjenoppretter filer fra en RAW- eller skadet harddisk, er denne videoen grei:
se denne gjennomgangen av gjenoppretting fra RAW-disk
Hvis disken klikker, forsvinner eller får PC-en til å fryse, stopp. Tid for lab. Ingen hjemmeløsning slår et renrom når maskinvaren svikter. Det er den delen folk ignorerer, og angrer på senere.
Jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @himmelsjager sa: hvis filene virkelig er uerstattelige, er det tryggeste du kan gjøre å lage et image av disken før du i det hele tatt gjør noen logisk gjenoppretting, ikke bare en klone hvis SMART ser dårlig ut. Et fullstendig byte-for-byte-image til en annen frisk disk lar deg prøve ulike gjenopprettingsmetoder senere uten å belaste originalen igjen og igjen. Folk hopper over dette fordi det tar tid, og angrer senere.
Jeg er også litt uenig i det vanlige rådet om å bare skanne den. Selv skrivebeskyttede skanninger innebærer fortsatt tung lesing, og på en ustabil HDD kan det være nok til å vippe den over kanten. Så rekkefølgen min ville vært:
- Sjekk om BIOS/UEFI ser riktig kapasitet.
- Prøv en annen USB-port, kabel eller SATA-adapter.
- Les SMART hvis mulig.
- Hvis disken er treg, fryser eller gir I/O-feil, ta image av den først.
- Kjør gjenoppretting mot imaget, ikke originalen.
For programvaregjenoppretting er Disk Drill fortsatt et solid valg for en RAW-harddisk fordi det kan skanne imagefilen på samme måte som det skanner en fysisk disk. Det er en stor sikkerhetsfordel. Jeg ville unngå å forsøke å fikse RAW-volumet, bygge opp partisjoner på nytt eller la Windows formatere noe som helst før dataene allerede er kopiert et annet sted.
Ett praktisk poeng til som folk glemmer: hvis sikkerhetskopiene dine var lagret på samme fysiske disk, er de egentlig ikke sikkerhetskopier. Brutalt, men sant.
Hvis du vil ha en enkel visuell guide, er dette en grei gjennomgang av gjenoppretting fra RAW-harddisk.
Hvis disken klikker, spinner ned, lukter rart eller forsvinner midt under lesing, slutt å tukle med den. Da er det ikke lenger programvareterritorium.