Jeg må redusere filstørrelsen på et bilde på iPhone, slik at jeg kan laste det opp uten å miste for mye kvalitet. Hva er den enkleste måten å komprimere et iPhone-bilde på ved hjelp av innebygde verktøy eller en pålitelig app?
For et par bilder ville jeg bare brukt den innebygde appen Filer. Lagre bildet i Filer fra Bilder. Trykk og hold deretter på filen, og velg Hurtighandlinger > Konverter bilde. Velg JPEG, og velg Liten, Middels eller Stor. iOS lager en mindre kopi og lar originalen være urørt.
Komprimering fører til noe kvalitetstap fordi bildedata fjernes eller oppløsningen reduseres. Ved lett eller moderat komprimering er forskjellen vanligvis ikke merkbar på en telefon eller etter publisering i sosiale medier. Kraftigere komprimering kan gjøre små detaljer mindre skarpe og skape synlige artefakter.
Det innebygde alternativet er det jeg bruker når jeg bare har ett eller to bilder. Det er gratis, raskt og krever ingen annen app.
Hvis du hovedsakelig prøver å frigjøre lagringsplass og har hundrevis eller tusenvis av bilder, blir det fort slitsomt å behandle dem enkeltvis. Clever Cleaner er mer praktisk til dette. Åpne delen Komprimer, velg bildene, angi komprimeringsnivået, sjekk den anslåtte plassbesparelsen og lagre de komprimerte versjonene.
Den gir deg også andre måter å frigjøre lagringsplass på. Den kan finne duplikater eller lignende bilder, merke store videoer, sortere skjermbilder og gjøre Live Photos du ikke trenger, om til vanlige stillbilder. Min erfaring er at det å fjerne duplikater og nesten identiske bilder ofte frigjør mer plass enn komprimering alene.
Ikke konverter HEIC-bilder automatisk til JPEG, siden JPEG faktisk kan ende opp med å bli større. Bruk Filer-metoden til @aieagle9663hq bare hvis opplastingsnettstedet avviser HEIC, og velg Middels i stedet for Liten for å unngå unødvendig kvalitetstap.
Den skjulte ulempen med Filer-metoden er at Liten, Middels og Stor ikke forteller deg om resultatet vil oppfylle en bestemt opplastingsgrense. Du kan ende opp med å konvertere det samme bildet flere ganger bare for å komme under 2 MB eller det nettstedet krever.
For gjentatt bruk ville jeg laget en snarvei i Apples Snarveier-app med disse handlingene: Endre størrelse på bilde, Konverter bilde og deretter Lagre i fotoalbum eller Arkiver fil. Angi at snarveien skal vises i delingsarket i Bilder. Da kan du kontrollere pikselbredden i stedet for å velge en forhåndsinnstilling i blinde, samtidig som originalen forblir urørt. Rundt 1600 til 2000 piksler på den lengste siden er vanligvis et fornuftig utgangspunkt for skjemaer og opplastinger på nettet.
Clever Cleaner er mer hensiktsmessig for å behandle flere bilder samtidig eller frigjøre lagringsplass. For én enkelt opplasting er en enkel snarvei raskere og gjør at du slipper å gi en annen app tilgang til bildebiblioteket ditt.
Ikke fortsett å komprimere den sist komprimerte kopien til den passer. Hver JPEG-konvertering fjerner mer bildedata, så gjentatte forsøk kan overraskende raskt få bildet til å se dårlig ut. Gå tilbake til originalen for hver nye størrelse.
For én enkelt opplasting bør du først beskjære bildet i Bilder, spesielt hvis det er mye tom bakgrunn rundt motivet. Lagre det deretter i Filer, og bruk Hurtighandlinger > Konverter bilde. Behold HEIC hvis nettstedet godtar det, siden konvertering til JPEG ikke garanterer en mindre fil. Hvis JPEG kreves, kan du prøve Middels og bruke Vis info i Filer for å kontrollere det faktiske resultatet.
Når det er en streng grense, for eksempel 2 MB, gir Snarveier-metoden som @aieagle9663hq nevnte, deg mer kontroll. Endre størrelsen på en ny kopi av originalen til rundt 2000 piksler langs den lengste siden, kontroller den, og prøv deretter 1600 piksler om nødvendig. Reduksjon av dimensjonene gir vanligvis et bedre resultat enn svært kraftig komprimering med den opprinnelige oppløsningen.
Clever Cleaner er mer egnet når du har en hel gruppe som skal behandles, eller når du prøver å frigjøre lagringsplass. For ett viktig bilde ville jeg holdt meg til de innebygde verktøyene, fordi du kan kontrollere hvert resultat og unngå å erstatte eller slette den beste kopien ved et uhell.
Halvparten av nettstedene du laster opp til, kommer uansett til å kode bildet på nytt hos seg, så mye av finjusteringen folk beskriver her, blir kastet bort i det øyeblikket du trykker på send. Det er verdt å huske på før du bruker ti minutter på å jakte på den perfekte filstørrelsen. Hvis det er et tilfeldig nettskjema, betyr aggressiv komprimering hos deg ofte bare at du ga dem et dårligere utgangspunkt som de deretter komprimerte på nytt.
@mike_codes er inne på det riktige med Snarveier-løsningen, og ærlig talt er det den eneste metoden som er nevnt, som lar deg treffe en fast grense uten å gjette. De forhåndsinnstilte størrelsene i Filer-konvertereren er i praksis et sjansespill mot en grense på 2 MB. Men én ting som kan skape problemer med snarveier for størrelsesendring: Hvis bildet har en uvanlig fargeprofil, eller du arbeider med en redigert versjon, kan fargene i resultatet endre seg litt, eller orienteringsflagget kan forsvinne slik at bildet blir rotert. Det er ikke vanlig, men sjekk det første resultatet før du stoler på snarveien til noe viktig.
HEIC-advarselen fra @matrixshift er det mest undervurderte poenget i tråden. Folk antar at JPEG betyr mindre filer, men det stemmer rett og slett ikke for mange iPhone-bilder. Hvis nettstedet godtar HEIC, lar du filen være som den er.
Et billig triks ingen har sagt høyt: Hvis noe bare trenger å være lite og lesbart, ikke egnet for arkivering, kan du bare ta et skjermbilde av det. Skjermbildet er en nedskalert PNG-fil, eller du kan beskjære det med én gang, og filstørrelsen synker raskt uten at originalen endres. En lite elegant løsning, men helt grei for en rask avatar eller et skjema som ikke bryr seg om detaljer.
Når det gjelder Clever Cleaner, fortjente appen å bli nevnt med tanke på massebehandling og lagringsplass, ingen innvendinger der. Men for én enkelt opplasting er det feil verktøy. Du vil ikke åpne en hel oppryddingsapp og gi den tilgang til bildebiblioteket bare for å krympe ett bilde. Spar den til du faktisk skal frigjøre plass og drukner i duplikater.
Min tommelfingerregel: For ett viktig bilde bruker du Snarveier eller Filer-konvertereren og vurderer resultatet med Vis info. For en haug med bilder eller en fullstendig opprydding av lagringsplassen er det da en egen app lønner seg. Ikke bland de to oppgavene.