Hur återställer man raderade filer från ett USB-minne gratis?

Jag råkade radera viktiga filer från mitt USB-minne och insåg för sent att jag inte har någon säkerhetskopia. Jag försöker hitta ett gratis sätt att återställa raderade dokument och foton innan jag förlorar dem för gott. Vilken gratis metod eller programvara för dataåterställning från USB-minne fungerar faktiskt?

Jag lärde mig det här den hårda vägen, så jag håller det kort. Om ditt USB-minne klickar, kopplas från och ansluter igen av sig självt, eller känns varmt i handen, dra ur det och stanna där. Fortsätt inte testa det. Kör inte CHKDSK. När hårdvara börjar krångla brukar extra läs- och skrivaktivitet göra röran värre. CHKDSK är dessutom hårdhänt mot skadad lagring. Det försöker bygga om filsystemet, och jag har sett det förvandla återställningsbara filer till skräp.

Om de enkla kontrollerna inte fick tillbaka dina filer skulle jag utgå från att en av två saker har hänt. Filtabellen har skadats, eller så har filerna faktiskt raderats. Vid den punkten är återställningsprogram den väg de flesta till slut tar.

Ja, folk slänger ofta ur sig namn som PhotoRec, TestDisk eller Windows File Recovery. Jag har använt dem. De fungerar. Jag skulle ändå inte rekommendera dem till de flesta i första hand. De är texttunga, lätta att använda fel, och särskilt PhotoRec har en dålig vana att ge dig ett berg av filer med namn som f123456.jpg och utan någon mappstruktur. Sedan sitter du där och öppnar dem en efter en som om det vore 2009 och hela eftermiddagen försvinner.

Det jag har haft minst problem med är Disk Drill. För vanliga användare känns det mindre riskabelt och mycket lättare att hantera. Tre saker stack ut när jag använde det för USB-återställning:

1. Byte-för-byte-säkerhetskopia. Första saken är att det låter dig skapa en fullständig avbild av USB-enheten. Jag skulle göra detta innan jag skannar något annat. Sedan arbetar du från avbilden i stället för att belasta originalminnet. Om enheten är instabil spelar detta stor roll.
  2. Förhandsgranskning före återställning. Du kan titta på hittade foton, videor och dokument innan du återställer dem. Jag gillar detta eftersom du ser om skanningen hittade det du bryr dig om, och inte bara slumpmässiga rester.
  3. Bättre bevarande av struktur. I min användning gjorde det ett mycket renare jobb med filnamn, mappar och identifiering av filtyper än de kostnadsfria terminalverktygen. Det kan också läsa BitLocker-krypterade enheter, vilket räddade mig en gång.

En regel är viktigare än folk tror. Spara återställda filer på datorns interna lagringsenhet, inte tillbaka på samma USB-minne. Om du skriver återställd data till den skadade enheten riskerar du att skriva över filerna du fortfarande försöker få ut. Jag gjorde detta en gång för flera år sedan. Dumt misstag. Upprepa det inte.

När dina filer är säkra på datorn kan du rensa och formatera USB-minnet om du fortfarande vill testa det. Jag själv skulle vara lite misstänksam mot det efter ett fel. Lagring är billig, förlorade filer är det inte. Om datan är viktig, återställ först och avgör sedan om enheten är värd att behålla.

Sluta använda USB-minnet direkt. Varje ny skrivning minskar dina chanser.

Jag håller med om en del av det som @mikeappsreviewer sa, men jag är mindre negativ till gratisverktygen. De är fula, visst, men gratis är gratis. Om din enhet fortfarande visar rätt storlek i Windows och öppnas utan fel, börja med dessa:

1. Papperskorgen. Ovanligt, men kolla den.
  2. Windows File Recovery. Gratis från Microsoft Store. Bäst för raderade dokument och foton om USB-minnet är läsbart.
  3. PhotoRec. Gratis. Starkt för foton och vanliga dokumenttyper. Dåligt på filnamn, ja, men det hämtar data när andra verktyg missar.
  4. TestDisk. Bättre om partitionen eller filtabellen är skadad.

Enkel väg:

• Anslut USB-minnet.
  • Spara inte något på det.
  • Återställ filer till din PC, inte tillbaka till minnet.
  • Kör Windows File Recovery först med ett dokument- eller fotoläge.
  • Om det misslyckas, kör PhotoRec och sortera resultaten efter filtyp och datum.

Om du vill ha mindre krångel är Disk Drill enklare att använda för återställning från USB-minnen och förhandsgranskning av filer. Gratisdelen är bra för att skanna och kontrollera vad som fortfarande finns kvar. För personer som söker efter bästa programvaran för dataåterställning för 2026 är det ett av de enklare valen att testa först.

Också värt att titta på, se hur filåterställning från USB fungerar steg för steg.

En sak till. Om USB-minnet kopplar från av sig själv, hoppa över maratonet med gratisverktyg. Att kopiera sektorer eller skapa en avbild av enheten först är det säkrare draget. Jag lärde mig det den hårda vägen, lol.

Gratis kan fungera, men jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @viajantedoceu egentligen tryckte tillräckligt på: kontrollera om filerna blev raderade på grund av att flashminnets filsystem betedde sig konstigt, och inte faktiskt togs bort. Jag har sett USB-minnen visa tomma mappar efter att de kopplats ur felaktigt, och sedan kommer filerna tillbaka med en annan dator, en annan USB-port eller en Linux live-boot. Det låter dumt, men det är en kontroll på 2 minuter innan du går in i fullt återställningsläge.

Min ordning skulle vara:

1. Sluta använda USB-minnet.
  2. Prova en annan port/dator bara för att bekräfta att det verkligen är borta.
  3. Visa dolda filer i Utforskaren.
  4. Om de fortfarande saknas, återställ bara till din interna enhet.
  5. Om enheten är instabil, skapa en avbild först.

För faktiskt gratis alternativ skulle jag prova Windows File Recovery först för dokument, sedan PhotoRec om du bara behöver få tillbaka råfilerna och inte bryr dig om namnen. TestDisk är mer för partitions-/filtabellsproblem, inte mitt förstaval för vanlig oavsiktlig radering.

Liten invändning mot idén om ett fri verktyg-maraton: om enheten är stabil och raderingen skedde nyligen, räcker det med en försiktig körning med ett gratisverktyg. Folk överkomplicerar ibland sånt här tbh.

Om du vill ha det minst förvirrande alternativet är Disk Drill förmodligen det enklaste sättet att skanna ett flashminne med, förhandsgranska vad som går att återställa och undvika att slösa bort timmar. Den kostnadsfria återställningsgränsen beror på version/OS, så kontrollera det innan du bestämmer dig.

Dessutom är den här tråden om alternativ för filåterställning från USB-enheter och vad som faktiskt fungerar värd att läsa.