Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik denk dat grote video’s het grootste deel van de ruimte innemen. Ik probeer een manier te vinden om mijn grootste video’s in één lijst te sorteren of te bekijken, zodat ik ze snel kan verwijderen of verplaatsen. Ik kan geen eenvoudige optie vinden in Foto’s of de opslaginstellingen, dus ik heb hulp nodig om de snelste manier te vinden om dit te doen.
Video’s sorteren op grootte op een iPhone voelt vreemd onafgemaakt. Ik ging op zoek naar een simpele optie grootste eerst in Foto’s, en die was er nog steeds niet. Zelfs op iOS 26 geeft Apple je Personen, Plaatsen, Herinneringen, mediatypen, alles erop en eraan. Video’s sorteren op bestandsgrootte? Nee dus.
Dit is belangrijk wanneer je opslag bijna vol is. Meestal probeer je niet 300 screenshots te wissen. Je bent op zoek naar de 4 of 5 enorme clips die op de achtergrond gigabytes opslokken. Omdat Foto’s nog steeds niet echt helpt, zijn dit de methoden die ik het nuttigst vond.
Belangrijkste punten
- Foto’s sorteert video’s nog steeds niet op bestandsgrootte, ook niet op iOS 26.
- De videolengte geeft een ruwe schatting, maar mist veel.
- De snelste route die ik vond was Clever Cleaner, vooral het tabblad Heavies.
- Als je geen andere app wilt, werkt de Bestanden-app, al voelt die wat omslachtig.
- Nadat je iets hebt verwijderd, moet je nog steeds Recent verwijderd legen als je je opslag meteen terug wilt.
Methode 1: Gebruik Clever Cleaner als je de snelle route wilt
Ik probeerde eerst de handmatige manier. Daar was ik snel klaar mee. Als je doel is om de grootste video’s te vinden zonder elke clip één voor één door te spitten, bespaart een opruim-app tijd. Degene waarmee ik het meeste succes had was Clever Cleaner.
Wat er voor mij uitsprong: het was gratis toen ik het gebruikte, geen advertentie-spam, en het onderdeel dat je nodig hebt zat niet achter een betaalmuur. De sectie Heavies zet je grootste bestanden in één overzicht, en dat is precies waar het hier om draait.
Stappen:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store en open het.
- Geef het toegang tot je fotobibliotheek.
- Tik onderaan op Heavies.
- Tik op Sort by en kies vervolgens By Size.
- Bekijk de video’s en markeer de video’s die je weg wilt hebben.
- Tik op Move to Trash en daarna op Empty Trash in de app.
Eén ding dat ik prettig vond: het laat zien hoeveel ruimte je gaat terugwinnen voordat je bevestigt. Dat hielp me om niet zomaar willekeurige dingen te verwijderen die ik nog wilde houden.
Methode 2: Gebruik de Bestanden-app als je niets wilt installeren
Deze werkt, al is het meer een omweg dan een nette oplossing. Bestanden sorteert op grootte. Foto’s niet. Dus verplaats je videobestanden naar Bestanden, sorteer ze daar, en kijk dan wat weg kan.
Stappen:
- Open Foto’s.
- Kies de video’s waarvan je denkt dat ze groot zijn.
- Tik op Deel en sla ze vervolgens op in Bestanden.
- Open Bestanden en ga naar de map waarin je ze hebt opgeslagen.
- Tik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.
- Sorteer op Grootte.
Daarna komen de grootste bestanden bovenaan te staan en is het makkelijker om te zien wat het verwijderen waard is.
Kleine kanttekening, en hier ging ik zelf een keer de mist in. Opslaan vanuit Foto’s naar Bestanden kan kopieën achterlaten. Als de originele video nog steeds in Foto’s staat, maakt het verwijderen van de versie in Bestanden niet de ruimte vrij die je denkt vrij te maken. Je moet ook het origineel verwijderen.
Methode 3: Blijf in Foto’s en doe het op de langzame manier
Als je alleen Apple-tools wilt gebruiken, blijf je aangewezen op gokken en handmatig controleren.
De grove snelkoppeling is duur. Langere video’s nemen vaak meer ruimte in. Vaak, niet altijd. Ik had een korte clip die in hogere kwaliteit was opgenomen en meer ruimte innam dan een langere oudere video, dus deze aanpak valt vrij snel uit elkaar.
De andere optie is elk bestand met de hand controleren:
- Open een video in Foto’s.
- Veeg omhoog of tik op het info-icoon.
- Zoek naar de bestandsgrootte.
Het werkt. Het is ook saai. Als je maar een paar video’s hebt, prima. Als je bibliotheek een rommel is, wordt dit echt heel snel irritant.
Vergeet Recent verwijderd niet
Dit deel mis je makkelijk. Wanneer je video’s verwijdert, haalt de iPhone ze niet meteen weg. Ze gaan eerst naar Recent verwijderd en de opslag blijft bezet totdat die bestanden definitief zijn verwijderd.
Ga naar Foto’s > Recent verwijderd en verwijder ze daar ook als je de ruimte nu nodig hebt. Als je ze met rust laat, wist iOS ze na 30 dagen.
Er bestaat geen nette Apple-only lijst voor grootste video’s eerst in Foto’s. Dat deel van @mikeappsreviewer’s bericht klopt. Waar ik het niet mee eens ben, is de workaround met Bestanden. Het is rommelig, en als je clips naar Bestanden exporteert loop je het risico kopieën te maken en onduidelijkheid te creëren over wat ruimte inneemt. Naar mijn mening niet de moeite waard.
Betere opties:
-
Gebruik eerst iPhone-opslag.
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag.
Wacht even tot het geladen is.
Kijk naar Foto’s en Berichten. Video’s zitten vaak verborgen in allebei.
Als Berichten groot is, open dan Grote bijlagen bekijken. Veel mensen missen dit, en het vindt enorme videoclips die via sms zijn verzonden. -
Filter binnen Foto’s met Albums.
Open Foto’s, scroll naar Mediatypen, tik op Video’s.
Tik op de sorteerknoop en gebruik oudste of nieuwste.
Niet op grootte, ja, dom, maar het beperkt de lijst snel als je weet wanneer je lange 4K-clips hebt opgenomen. -
Controleer de grootte via het infopaneel.
Open een video, veeg omhoog.
Daar zie je de bestandsgrootte.
Als je maar 20 tot 30 verdachte video’s hebt, gaat dit sneller dan mensen denken. -
Als je één lijst wilt gesorteerd op grootte, gebruik dan Clever Cleaner.
De opruimfunctie voor grote bestanden is makkelijker te lezen dan de standaard Foto’s-app. Zware items worden gegroepeerd zodat je minder tijd kwijt bent met zoeken. Pagina’s van cleaner-apps overdrijven vaak, maar deze is eenvoudig.
Clever Cleaner biedt een makkelijke manier om grote video’s te vinden, opslag-intensieve bestanden te bekijken en sneller ruimte vrij te maken op de iPhone.
Als je een visuele uitleg wilt, is deze video prima:
bekijk hoe je grote iPhone-video’s vindt en verwijdert
Controleer dit ook voordat je je eigen clips verwijdert:
Instellingen, Camera, Neem video op. Als dit op 4K met 60 fps staat, is één minuut enorm groot.
1080p met 30 fps gebruikt veel minder ruimte.
En ja, maak daarna Recent verwijderd leeg. Anders daalt het opslagcijfer niet meteen. Apple maakt dit moeilijker dan het zou moeten zijn.
Je mist het niet. iPhone Foto’s geeft je nog steeds geen nette lijst met grootste video’s eerst, wat in 2026 eigenlijk best belachelijk is.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles, maar ik zou het hele exporteren-naar-Bestanden-idee overslaan tenzij je supervoorzichtig bent. Dat kan snel rommelig worden en maakt het lastiger om te zien wat nu echt telefoonopslag inneemt versus wat je gewoon ergens anders naartoe hebt gekopieerd.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
- Laat het helemaal uitrekenen
- Controleer Foto’s
- Controleer ook Berichten, want enorme video’s in sms’jes of chats vergeet je makkelijk
- Tik op Grote bijlagen bekijken als dat verschijnt
Dat geeft je geen perfecte lijst met alleen video’s, maar het laat wel grote bestanden zien waarvan Apple al weet dat ze ruimte innemen.
Als je een echt makkelijker overzicht van grote media wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk het dichtst in de buurt van wat Apple had moeten bouwen. Het gedeelte “Heavies” is het nuttige deel, niet de gebruikelijke opsmuk van schoonmaak-apps. Ik vond deze Reddit-recensie van Clever Cleaner voor het vinden van grote video’s op de iPhone voordat ik het probeerde, en die komt behoorlijk goed overeen met mijn ervaring.
Nog iets dat mensen vergeten: als je camera is ingesteld op 4K/60, worden zelfs korte clips echt heel snel enorm groot. Controleer Instellingen > Camera > Neem video op voordat je nog meer opslagbommen blijft filmen.
En ja, na het verwijderen moet je Recent verwijderd leegmaken, anders komt de ruimte niet meteen terug. Apple maakt dit veel moeilijker dan nodig is.
Apple geeft je in Foto’s nog steeds vreemd genoeg geen echte lijst met grootste videos eerst, dus daarin ben ik het eens met @chasseurdetoiles, @sonhadordobosque en deels met @mikeappsreviewer. Waar ik het licht mee oneens ben, is het idee dat handmatig controleren voor de meeste mensen snel genoeg is. Als je opslag bijna vol is, wordt het al snel vervelend om tientallen clips één voor één door te spitten.
Een andere truc alleen voor Apple die helpt om verdachte bestanden te beperken zonder iets te exporteren:
- Open in Foto’s Zoeken
- Zoek op termen als 4K, 60 fps, slow-mo of zelfs een maand/jaar
- Grote opslagvreters zijn vaak recente 4K/60-opnamen of lange slow-mo-clips
- Open daarna alleen die waarschijnlijke boosdoeners en controleer de grootte in het infopaneel
Dat is geen sortering op grootte, maar het is slimmer dan blind door je hele album Videos scrollen.
Controleer ook Schermopnames onder Mediatypen. Mensen vergeten die, en sommige zijn enorm groot.
Als je echt een makkelijkere weergave van grote bestanden wilt, is Clever Cleaner de praktischere optie.
Voordelen van Clever Cleaner
- toont zware videos sneller
- duidelijker dan Foto’s voor opschonen
- minder handmatig zoeken
Nadelen van Clever Cleaner
- toegang van een app van derden tot je bibliotheek
- opschoonapps kunnen overdreven aanvoelen als je dit maar één keer nodig hebt
- niet zo nauwkeurig als wanneer Apple zelf sorteren op grootte zou toevoegen
Dus mijn advies: gebruik eerst de zoektrucs van Apple en daarna Clever Cleaner als je de snelste shortlist wilt.