Ik probeer te begrijpen hoe de iPhone de opslag berekent die door apps wordt gebruikt, omdat de cijfers in iPhone-opslag niet lijken overeen te komen met wat ik verwacht. Sommige apps lijken veel groter dan hun downloadgrootte, en ik weet niet zeker of dat ook gegevens in de cache, documenten of systeembestanden omvat. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat meetelt voor appopslag en waarom dit in de loop van de tijd verandert.
Ik liep op mijn iPhone tegen precies dezelfde rommel aan, en de cijfers in Opslag sloegen in het begin nergens op. Je kijkt in Instellingen, telt alles bij elkaar op, en toch voelt een deel nog steeds niet goed aan.
Wanneer je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag opent, controleert iOS alles op dat moment. Het telt de app zelf mee, dus de geïnstalleerde code, de appbronnen, taalbestanden, meegeleverde assets en de kleine ondersteunende onderdelen die nodig zijn om te starten en te werken. Apple rekent dat meestal allemaal mee in het totaal van Apps.
De verdeling tussen Apps en Appgegevens wordt snel verwarrend. De appgrootte is het geïnstalleerde pakket. Appgegevens, wat Apple vaak Documenten en gegevens noemt, is jouw inhoud binnen de app. Denk aan gedownloade afspeellijsten, berichtgeschiedenis, opgeslagen bestanden, concepten, offlinevideo’s, bewerkte projectbestanden en andere restjes die de app bewaart nadat je die hebt gebruikt.
Waar het lelijk wordt, is de langzame opslaggroei. Ik zag dit vooral bij sociale apps, streamingapps en games. Ze bewaren caches zodat foto’s, miniaturen, videofragmenten en andere media de volgende keer sneller laden. Op papier zou iOS een deel daarvan moeten wissen wanneer de ruimte krap wordt. In mijn geval deed het dat niet echt goed. Een paar apps bleven zonder duidelijke reden opzwellen.
Mijn telefoon werd traag toen de vrije ruimte laag werd. De camera startte met vertraging. Wisselen tussen apps voelde stroperig. Zelfs typen had af en toe vertraging. iPhones hebben ademruimte nodig voor tijdelijke bestanden en routinematige systeemtaken, dus wanneer je dicht bij een volle opslag komt, gaat de prestatie meestal achteruit.
Ik begon met de gebruikelijke opruimactie. Ik ontlaadde apps die ik al maanden niet had aangeraakt. Ik wist websitegegevens van Safari. Ik verwijderde een paar oude downloads. Het hielp een beetje, maar niet genoeg. Het grotere probleem was mijn fotobibliotheek. Ik had dubbele foto’s, enorme schermafbeeldingen en willekeurige schermopnames die ik was vergeten.
Als je de snelle route wilt, gebruikte ik https://www.cleverfiles.com/clever-cleaner/. Ik vertrouw de meeste opschoonapps niet, dus ik verwachtte de gebruikelijke meldingen en betaalmuur-onzin. Deze was gratis toen ik hem probeerde, zonder advertenties die om de paar tikken verschenen.
Het deel dat ik het fijnst vond, was de sectie Heavies. Daar werden de grootste bestanden eerst getoond, waardoor ik niet eindeloos door mijn bibliotheek hoefde te scrollen. Ik vond een hoop grote video’s en schermopnames die ik niet nodig had. De weergave Similars hielp ook. Die groepeerde bijna dubbele foto’s, wat handig was omdat ik hele reeksen van dezelfde foto had door burst-opnamen en nieuwe pogingen. Het toonde ook bestandsgroottes vóór het verwijderen, wat me hielp sneller te beslissen. Voor zover ik kon zien, bleef de verwerking op het apparaat zelf, dus dat voelde beter voor mijn privacy.
Na het vrijmaken van ongeveer 15 GB voelde mijn telefoon weer normaal aan. De opslagwaarschuwing stopte. Apps openden sneller. De vreemde vertraging was grotendeels weg.
Als Apps op je telefoon blijft groeien, zou ik eerst je grootste apps controleren in iPhone-opslag en daarna goed naar foto’s en video’s kijken. Ontlaad of verwijder spullen die je niet gebruikt. Ruim daarna media op. In mijn geval was media-afval veruit de grootste boosdoener.
Wat je in iPhone-opslag ziet, is de geïnstalleerde grootte, niet de downloadgrootte uit de App Store. Dat zijn verschillende cijfers.
De downloadgrootte is gecomprimeerd. Apple verwijdert bij de installatie onderdelen die je apparaat niet nodig heeft en zet de app daarna uitgepakt op de schijf. Dus een download van 250 MB kan na installatie dichter bij 600 MB of meer uitkomen. Games zijn het makkelijkste voorbeeld. Die halen texturen, audiopakketten en lokale middelen binnen.
iPhone telt ook meer mee dan alleen het hoofdbestand van de app. Het omvat:
de appbundel,
frameworks en plug-ins,
bronnen op het apparaat,
opslag van appgroepen gedeeld met widgets of extensies,
sommige caches en tijdelijke bestanden.
Hier wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer. iOS laat niet altijd een duidelijke scheiding zien tussen ‘app’ en ‘gegevens’. De totalen zijn schattingen en indexering loopt achter. Als je een heleboel bestanden verwijdert, kan het getal in Instellingen een tijdje onjuist blijven totdat iOS het opnieuw berekent.
Een paar dingen laten apps opgeblazen lijken:
Streamingapps slaan offline media op.
Sociale apps bewaren afbeeldings- en videocaches.
Berichtenapps bewaren bijlagen en voorvertoningen.
Browsers bewaren sitegegevens.
Sommige apps laten tijdelijke bestanden langer staan dan zou moeten.
Als je het wilt controleren, bekijk dan de regel van de app in Instellingen en vergelijk die daarna na:
- de telefoon opnieuw opstarten
- de app ontladen
- de app opnieuw installeren
Als de grootte sterk daalt na herinstallatie, was de extra ruimte cache of verweesde gegevens.
Controleer ook Systeemgegevens. Mensen geven Applicaties de schuld terwijl de ontbrekende ruimte daar in plaats daarvan zit.
Als je opslagprobleem foto’s en video’s betreft, is Clever Cleaner het bekijken waard. Dit artikel geeft een snel overzicht van wat het doet voor dubbele foto’s, grote bestanden en opschonen op iPhone: bekijk deze review en opschoonoverzicht van Clever Cleaner voor iPhone.
Kort gezegd: iPhone-opslag is bij benadering, gecomprimeerde downloadgrootte is niet hetzelfde als de geïnstalleerde omvang, en gecachte gegevens maken de berekening een stuk troebeler.
Wat iPhone onder Applicaties toont, is in feite de geïnstalleerde omvang, niet het App Store-getal dat je vóór het downloaden zag. Dat deel brengt veel mensen in verwarring.
Iets dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @andarilhonoturno zeiden: de opslagrapportage van iOS is geen strikte boekhouder. Het is meer een momentopname die is opgebouwd uit bestandssysteemcategorieën, app-containers, gedeelde containers en schattingen van opruimbare ruimte. Dus soms is het getal “voldoende juist”, niet perfect exact. Best irritant, maar zo doet Apple het nu eenmaal.
Waarom apps groter lijken dan verwacht:
- De App Store-grootte is gecomprimeerd
- De geïnstalleerde app is niet gecomprimeerd
- extra onderdelen kunnen na installatie worden gedownload
- widgets, extensies, stickers, Watch-onderdelen en appgroepen kunnen meetellen voor die app
- caches kunnen bij het totaal van de app of bij de gegevens ervan staan, afhankelijk van hoe iOS ze classificeert
- opslaggrafieken kunnen achterlopen na verwijderingen
Ik ben het eigenlijk een beetje oneens met het idee dat elke opgeblazen app de schuld van de app zelf is. Soms rapporteert iOS dingen gewoon een tijdlang vreemd, vooral na updates. Opnieuw opstarten en wachten kan de totalen veranderen zonder dat je iets doet.
Als je de duidelijkste test wilt, vergelijk dan een app vóór en na het verwijderen en opnieuw installeren. Dat legt cache-opzwelling meestal snel bloot. Controleer ook de Bestanden-app, bijlagen in Berichten en Systeemgegevens, want mensen missen die voortdurend.
Als het echte probleem is dat je fotobibliotheek ruimte opslokt, is Clever Cleaner eerlijk gezegd een van de nuttigere opties om dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en grote video’s te vinden. Als je beter wilt zien hoe het werkt, bekijk dan de volledige Clever Cleaner iPhone-opruimhandleiding.
Korte versie: iPhone berekent appopslag op basis van de geïnstalleerde app plus gerelateerde zaken op het apparaat, en die berekening is vaak een beetje rommelig, niet kapot.
Nog een extra nuance die ontbreekt bij @andarilhonoturno, @voyageurdubois en @mikeappsreviewer: APFS kan opslag vreemd laten lijken door snapshots, klonen en gedeelde blokken. Daardoor kunnen twee apps of app-updates ruimte innemen op een manier die je niet simpel kunt optellen. iPhone-opslag is deels categorierekenwerk, niet een ruw rapport van mapgroottes.
Ook zou ik er niet van uitgaan dat elk groot appcijfer echt gebruikersgerichte rommel is. Een deel daarvan bestaat uit restanten van app thinning, asset packs of extensiecontainers die alleen voor iOS logisch zijn.
Wat meestal meetelt onder de voetafdruk van een app:
- uitvoerbaar bestand plus meegeleverde assets
- extensies zoals widgets, toetsenborden, iMessage-pakketten
- gedeelde containers die door de app en de add-ons worden gebruikt
- databases
- caches die iOS nog niet heeft opgeschoond
- gedownloade modelbestanden, kaarten, stemmen, gamebronnen
Wat mensen vaak in verwarring brengt, is dat het verwijderen van inhoud binnen een app het getal in Instellingen niet altijd meteen verlaagt, omdat de app mogelijk sparse files, vertraging bij SQLite-vacuuming of cache gebruikt die nog kan worden teruggewonnen.
Als je doel is te achterhalen wat daadwerkelijk ruimte verspilt, zou ik minder naar het totaalcijfer kijken en meer naar welke apps na dagen nog steeds niet kleiner worden. Daarmee onderscheid je meestal echt opslaggebruik van vertraging in de rapportage.
Als het grotere probleem mediarommel is, is Clever Cleaner best goed in het zichtbaar maken van grote foto’s en bijna-dubbele opnamen.
Voordelen:
- grote media snel en eenvoudig scannen
- nuttig voor het opruimen van duplicaten
- eenvoudige interface
Nadelen:
- lost eigenaardigheden in de iOS-rapportage niet op
- minder nuttig voor app-specifieke cacheproblemen
- opschoonapps in het algemeen kunnen verleiden tot te veel verwijderen
Dus “Applicaties” is niet alleen de downloadgrootte plus jouw bestanden. Het is iOS’ beste gebundelde schatting van het geïnstalleerde app-ecosysteem op je apparaat.