Jag formaterade av misstag ett USB-minne som hade viktiga filer på sig, och nu försöker jag lista ut det säkraste första steget för att återställa datan. Jag har inte sparat något nytt på enheten eftersom jag är orolig för att skriva över filerna. Vad ska jag göra direkt, och finns det några pålitliga metoder eller verktyg för dataåterställning från USB som jag bör prova?
Jag gjorde samma dumma sak för ett tag sedan, fast min var en enhet med familjebilder från tillställningar på. Den där sjuka känslan i magen, jag vet. Men en formatering raderar inte alltid filerna för gott.
Det första jag skulle reda ut är vilken typ av formatering som skedde.
Om formateringen blev klar snabbt, på några sekunder eller under en minut, var det troligen en snabbformatering. Enkelt uttryckt rensar Windows enhetens filindex och lämnar de gamla fildata kvar där tills ny data skrivs ovanpå dem. Om det tog lång tid var det mer sannolikt en fullständig formatering, och återställning blir mycket svårare eftersom mer data skrivs över.
Just nu är det säkraste draget enkelt. Sluta använda enheten.
- Formatera den inte igen
- Kör inte CHKDSK eller någon reparationsapp
- Kopiera inte testfiler till den
Varje skrivning till enheten försämrar dina chanser.
Innan du installerar återställningsverktyg och lägger timmar på att skanna, kolla de tråkiga ställena först. Jag missade det en gång och slösade bort halva natten.
- Molnsynkmappar som Google Drive, OneDrive, iCloud eller Dropbox
- Gamla mappar på din dator, Hämtade filer, Skrivbord, Dokument
- E-postbilagor, chattappar eller filer du skickade till någon annan
Ibland ligger filerna redan på en andra plats och du har glömt det.
Om de inte finns någon annanstans, så ja, använd återställningsprogram. Jag hade ganska bra tur med Disk Drill. Det fick tillbaka de flesta av mina filer, någonstans runt 90 procent om jag minns rätt.
Det här gjorde jag:
- Installerade det på själva datorn, inte på USB-enheten
- Anslöt USB-enheten och öppnade Disk Drill
- Valde USB-enheten från enhetslistan och startade Sök efter förlorad data
- Använde Universal Scan, eftersom enheten hade formaterats
- Lät skanningen bli helt klar, även när det såg ut som att den var färdig tidigt
- Förhandsgranskade filer före återställning, om en fil gick att öppna i förhandsvisningen gick den oftast att återställa ordentligt
- Sparade återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma USB-enhet
Om USB-enheten börjar bete sig konstigt, slumpmässiga frånkopplingar, läsfel, långsamma skanningar, sluta pressa den. Det finns en säkrare väg. Disk Drill låter dig först skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning och sedan skanna avbildningen i stället för den fysiska enheten. Jag skulle göra det om hårdvaran verkar instabil.
Jag skulle inte ge upp ännu. Om det här var en snabbformatering och du inte har skrivit ny data till enheten ännu, är dina chanser fortfarande ganska goda. Om programvara inte hittar något och filerna betyder mycket, som personliga bilder eller arbetsmaterial du inte kan ersätta, är en professionell återställningsfirma fortfarande ett alternativ.
Först och främst, koppla ur USB-minnet och lägg det åt sidan. Du gjorde redan det viktigaste genom att inte skriva nya filer till det.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda det helt, men jag skulle lägga till en sak innan en lång genomsökning. Kontrollera enhetens storlek och hälsa i Diskhantering. Om Windows visar fel kapacitet, RAW, eller om det fortsätter att återansluta, sluta pilla med själva minnet. Skapa först en avbildning av det och arbeta sedan från avbildningen. USB-minnen går sönder på fula sätt, och upprepade genomsökningar gör det värre.
Några praktiska punkter.
- Gör inte ett återställningstest på samma USB-minne.
- Låt inte Windows försöka reparera det.
- Använd en annan enhet för återställda filer.
- Om filerna är väldigt viktiga, hoppa över gör det själv efter första läsförsöket.
Jag håller inte riktigt med om fokuset folk lägger på snabb- kontra fullformatering. På nyare Windows-versioner är en fullformatering dåliga nyheter, ja. Men billiga USB-kontroller gör också konstiga saker med wear leveling, så även en snabbformatering på ett instabilt minne blir snabbt rörig. Enhetens skick spelar nästan lika stor roll som formateringstypen.
Om du vill ha ett alternativ hemma är Disk Drill ett stabilt val för återställning från formaterade USB-minnen. Skanna, förhandsgranska och återställ till din PC eller en annan extern enhet. Om förhandsvisningarna ser trasiga ut, stanna och omvärdera. Fortsätt inte att nöta på minnet i timmar om det kastar fel.
För tips på enkel svenska om återställning av data från formaterade USB-minnen är den här videon helt okej: se den här genomgången av återställning av USB-data
Om filerna är oersättliga, familjefoton, juridiska dokument, arbetsarkiv, är det säkraste första steget ett proffslabb, inte mer programvara. Den delen suger, men det räddar data oftare än upprepade gör det själv-försök.
Första steget? Lägg ner USB-minnet och behandla det som bevismaterial, inte som en lagringsenhet.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @waldgeist, men jag skulle justera ordningen lite. Innan du hoppar in i en stor återställningsskanning, ta reda på om filerna ens är värda ett gör det själv-försök. Om det här är oersättliga saker, som skatteunderlag, klientfiler, bebisbilder, är det säkraste första steget faktiskt att undvika att experimentera för mycket och överväga ett proffslabb tidigt. Folk förstör sin bästa chans till återställning genom att göra fem försök till med bara en skanning till.
Häng inte heller upp dig för mycket på snabbformatering kontra full formatering som enda ledtråden. Det spelar roll, visst, men filsystemstypen spelar också roll. Ett USB-minne formaterat som exFAT, FAT32 eller NTFS kan bete sig olika vid återställning, och vissa verktyg läser ett bättre än ett annat.
Det här skulle jag göra:
- Anslut det en gång och kontrollera om det monteras normalt.
- Om det gör det, skapa en avbild av hela USB-minnet först om möjligt.
- Skanna sedan avbilden, inte minnet.
- Återställ filer till din dator eller en annan extern enhet.
Det minskar slitaget på ett flashminne som kanske håller på att dö. Lite tråkiga råd, men det är med tråkiga råd du räddar data.
Om du vill ha ett hemverktyg är Disk Drill ett rimligt alternativ för återställning från ett formaterat USB-minne. Jag skulle använda det för avbildning först, sedan skanning. Om skanningen förhandsvisar dina filer korrekt är det ett ganska tydligt tecken. Om förhandsvisningarna är korrupta eller filnamnen bara är skräp, fortsätt inte att peta på det hur länge som helst.
Det här är också värt att läsa om du vill ha mer verklighetsnära diskussion om återställning från formaterat USB-minne: bästa Reddit-tipsen för att avformatera ett USB-flashminne
Det viktigaste är att inte panikklicka. Det är så folk förvandlar återställbart till helt borta.
En liten invändning mot @waldgeist, @reveurdenuit och @mikeappsreviewer: Jag skulle inte ens låta minnet vara inkopplat längre än nödvändigt bara för att titta runt i Windows. Automatisk montering, indexering och hjälpsamt OS-beteende är ovanliga risker, men när filerna är viktiga räcker ovanligt.
Mitt första steg skulle vara:
- Skrivskydda det om USB-minnet har en fysisk omkopplare.
- Använd en annan dator om möjligt.
- Skapa omedelbart en sektor-för-sektor-avbildning.
- Gör alla återställningsförsök endast från den avbildningen.
Det spelar roll eftersom flashminnen är märkliga. Wear leveling kan sprida ut data, och en formaterad volym kan fortfarande gå att återställa även när katalogstrukturen är helt förstörd.
Om du gör det själv är Disk Drill främst rimligt eftersom det kan skapa en avbildning först och sedan skanna avbildningen. Det är funktionen jag skulle bry mig mest om här.
Fördelar med Disk Drill:
- Enkel förhandsvisning av återställningsbara filer
- Bra för snabbformateringsfall
- Avbildning hjälper till att minska risken
- Tillräckligt enkelt för icke-experter
Nackdelar med Disk Drill:
- Djupskanningar kan ta en evighet
- Återställda namn/mappar kan komma tillbaka röriga
- De bästa funktionerna är egentligen inte gratis
- Ingen magi om styrenheten eller NAND-minnet håller på att fallera
Om enheten blir varm, kopplar från eller visar förändrad kapacitet, sluta. Då är det inte längre ett mjukvaruproblem.