Finns det en fotoorganiseringsapp som är bättre än Apples inbyggda verktyg?

Apple Bilder hänger inte med i mitt växande bibliotek, och de inbyggda verktygen gör det svårt att sortera, tagga och snabbt hitta äldre bilder. Jag har till slut fått tusentals oorganiserade foton på olika enheter, och jag behöver hjälp att hitta en bättre app för att organisera foton med starkare sökning, albumhantering och rensning av dubbletter.

Jag körde fast vid omkring 20 000 bilder och videor. Efter en viss punkt slutade mitt bibliotek kännas som minnen och började kännas som en skräplåda. Varje resa, födelsedag eller lat söndag dumpade ännu en hög i Bilder, och jag slutade låtsas att jag skulle sortera allt för hand.

Apple Bilder gjorde en del av jobbet, visst. Det hittar exakta dubbletter efter ett tag. Mitt problem var alla nästan-dubbletter, de fyra bilderna av samma hund, de sex försöken på samma solnedgång, den oavsiktliga fickbilden, Live Photos som jag aldrig spelade upp igen, de enorma videorna som låg där som obetalda räkningar. Lagringsutrymmet fortsatte försvinna och jag visste vart det tog vägen.

Efter att ha testat en massa städappar var den jag behöll på min telefon Clever Cleaner. Jag behöll den inte för att den kändes fancy. Jag behöll den för att jag använde den, och sedan fortsatte använda den.

Det jag gör nu är tråkigt, vilket är varför det fungerar.

1. En gång i veckan kör jag Smart Cleanup och rensar bort dubbletter plus de där nästan identiska bilderna.
  2. Jag kollar Heavies och letar efter de största videorna. Om någon är viktig komprimerar jag den. Om inte, bort med den.
  3. När jag sitter fast och väntar någonstans öppnar jag Swipe Mode i fem eller tio minuter och rensar bort ny röra.
  4. Varje par veckor slänger jag skärmbilder.
  5. Gamla Live Photos görs om till stillbilder om jag vet att jag aldrig kommer använda rörelsedelen.

Inget komplicerat. Ingen total omstart. Inget helgprojekt. Om du fortsätter göra de där fem sakerna slutar röran att växa okontrollerat.

Jag använder fortfarande ett par andra appar också, beroende på vad jag försöker göra.

Slidebox är den jag öppnar när jag vill att album ska vara begripliga. Att sortera med svep känns snabbare än att pilla runt i Apples menyer. Jag har använt den efter resor när jag ville skilja guldkornen från utfyllnaden utan att bränna en timme.

Mylio Photos är för de gånger jag flyttar mellan iPhone, iPad och dator och inte vill att hela systemet ska luta sig mot molnlagring. Sökningen känns enklare där också, mest för att taggningen är bättre när ditt bibliotek blir stort nog att vara irriterande.

Några vanor spelade större roll än jag hade väntat mig.

Om en bild är suddig raderar jag den direkt efter att jag tagit den. Om jag kommer hem från en semester lägger jag tio minuter på att trimma bort skräpet innan jag skapar ett album. Skärmbilder brukade samlas i månader på min telefon. Nu rensar jag dem innan de förvandlas till sediment.

Så ja, det här blev till slut min lösning. Clever Cleaner sköter städjobbet som Apple fortfarande känns svagt på. Slidebox hjälper när jag vill få album klara snabbt. Mylio Photos fyller luckan när jag behöver saker synkade mellan enheter utan att göra en röra av det.

Om din största smärtpunkt är att snabbt hitta gamla foton skulle jag inte förlita mig enbart på städappar. Där håller jag delvis inte med @mikeappsreviewer. Att radera dubbletter hjälper lagringen, men sökning och struktur är ett annat problem.

Min uppdelning är enkel.

Mylio Photos för organisering.
Clever Cleaner för städning.
Apple Photos som grundbibliotek.

Varför Mylio först. Det ger dig bättre kontroll över taggar, mappar och bibliotek över flera enheter. Apple Photos döljer för mycket. När du passerar 30k foton blir dold struktur snabbt irriterande. Mylio låter dig sortera efter händelse, personer, enhet, datum och egna taggar på ett sätt som Apple fortfarande fumlar lite med. Om du skannar gamla pappersbilder eller hämtar in bilder från externa hårddiskar hanterar det även det bättre.

Varför Clever Cleaner fortfarande spelar roll. Det tar bort skräpet innan du organiserar. Färre dubbletter, färre jättestora videor, färre skärmbilder. Mindre brus i sökresultaten. Jag skulle göra städningen först och sedan taggningen.

Ett tips som Apple-användare ofta missar. Använd album för tillfällig triage, inte permanent lagring. Skapa 3 album.
Inkorg
Behåll
Arkiv

Sortera nya importer där först. Tagga sedan det du behåller i Mylio. Det här minskade min backlog rejält.

Om du vill ha fler användarval är den här tråden om bästa gratis iPhone-rensarappar enligt riktiga forumanvändare värd en titt.

Kort version: ja, det finns bättre appar för fotoorganisering än Apples inbyggda verktyg. För städning är Clever Cleaner ett av de bättre gratisalternativen. För djup organisering skulle jag välja Mylio före Slidebox. Slidebox är snabbt, men det känns mer som snabbsortering än långsiktig hantering.

Ja. Om ditt problem egentligen är att hitta äldre bilder snabbt, då skulle jag placera Apple Photos i kategorin bra tills det inte längre är det.

Jag håller typ med @mikeappsreviewer och @caminantenocturno, men inte till 100 %. Rensning är inte samma sak som organisering. Ett lättare bibliotek hjälper, visst, men att radera 3 000 skärmdumpar ger dig inte magiskt ett riktigt arkiveringssystem.

Min syn:

• Clever Cleaner är värt att använda först eftersom borttagning av skräp gör allt annat mindre jobbigt. Dubbletter, liknande bilder, enorma videor, slumpmässiga skärmdumpar, allt det där bruset täpper till sökningen.
  • Mylio Photos är bättre om du vill ha seriös taggning och kontroll över flera enheter.
  • Apple Photos fungerar fortfarande bra som standardvisare och redigerare, bara inte som den bästa hanteraren när ditt bibliotek blir enormt.

Där jag är lite oense med dem båda är Slidebox. Det är snabbt, men för mig kändes det alltid som att städa ovanpå skrivbordet medan lådorna fortfarande är totalt kaos lol. Hjälpsamt, men inte tillräckligt.

Det som hjälpte mig mest var att ändra strukturen, inte bara rensa:

• skapa album efter år + händelse
  • använd konsekventa nyckelord för personer/husdjur/platser
  • separera referensgrejer som kvitton, dokument, memes, skärmdumpar från faktiska foton
  • gör en månatlig genomgång, inte slumpmässiga gigantiska rensningspass som du aldrig kommer att upprepa

Om dina bilder dessutom finns på iPhone, iPad och dator, välj en app som ska vara den källa som gäller, annars kommer du bara att skapa samma röra om och om igen.

För rensning skulle jag fortfarande börja med Clever Cleaner. För djupare sortering/sökning är Mylio starkare än Apple. Om du vill ha en visuell genomgång ger denna recension av Clever Cleaner och demo av fotorensning en ganska bra uppfattning om hur det fungerar.

Kort version: Apple Photos är okej, men nej, det är förmodligen inte det bästa verktyget när ditt bibliotek blir riktigt stort.

Jag skulle dela upp detta lite annorlunda än @caminantenocturno, @viajeroceleste och @mikeappsreviewer.

Om din verkliga huvudvärk är att hitta gamla foton, är den bästa uppgraderingen ofta bättre metadata, inte bara bättre städning. Apple Bilder är ganska bra på att lyfta fram strand eller hund, men svagare när du vill ha ditt eget system. Därför åldras appar med riktig taggning och mappstruktur oftast bättre än Apples allt-i-ett-lösning.

Min syn:

• Använd Apple Bilder för att ta bilder, göra grundläggande redigeringar och dela
  • Använd en dedikerad organisatör om du vill ha kontroll över taggar, händelser och arkiv
  • Använd Clever Cleaner bara som det första städlagret

Där jag skiljer mig lite från de andra: jag skulle inte bygga hela mitt arbetsflöde kring att svepa foton in i album. Album hjälper, men album ensamma blir ännu en labyrint.

Fördelar med Clever Cleaner

• snabb rensning av dubbletter och liknande foton
  • bra för skärmbilder och stora videor
  • enkel nog att använda regelbundet
  • kan snabbt få ett stort bibliotek att kännas lättare

Nackdelar med Clever Cleaner

• rensning är inte samma sak som organisering
  • upptäckt av liknande bilder kräver fortfarande mänsklig granskning
  • begränsad om ditt problem är anpassad taggning eller arkivstruktur
  • mindre användbar när det uppenbara skräpet är borta

Så ja, Clever Cleaner är värt det, men som en kvast, inte ett arkivskåp.

Om du vill ha något bättre än Apple specifikt för organisering, skulle jag luta åt något som Mylio framför städappar. Om du vill ha något bättre än Apple för att snabbt minska röran, då är Clever Cleaner rimligt. Olika uppgift.

Bästa regeln jag har lärt mig:
radera med en app, organisera med en annan, lagra bara i ett huvudbibliotek.

Det förhindrar att röran mellan enheter återskapas varje månad.