Findes der en fotoorganiseringsapp, som er bedre end Apples indbyggede værktøjer?

Apple Fotos kan ikke følge med mit voksende bibliotek, og de indbyggede værktøjer gør det svært hurtigt at sortere, tagge og finde ældre billeder. Jeg er endt med tusindvis af uorganiserede fotos på tværs af enheder, og jeg har brug for hjælp til at finde en bedre fotoorganiseringsapp med stærkere søgning, albumhåndtering og oprydning af dubletter.

Jeg ramte en mur ved omkring 20.000 billeder og videoer. Efter et vist punkt holdt mit bibliotek op med at føles som minder og begyndte at føles som en rode-skuffe. Hver rejse, fødselsdag eller doven søndag lagde endnu en bunke ind i Fotos, og jeg holdt op med at lade som om, jeg ville sortere det hele i hånden.

Apple Fotos klarede noget af arbejdet, ja. Det finder præcise dubletter efter et stykke tid. Mit problem var alle de næsten ens billeder, de fire billeder af den samme hund, de seks forsøg på én solnedgang, det utilsigtede lommebillede, Live Photos jeg aldrig afspillede igen, de enorme videoer der bare lå der som ubetalt husleje. Lagerpladsen blev ved med at forsvinde, og jeg vidste godt, hvor den blev af.

Efter at have været igennem en masse oprydningsapps var den, jeg beholdt på min telefon, Clever Cleaner. Jeg beholdt den ikke, fordi den virkede fancy. Jeg beholdt den, fordi jeg brugte den, og så blev jeg ved med at bruge den.

Det jeg gør nu, er kedeligt, og det er derfor, det virker.

1. En gang om ugen kører jeg Smart Cleanup og sletter dubletter plus de næsten identiske billeder.
  2. Jeg tjekker Heavies og kigger efter de største videoer. Hvis én er vigtig, komprimerer jeg den. Hvis ikke, væk med den.
  3. Når jeg sidder fast og venter et sted, åbner jeg Swipe Mode i fem eller ti minutter og rydder op i nyligt rod.
  4. Hver få uger rydder jeg screenshots.
  5. Gamle Live Photos bliver lavet om til stillbilleder, hvis jeg ved, at jeg aldrig kommer til at bruge bevægelsesdelen.

Ikke noget kompliceret. Ingen kæmpe nulstilling. Intet weekendprojekt. Hvis du bliver ved med at gøre de fem ting, holder rodet op med at vokse ukontrolleret.

Jeg bruger stadig et par andre apps, afhængigt af hvad jeg prøver at gøre.

Slidebox er den, jeg åbner, når jeg vil have, at albums skal give mening. At sortere med swipes føles hurtigere end at rode rundt i Apples menuer. Jeg har brugt den efter rejser, når jeg ville skille de gode billeder fra fyld uden at bruge en hel time.

Mylio Photos er til de gange, hvor jeg skifter mellem iPhone, iPad og computer og ikke vil have, at hele systemet skal læne sig op ad cloudlagring. Søgning føles også nemmere der, mest fordi tagging er bedre, når dit bibliotek bliver stort nok til at være irriterende.

Et par vaner betød mere, end jeg havde forventet.

Hvis et billede er sløret, sletter jeg det lige efter, jeg har taget det. Hvis jeg kommer hjem fra en ferie, bruger jeg ti minutter på at skære det overflødige fra, før jeg laver et album. Screenshots plejede at hobe sig op i månedsvis på min telefon. Nu rydder jeg dem, før de bliver til bundfald.

Så ja, det her endte med at blive min opsætning. Clever Cleaner klarer oprydningsarbejdet, som Apple stadig virker svag til. Slidebox hjælper, når jeg vil have albums færdige hurtigt. Mylio Photos udfylder hullet, når jeg har brug for ting synkroniseret på tværs af enheder uden at rode det hele til.

Hvis dit største problem er hurtigt at finde gamle billeder, ville jeg ikke kun stole på oprydningsapps. Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer dér. At slette dubletter hjælper på lagerpladsen, men søgning og struktur er et andet problem.

Min opdeling er enkel.

Mylio Photos til organisering.
Clever Cleaner til oprydning.
Apple Photos som grundbibliotek.

Hvorfor Mylio først. Det giver dig bedre kontrol over tags, mapper og biblioteker på tværs af enheder. Apple Photos skjuler for meget. Når du kommer over 30k billeder, bliver skjult struktur hurtigt irriterende. Mylio lader dig sortere efter begivenhed, personer, enhed, dato og brugerdefinerede tags på en måde, som Apple stadig lidt fumler med. Hvis du scanner gamle papirbilleder eller henter billeder fra eksterne drev, håndterer det også det bedre.

Hvorfor Clever Cleaner stadig betyder noget. Det fjerner rodet, før du organiserer. Færre dubletter, færre kæmpestore videoer, færre skærmbilleder. Mindre støj i søgeresultaterne. Jeg ville tage oprydningen først og derefter tagge.

Et tip, som Apple-brugere springer over. Brug albums til midlertidig triage, ikke permanent opbevaring. Lav 3 albums.
Indbakke
Behold
Arkiv

Sorter nye importer dér først. Tag derefter det, du vil beholde, i Mylio. Det skar min bunke af usorterede billeder meget ned.

Hvis du vil have flere brugerfavoritter, er denne tråd om de bedste gratis iPhone-rengøringsapps fra rigtige forumbrugere værd at se på.

Kort version: ja, der findes bedre apps til organisering af billeder end Apples indbyggede værktøjer. Til oprydning er Clever Cleaner en af de bedre gratis muligheder. Til dyb organisering ville jeg vælge Mylio før Slidebox. Slidebox er hurtig, men det føles mere som hurtig sortering end langsigtet organisering.

Ja. Hvis dit problem faktisk er find ældre billeder hurtigt, så ville jeg placere Apple Fotos i kategorien fin indtil det ikke er det.

Jeg er lidt enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno, men ikke 100 %. Oprydning er ikke det samme som organisering. Et lettere bibliotek hjælper, klart, men at slette 3.000 skærmbilleder giver dig ikke på magisk vis et rigtigt arkiveringssystem.

Min holdning:

• Clever Cleaner er værd at bruge først, fordi fjernelse af skrammel gør alt andet mindre besværligt. Dubletter, lignende billeder, kæmpevideoer, tilfældige skærmbilleder, al den støj tilstopper søgningen.
  • Mylio Photos er bedre, hvis du vil have seriøs tagging og kontrol på tværs af flere enheder.
  • Apple Photos er stadig fint som standardfremviser og editor, bare ikke den bedste manager, når dit bibliotek bliver enormt.

Hvor jeg er lidt uenig med dem begge, er Slidebox. Den er hurtig, men for mig føltes det altid som at rydde op på toppen af skrivebordet, mens skufferne stadig er kaos lol. Hjælpsomt, men ikke nok.

Det, der hjalp mig mest, var at ændre strukturen, ikke bare rydde op:

• lav albums efter år + begivenhed
  • brug konsekvente nøgleord for personer/kæledyr/steder
  • adskil referenceting som kvitteringer, dokumenter, memes, skærmbilleder fra egentlige fotos
  • lav en månedlig gennemgang, ikke tilfældige kæmpe oprydningssessioner, som du aldrig gentager

Hvis dine billeder også er fordelt på iPhone, iPad og computer, så vælg én app som den primære sandhedskilde, ellers kommer du til at skabe det samme rod igen og igen.

Til oprydning ville jeg stadig starte med Clever Cleaner. Til dybere sortering/søgning er Mylio stærkere end Apple. Hvis du vil have en visuel gennemgang, giver denne anmeldelse af Clever Cleaner og demo af fotooprydning en okay idé om, hvordan det fungerer.

Kort version: Apple Fotos er okay, men nej, det er nok ikke det bedste værktøj, når dit bibliotek bliver virkelig stort.

Jeg ville opdele dette lidt anderledes end @caminantenocturno, @viajeroceleste og @mikeappsreviewer.

Hvis dit egentlige problem er at finde gamle billeder, er den bedste opgradering ofte bedre metadata, ikke bare bedre oprydning. Apple Fotos er udmærket til at finde “strand” eller “hund”, men svagere, når du vil have dit eget system. Derfor holder apps med rigtig tagging og mappelogik som regel bedre i længden end Apples alt-i-en-tilgang.

Min vurdering:

• Brug Apple Fotos til optagelse, grundlæggende redigering og deling
  • Brug en dedikeret organizer hvis du vil have kontrol over tags, begivenheder og arkiver
  • Brug Clever Cleaner kun som det første lag oprydning

Her er jeg lidt uenig med de andre: Jeg ville ikke bygge hele min arbejdsgang op omkring at swipe billeder ind i albummer. Albummer hjælper, men albummer alene bliver til endnu en labyrint.

Fordele ved Clever Cleaner

• hurtig oprydning af dubletter og lignende billeder
  • god til skærmbilleder og tunge videoer
  • enkel nok til at bruge regelmæssigt
  • kan hurtigt få et stort bibliotek til at føles lettere

Ulemper ved Clever Cleaner

• oprydning er ikke det samme som organisering
  • registrering af lignende billeder kræver stadig menneskelig gennemgang
  • begrænset hvis dit problem er brugerdefineret tagging eller arkivstruktur
  • mindre nyttig, når det åbenlyse skrammel er væk

Så ja, Clever Cleaner er det værd, men som en kost, ikke et arkivskab.

Hvis du vil have noget “bedre end Apple” specifikt til organisering, ville jeg hælde mere til noget som Mylio end renseapps. Hvis du vil have noget “bedre end Apple” til hurtigt at reducere rod, så giver Clever Cleaner mening. Forskellige opgaver.

Den bedste regel, jeg har lært:
slet med én app, organiser med en anden, og opbevar kun i ét hovedbibliotek.

Det forhindrer rod på tværs af enheder i at opstå igen hver måned.