Mijn exFAT externe schijf is plotseling onleesbaar geworden en Windows vraagt me deze te formatteren voordat ik hem kan gebruiken. Ik heb er belangrijke bestanden op staan en wil niets kwijtraken. Wat is de veiligste manier om gegevens van een exFAT-schijf te herstellen voordat ik deze formatteer?
Als dit net is gebeurd, is het belangrijkste dat je stopt met de schijf aan te raken. Kopieer er niets naartoe, sla herstelde bestanden er niet weer op op, gebruik geen willekeurige reparatietools en formatteer hem niet omdat Windows of macOS dat voorstelt. Bij exFAT worden verwijderde bestanden vaak niet meteen gewist. De ruimte wordt alleen als vrij gemarkeerd, dus de gegevens kunnen er nog steeds zijn totdat iets ze overschrijft.
Als de externe SSD nog steeds zichtbaar is, zou ik herstel proberen voordat je reparatiewerk doet. Disk Drill is hiervoor een prima optie, omdat het met exFAT overweg kan en kan scannen op verwijderde bestanden, geformatteerde volumes en sommige gevallen van beschadiging.
De veiligere manier om dit aan te pakken:
- Als de schijf zich vreemd gedraagt, zoals verbreken van de verbinding of vastlopen, maak dan eerst een schijfkopie en scan die in plaats van de daadwerkelijke SSD te scannen.
- Voer een Universal Scan uit.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt. Als foto's, video's, documenten enz. in de voorbeeldweergave openen, is dat meestal een goed teken.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf. Zet ze nooit terug op dezelfde exFAT-schijf die je aan het scannen bent.
Als het probleem beschadiging is, een RAW-bestandssysteem, je moet deze schijf formatteren, of soortgelijke fouten, klik dan nog niet op formatteren. Hersteltools kunnen de gegevens soms lezen, zelfs als het besturingssysteem de schijf niet normaal kan koppelen. Haal eerst de belangrijke bestanden eraf en denk pas daarna aan repareren of opnieuw formatteren.
Ook een snelle formattering is niet automatisch het einde. Daarbij wordt meestal de structuur van het bestandssysteem opnieuw opgebouwd zonder de inhoud van elk bestand te wissen, dus herstel kan nog steeds werken als je de schijf daarna niet meer hebt gebruikt. Een volledige formattering is veel erger omdat die gegevens overschrijft, dus de kans wordt een stuk kleiner.
Ik zou ook de gezondheid van de SSD controleren voordat je lange scans uitvoert. Op Windows is CrystalDiskInfo daar goed voor, en Disk Drill heeft ook SMART-bewaking. Als je veel opnieuw toegewezen of wachtende sectoren ziet, of als de schijf blijft verdwijnen, de verbinding verbreekt, klikt of uitvalt tijdens scans, stop er dan mee en kijk liever naar een professionele herstelservice.
Dus voor de gebruikelijke exFAT-problemen:
- De verkeerde map verwijderd? Ja, herstel is het proberen waard.
- Beschadigde externe exFAT-schijf? Herstel eerst de bestanden, repareer later.
- Per ongeluk snel geformatteerd? Nog steeds mogelijk, vooral als er niets nieuws naar is geschreven.
- Denk je aan formatteren vóór herstel? Niet doen. Herstel eerst, formatteer daarna als dat nodig is.
Het bestandssysteem is belangrijk, maar de grotere vraag is of de verloren gegevens zijn overschreven. Als je direct bent gestopt met het gebruiken van de schijf, sta je er een stuk beter voor.
Of de schijf in Schijfbeheer de juiste grootte toont, is erg belangrijk. Als Windows zegt dat formatteren nodig is, maar Schijfbeheer nog steeds de werkelijke capaciteit toont, is dat meestal een beter teken dan “Geen media”, 0 bytes of een veel te kleine onjuiste grootte. Het eerste geval is vaak schade aan het bestandssysteem. Het tweede kan betekenen dat de behuizing, de controller of de schijf zelf defect raakt, en herstelsoftware kan dan alleen maar tijd verspillen of de schijf extra belasten.
Ik ben het eens met het advies “eerst herstellen, later repareren”, maar ik zou hier extra voorzichtig zijn met CHKDSK. Veel mensen zien een onleesbaar exFAT-volume en voeren meteen chkdsk /f uit omdat Windows herstel voorstelt. Dat kan mapvermeldingen wijzigen en verweesde bestanden veroorzaken, wat precies het tegenovergestelde is van wat je wilt vóór herstel. Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan eerst een image of kloon en scan daarna de kopie. Disk Drill kan prima werken bij een logisch exFAT-probleem, maar ik zou de oorspronkelijke schijf niet herhaaldelijk volledige scans laten doorlopen als deze de verbinding verliest of traag wordt.
Probeer ook eerst de eenvoudige hardwarecontroles voordat je aanneemt dat alleen het bestandssysteem het probleem is: een andere USB-kabel, een andere poort, vermijd hubs, en als het een draagbare 2.5’-schijf is, zorg er dan voor dat die genoeg stroom krijgt. Formatteer de schijf niet “alleen maar om hem bruikbaar te maken”, tenzij je de bestanden al ergens anders naartoe hebt gekopieerd. De veilige volgorde is: controleer of de juiste grootte wordt gedetecteerd, maak indien mogelijk een image of kloon, herstel naar een andere schijf en formatteer daarna de schijf opnieuw of vervang hem.
Of het nu een draaiende externe HDD, een SSD of een kleine USB-stick is, verandert hoe moedig ik zou zijn met softwarescans. Een normale harde schijf die begint te falen, kan tijdens het scannen verder achteruitgaan. Een flashdrive of SSD kan controllerproblemen hebben waarbij hij er prima uitziet totdat hij plotseling offline gaat. Als de bestanden echt belangrijk zijn en nergens zijn geback-upt, is de veiligste eerste stap geen herstelapp, maar beslissen of je doe-het-zelf überhaupt kunt riskeren.
Ik ben het eens met @stellacadente over de kloon/image-first-aanpak, maar er is een addertje onder het gras dat mensen missen: je hebt ergens anders genoeg vrije ruimte nodig om de volledige apparaatimage op te slaan, niet alleen de gebruikte bestanden. Een schijf van 2 TB betekent meestal dat je ongeveer 2 TB aan doelruimte moet plannen. Als de schijf stabiel is en de juiste grootte toont, dan is het redelijk om de image te scannen met Disk Drill of een andere hersteltool. Als de schijf steeds de verbinding verbreekt, erg traag wordt, klikgeluiden maakt of uit Schijfbeheer verdwijnt, stop dan. Herhaalde pogingen van gewoon nog één scan zijn hoe een herstelbaar geval in een erger geval verandert.
Klik niet op Formatteren, initialiseer niet en voer CHKDSK niet uit op het origineel. Zelfs als Windows zegt dat het volume RAW is of geformatteerd moet worden, betekent dat alleen dat Windows het bestandssysteem niet netjes kan koppelen. Hersteltools kunnen mogelijk nog steeds de oude mapstructuur lezen of op zijn minst bestanden uit het gegevensgebied reconstrueren. Nadat de bestanden naar een aparte schijf zijn hersteld en gecontroleerd, kun je de externe schijf wissen/opnieuw formatteren, of beter nog vervangen als er tekenen van hardwareproblemen waren.
Koppel het los als Windows steeds pop-ups voor formatteren of herstellen blijft geven, want de verkeerde klik is makkelijker dan mensen denken. Sluit voordat je Disk Drill of een andere herstelscan uitvoert back-up-/synchronisatie-apps, foto-importeurs en opschoonhulpmiddelen, zodat niets op de achtergrond naar de schijf probeert te schrijven.