Er formatering den eneste mulighed for RAW til NTFS, eller overser jeg noget?

Min eksterne harddisk vises pludselig som RAW i stedet for NTFS, og Windows beder mig om at formatere den, før jeg kan bruge den. Jeg har vigtige filer på den, så jeg prøver at finde ud af, om der er en måde at reparere eller gendanne drevet på uden at formatere det og miste det hele. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af det sikreste næste skridt for gendannelse fra RAW til NTFS.

Nej, formatering er ikke den eneste vej. Jeg ville stadig ikke springe direkte fra RAW til NTFS, hvis drevet indeholder noget, du går op i. Når Windows viser et drev som RAW, betyder det som regel, at filsystemstrukturen er så beskadiget, at Windows ikke længere betragter den som gyldig. Det er anderledes end enklere tilfælde. Den sikrere rækkefølge er først at få dine filer ud og derefter genopbygge drevet.

Jeg ville håndtere det sådan her.

Trin 1: Stop med at skrive til drevet

Jeg ville ikke formatere det endnu. Jeg ville ikke køre CHKDSK. Jeg ville heller ikke begynde at fyre DiskPart-reparationskommandoer af mod det. Alt det skriver ændringer til disken, og når du først gør det, bliver gendannelse som regel mere rodet. Det lærte jeg på den hårde måde med en gammel ekstern HDD, hvor CHKDSK gjorde en dårlig situation værre.

Trin 2: Gendan filerne først

Hvis drevet stadig vises i Diskhåndtering med den rigtige størrelse, ville jeg starte der og prøve gendannelse før noget andet. Mit første forsøg ville være Disk Drill.

Det ville jeg gøre:

1. Installer det på et andet drev, ikke det beskadigede.
  2. Tilslut RAW USB-drevet, SSD’en eller den eksterne harddisk.
  3. Vælg RAW-drevet, og start scanningen Søg efter mistede data.
  4. Lad scanningen blive færdig. Afbryd den ikke, medmindre drevet er ved at dø.
  5. Gennemgå resultaterne efter mapper, filtyper eller filnavne.
  6. Forhåndsvis de filer, du går op i.
  7. Gendan dem til en anden disk.

En ting, jeg godt kunne lide her, er, at Windows-versionen giver dig op til 100 MB gratis gendannelse. Mere nyttigt end det er efter min mening, at scanning og forhåndsvisninger ikke er blokeret. Du kan se, hvad programmet har fundet, før du bruger penge.

Understøttelsen af forhåndsvisning er ganske god. Dokumenter, PDF’er, fotos, videoer, lyd, arkiver og mange RAW-fotoformater plejer at blive vist fint. Hvis en fil åbner rent i forhåndsvisningen, plejer jeg at betragte det som et godt tegn.

Hvorfor dette værktøj ofte virker på RAW-diskenheder, er ret enkelt. Det er ikke kun afhængigt af, at Windows kan læse NTFS-strukturen. Hvis der stadig findes noget NTFS-metadata, prøver det at bruge dem. Hvis filsystemet er for ødelagt, scanner det også efter filsignaturer og leder direkte efter kendte filtyper. Det hjælper på drev, hvor partitionen stadig findes, men filsystemet er smadret.

Hvis den første scanning overser noget, ville jeg krydstjekke med UFS Explorer eller DiskGenius. Jeg har set ét værktøj overse mapper, som et andet fandt med det samme. Gendannelsessoftware opfører sig ikke alle ens.

Trin 3: Genopbyg drevet som NTFS

Når dine vigtige filer er et sikkert sted, ville jeg derefter reparere drevet.

Den nemme vej:

1. Åbn Diskhåndtering.
  2. Højreklik på RAW-partitionen.
  3. Vælg Formater.
  4. Vælg NTFS.
  5. Lad Hurtig formatering være slået til.
  6. Klik på OK.

Hvis Formater er nedtonet eller mangler, så slet RAW-partitionen, opret en ny partition, og formater derefter den nye som NTFS.

En sidste ting. Hvis dette er en SSD, eller drevet bliver ved med at koble fra, giver læsefejl eller bliver langsommere, hver gang du rører ved det, så skynd dig med gendannelsen. Jeg har haft en SSD, der gik fra læsbar til død på en weekend. Hvis disken bliver RAW igen, efter du har formateret den, ville jeg holde op med at stole på den og udskifte den. Til vigtig lagring ville jeg ikke give den en chance mere.

Nej. Formatering er det sidste trin, ikke det første.

Hvis drevet skiftede fra NTFS til RAW, har Windows mistet filsystemkortet. Dine data kan stadig være der. @mikeappsreviewer har ret i én ting, formater ikke først. Jeg er også enig i at undgå tilfældige fix kommandoer tidligt i processen. Der hvor jeg er lidt uenig, er at hvis drevet er stabilt og SMART ser fint ud, er det klogere at lave et komplet byte for byte image først end at arbejde på den oprindelige disk. Det giver dig én sikker kopi at teste med, hvis noget går galt.

Det ville jeg gøre:

1. Tjek SMART helbred med CrystalDiskInfo.
    Hvis helbredet er dårligt, eller du ser ventende sektorer, så stop med at rode med drevet og lav et image af det først.

2. Klon eller lav et image af disken.
    Brug noget som HDD Raw Copy Tool eller ddrescue. Arbejd fra klonen, ikke kilden. Det betyder meget på ældre eksterne drev.

3. Test partitionsstrukturen med TestDisk.
    Nogle gange er RAW kun en ødelagt bootsektor eller en beskadiget partitionspost. TestDisk har repareret NTFS partitioner for mig to gange. Ingen formatering nødvendig. Det er mindre pænt end Disk Drill, men værd at prøve før genopbygning.

4. Gendan filer fra imaget eller klonen.
    Disk Drill er en solid mulighed her, især hvis TestDisk ikke gendanner volumen rent. Det er godt til at hente filer fra RAW drev og lader dig forhåndsvise, hvad der kan gendannes, før du beslutter dig.

5. Når data er sikre, slet og formater tilbage til NTFS.
    Hvis drevet bliver RAW igen, så pensionér det. Stol ikke på det.

Hvis du også vil have en enkel guide til filgendannelse i Windows, hjælper denne: hvordan man gendanner slettede filer på Windows pc

Kort version, nej, formatering er ikke din eneste mulighed. Gendannelse først. Reparation bagefter. Udskift drevet, hvis det opfører sig mærkeligt igen.

Nej, formatering er bestemt ikke den eneste mulighed. Når Windows kalder det RAW, betyder det normalt, at det ikke kan læse filsystemet, ikke at alle filer er væk. Jeg er enig med @mikeappsreviewer og delvist med @viaggiatoresolare, men jeg er lidt mindre ivrig efter at prøve reparationer, før hardwaresiden er verificeret.

Det første, jeg ville tjekke, er kabinettet, kablet og USB-porten. Seriøst. Jeg har set eksterne drev blive vist som RAW, bare fordi SATA-til-USB-broen fejlede. Hvis du kan, så prøv et andet kabel, en anden pc, og hvis det er et eksternt desktop-drev, en anden strømforsyning. Nogle gange er selve drevet fint, og det er indpakningen omkring det, der er problemet.

Tjek også Diskhåndtering grundigt:

• hvis partitionen stadig er der med den korrekte størrelse, er det et bedre tegn
  • hvis kapaciteten vises mærkeligt eller som ikke-allokeret, er det et andet problem
  • hvis det bliver ved med at afbryde forbindelsen, så lad være med at rode for meget med det

Et sted, hvor jeg er lidt uenig med folk online: TestDisk er fantastisk, men det kan virke intimiderende, hvis du ikke er tryg ved at læse partitionsinfo. Det er nemt at klikke på det forkerte, når man er stresset og søvnberøvet. Hvis målet bare er at gendanne filer fra en beskadiget ekstern harddisk, ville jeg starte med en skrivebeskyttet scanning med Disk Drill på en anden drev-/computeropsætning og se, hvad der faktisk kan gendannes. Det giver dig et realitetstjek, før du prøver dybere reparationer.

Vigtig skelnen:

• RAW på grund af filsystemkorruption = kan ofte gendannes
  • RAW fordi drevet er ved at fejle fysisk = gendan det, du kan, og pensionér det derefter

Når dine filer er sikre, så formater tilbage til NTFS. Hvis det senere bliver RAW igen, så stol ikke på det. På det tidspunkt fortæller drevet dig dybest set, at det vil ødelægge din weekend to gange.