Diskværktøj slettede ved en fejl mit APFS-drev, og nu prøver jeg at gendanne slettede filer, før de er væk for altid. Er der nogen, der med succes har gendannet data fra en slettet APFS-diskenhed på macOS, eller som kender de sikreste værktøjer eller trin, man kan prøve, uden at gøre situationen værre?
Det første: stop med at bruge det drev. Seriøst. Uanset om du tømte Papirkurven, slettede den forkerte mappe eller formaterede det forkerte APFS-drev i Diskværktøj, er filerne måske ikke væk endnu. Meget ofte har macOS kun markeret pladsen som tilgængelig. Den virkelige skade sker, når nye data bliver skrevet ovenpå.
Så før du prøver noget som helst andet:
- Stop med at bruge det berørte drev med det samme.
- Kopiér ikke noget nyt over på det.
- Geninstaller ikke macOS på det samme drev.
- Kør ikke Førstehjælp, TestDisk eller reparationsværktøjer, før du har gendannet de filer, du går op i.
- Hvis det er et eksternt drev, så tag det fra, indtil du er klar til at scanne det.
Hvis du har Time Machine, så tjek det først. Det er den mest enkle løsning, hvis der findes en brugbar sikkerhedskopi. Selv hvis backupdrevet ikke er tilsluttet lige nu, kan det stadig være værd at åbne Time Machine, fordi APFS nogle gange har lokale snapshots af nyligt slettede ting.
Hvis der ikke er nogen sikkerhedskopi, er gendannelsessoftware sandsynligvis næste skridt.
Jeg ville nok starte med Disk Drill til et APFS-drev, fordi det gør mere end bare at scanne efter tilfældige filsignaturer. Fordi det forstår APFS, har det bedre chance for at genskabe mappestruktur, filnavne og metadata. Det betyder meget, når du prøver at undgå at skulle grave dig igennem tusindvis af gendannede filer med ubrugelige navne.
Den grundlæggende arbejdsgang ville være:
- Download Disk Drill, men installer det på et andet drev, hvis du kan.
- Tilslut det berørte APFS-drev, eller vælg det interne drev, hvis det var dér, dataene gik tabt.
- Giv det Fuld diskadgang i macOS-indstillinger, så det kan scanne korrekt.
- Vælg drevet, og kør Søg efter mistede data.
- Lad scanningen blive færdig. Hvis du stopper tidligt, kan du gå glip af filer, der kan gendannes.
- Brug forhåndsvisning til at tjekke, om dine billeder, videoer, dokumenter eller andre filer faktisk er intakte.
- Gendan kun det, du har brug for, og gem det på et andet drev. Gendan aldrig filer tilbage til det samme APFS-drev, du gendanner fra.
En nyttig mulighed er først at lave et diskaftryk, især hvis drevet virker ustabilt. På den måde scanner du aftrykket i stedet for at belaste den originale disk yderligere. Disk Drill kan også vise S.M.A.R.T.-helbredsoplysninger, hvilket hjælper dig med at afgøre, om du har at gøre med simpel filsystemskade eller et drev, der måske er ved at fejle fysisk.
Der findes også andre værktøjer.
PhotoRec er gratis og kan være meget effektivt, især til billeder, videoer og dokumenter. Ulempen er, at det arbejder ud fra filsignaturer, ikke selve APFS-filsystemet, så du mister normalt de originale filnavne og mappestrukturen.
TestDisk kan hjælpe, når problemet er en beskadiget APFS-partition frem for blot slettede filer. Jeg ville dog ikke gøre det til det første, du kører. Gendan de vigtige filer først, hvis det er muligt, fordi ændring af partitionsoplysninger før gendannelse kan gøre tingene mere rodede, hvis det går galt.
Der er én stor udfordring med interne Mac-SSD'er: TRIM. Hvis TRIM allerede har ryddet de slettede blokke, vil softwaregendannelse ikke kunne bringe dem tilbage. Derfor betyder hastighed noget. Hvis et krypteret FileVault APFS-drev desuden blev formateret, er krypteringsnøglerne som regel også væk, hvilket ofte gør gendannelse umulig.
Jeg ville springe gør det selv-gendannelse over og gå direkte til et gendannelseslaboratorium, hvis drevet:
- bliver ved med at forsvinde eller ikke bliver registreret pålideligt,
- klikker, skurrer eller bipper,
- afbryder forbindelsen under scanninger,
- får Mac'en til at fryse, når der åbnes for det,
- eller viser alvorlige SMART-advarsler om drevets tilstand.
Det er tegn på mulig hardwarefejl. Gentagen opstart af et dårligt drev kan gøre situationen værre.
De fleste anstændige gendannelseslaboratorier tilbyder en gratis vurdering, og mange bruger en ingen data, ingen betaling-model. Logisk gendannelse starter ofte omkring $300–500. Fysisk skade er normalt meget dyrere, ofte $1,000 eller mere, afhængigt af hvad der er gået i stykker.
Hvis dette bare var en utilsigtet sletning eller formatering, har du måske stadig en rimelig chance. Nøglen er ikke at skrive noget som helst mere til det APFS-drev og at starte gendannelsesprocessen så hurtigt som muligt.
Om Diskværktøj foretog en hurtig sletning eller faktisk ændrede partitionsskemaet, betyder meget her. Hvis det var en hurtig APFS-sletning, kan gendannelsessoftware muligvis stadig finde data, men hvis du reformaterede, geninstallerede macOS, eller drevet er en intern SSD med TRIM, der gør sit arbejde, falder chancerne hurtigt. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ikke at køre reparationsværktøjer først, men jeg ville være endnu mere forsigtig med at montere drevet og rode rundt i Finder, da Spotlight, Fotos eller macOS-baggrundsprocesser kan skrive små datastykker uden at spørge. Hvis du kan, så lav et byte-for-byte-image af drevet til en anden disk og scan det image i stedet for originalen. Disk Drill er fint til det, hvis du vil have en GUI, men bedøm ikke succes ud fra fillisten alene. Forhåndsvis et par vigtige filer, før du betaler eller gendanner, fordi APFS-scanninger kan vise filnavne, der ser lovende ud, selv når det faktiske filindhold er ødelagt.
Den ubehagelige hage er, at en APFS-sletning kan få drevet til at se helt normalt ud, mens de gamle mappeposter ikke længere er brugbare. Derfor ville jeg ikke blive alt for begejstret, bare fordi en gendannelsesapp viser et træ af mapper eller velkendte filnavne. Med APFS kan du få spøgelsesresultater, der ser rigtige ud, indtil du prøver at åbne de gendannede filer.
Jeg ville behandle dette forskelligt afhængigt af, hvad Diskværktøj faktisk slettede. Hvis det kun slettede en diskenhed inde i den samme APFS-container, har du måske stadig en rimelig chance. Hvis det slettede hele enheden og oprettede en ny container, især på en SSD, ville jeg sænke forventningerne en hel del. Og hvis dette var din Macs interne opstartsdiskenhed, er selv det at starte normalt op for at installere værktøjer en del af problemet, fordi macOS konstant skriver logfiler, caches, indekser, swap og opdateringer i baggrunden.
For den sikreste gør det selv-løsning ville jeg slukke Mac’en, undgå at starte fra den disk og scanne den fra en anden Mac eller fra et eksternt opstartsdrev, hvis det er muligt. Lav først et image, hvis du har en anden disk, der er stor nok. Scan derefter imaget med det værktøj, du har tillid til. Disk Drill er fin til en første gennemgang, fordi den er nem at bruge og håndterer APFS bedre end grundlæggende filudskæringsværktøjer, men jeg ville stadig forhåndsvise det faktiske indhold, før jeg betaler eller gendanner noget. Hvis filerne er forretningskritiske eller uerstattelige, ville jeg springe eksperimenter over og spørge et laboratorium, før drevet bliver tændt og monteret et dusin gange mere.
Diskværktøj slettede ikke filer på samme måde som Papirkurv gør, så betragt enhver pæn mappeoversigt som en mulighed, ikke en gendannelse.
Jeg ville kun tilslutte den længe nok til at lave et skrivebeskyttet image og derefter scanne det image med Disk Drill eller et andet APFS-kompatibelt værktøj. Den lumske fejl er at lade Finder montere det slettede drev normalt og browse rundt, fordi det kan skabe nye skrivninger, før du overhovedet begynder gendannelsen.