Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Windows 11-PC-en min og har allerede tømt Papirkurven. Noen av dem er arbeidsdokumenter og familiebilder som jeg virkelig trenger tilbake. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette permanent slettede filer i Windows 11 på så raskt som mulig.
Jeg hater å se at dette skjer. Du trykker Shift+Delete, eller du tømmer papirkurven, og så er filen borte og magen synker litt. Jeg har vært der. Den ene nyttige tingen å vite på forhånd er dette: en fil som er merket som permanent slettet er ikke alltid slettet med en gang. På Windows fjerner systemet ofte filoppføringen og markerer plassen som ledig. Hvis nye data ikke har havnet der ennå, finnes det fortsatt en sjanse for gjenoppretting.
Første trekk, slutt å skrive til stasjonen.
Seriøst, hold bruken av den stasjonen så lav som du kan. Ikke installer apper der. Ikke last ned tilfeldig innhold. Ikke flytt filer rundt. Ikke fortsett å jobbe fra den hvis du har et annet alternativ. Hver skriving reduserer sjansene dine. På SSD-er blir dette verre på grunn av TRIM. TRIM hjelper SSD-en med å rydde slettede blokker for hastighet og slitasjehåndtering. Når den oppryddingen kjører, er de gamle dataene ofte borte for godt.
Før du kjører gjenopprettingsverktøy, ville jeg sjekket de kjedelige stedene folk glemmer:
OneDrive
Filhistorikk
Tidligere versjoner
Enhver skysynkroniseringsmappe
Eksterne stasjoner
NAS-sikkerhetskopier
Eldre sikkerhetskopieringsjobber du satte opp én gang og glemte
Jeg har sett tapte filer dukke opp i sikkerhetskopimapper folk ikke hadde åpnet på flere måneder. Verdt fem minutter før du gjør noe tyngre.
Hvis ingen av disse gir deg filen, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.
Den jeg ville startet med er Disk Drill. Jeg har hatt ganske grei erfaring med den. Det som skilte seg ut for meg var hvor ofte den beholdt filnavn og mappestier intakt når filsysteminformasjonen fortsatt var der. Forhåndsvisning hjelper også. Hvis du leter etter ett dokument eller ett bildesett, sparer muligheten til å åpne en forhåndsvisning masse bortkastet tid.
Dette er hva jeg ville gjort, steg for steg:
Installer Disk Drill på en annen stasjon hvis du har en.
Velg stasjonen der filen forsvant.
Kjør skanningen.
Bruk filtre eller søk for å snevre inn resultatene.
Forhåndsvis filen hvis forhåndsvisning er tilgjengelig.
Gjenopprett til en annen stasjon, ikke den samme.
En fin del på Windows er at det lar deg skanne og forhåndsvise uten begrensninger, og grensen for gratis gjenoppretting er 100 MB. Hvis den manglende filen er liten, er det noen ganger nok.
Hvis Disk Drill ikke passer det du trenger, finnes det et par andre som folk bruker mye.
PhotoRec er gratis og henter tilbake mye data når det rå filinnholdet fortsatt finnes. Jeg brukte det en gang på et ødelagt minnekort og det fant en haug med filer. Ulempen var ganske røff. Filnavnene var borte. Mappestrukturen var borte. Jeg endte opp med å sortere en enorm bunke med generisk navngitte filer etter type og dato. Det fungerer, men det er rotete.
DiskGenius er en jeg ville hatt i bakhodet hvis dette er større enn én slettet fil. Den pleier å være mer nyttig når stasjonen har filsystemproblemer, tapte partisjoner, skadede partisjoner, eller vises som RAW. På stasjoner med merkelig logisk skade har jeg sett enklere verktøy gå glipp av ting som DiskGenius fortsatt fanget opp.
En ting til, og dette betyr noe. Gjenopprettingsprogramvare er ikke riktig neste steg hver gang. Hvis stasjonen klikker, kobler seg fra, forsvinner fra Windows, gir maskinvarefeil, eller inneholder data du ikke kan risikere å miste, ville jeg stoppet og sett på en profesjonell datagjenopprettingstjeneste. Programvare hjelper når stasjonen fortsatt kan leses rent nok. Fysisk feil er et helt annet rot.
Så, kortversjonen. Slutt å bruke stasjonen. Sjekk sikkerhetskopier først. Hvis ingenting dukker opp, prøv gjenopprettingsprogramvare raskt, og gjenopprett filene et annet sted. Hvis dette er et vanlig slettetilfelle og det ikke har blitt skrevet mye til stasjonen siden, er sjansene dine vanligvis mye bedre enn folk tror. Forhåpentligvis oppdaget du det tidlig.
Ja, det er fortsatt en sjanse på Windows 11, men oddsen dine avhenger av hva som skjedde etter slettingen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å bruke PC-en hvis filene lå på hoveddisken din. Jeg er litt uenig i å gå rett til en full skanning først. Jeg ville sjekket Windows-logger og innebygde gjenopprettingspunkter før jeg gjorde tung gjenoppretting, spesielt for arbeidsdokumenter.
Prøv denne rekkefølgen.
-
Søk i Office-mapper for midlertidige filer og autolagring.
Word, Excel og noen PDF-apper lagrer midlertidige kopier.
Se i:
C:\Users\YourName\AppData\Roaming\Microsoft\Word
C:\Users\YourName\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles
Hvis dette er arbeidsfiler, sparer dette trinnet tid. -
Sjekk OneDrive-versjonshistorikk, ikke bare slettede elementer.
Hvis mappen var synkronisert, kan eldre versjoner fortsatt finnes selv om filen er borte fra papirkurven. -
Bruk Windows File Recovery.
Det er Microsofts eget kommandolinjeverktøy fra Store.
Best når du kjenner filtypen eller mappen.
Eksempel:
winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents*.docx
Gjenopprett bare til en annen disk. -
Hvis det ikke fungerer, bruk Disk Drill.
Det er enklere å sortere bilder og dokumenter, og forhåndsvisninger hjelper deg å unngå å gjenopprette søppel. For familiebilder betyr det mye. -
Hvis disken er en SSD, handle raskt. TRIM reduserer sjansene for gjenoppretting raskt.
For en enkel guide til gjenoppretting av slettede filer i Windows 11, hjelper dette:
enkel gjennomgang av filgjenoppretting i Windows 11
Hvis filene ble slettet i dag og PC-en ikke har vært brukt mye, er gjenopprettingsratene ofte ganske gode. Hvis det er en støyende disk eller BitLocker ble involvert, stopp og vurder situasjonen på nytt før du gjør mer.
Hvis filene ble slettet i dag, er det fortsatt en reell sjanse, men jeg ville vært litt tilbakeholden med å gå for dypt inn i Windows-internals først. For familiebilder og blandede personlige filer betyr tid mer enn perfekt rekkefølge på metodene.
@mikeappsreviewer har rett om å unngå skriving, og @viajantedoceu har rett i at appenes midlertidige mapper kan redde arbeidsdokumenter. Men én ting folk ofte hopper over er dette: sjekk disktypen først. Hvis det er en SSD, kan gjenoppretting bli vanskelig raskt fordi slettede blokker kan bli ryddet bort ganske fort. Hvis det er en HDD, er sjansene dine vanligvis bedre.
Det jeg ville lagt til:
- Hvis de slettede filene lå på Skrivebord, Dokumenter eller Bilder, sjekk også om en annen Windows-brukerprofil på PC-en har kopier
- Se i e-postvedlegg, Teams/Slack-nedlastinger, mapper for skannerskriver og mapper for telefonimport
- Hvis bildene kom fra et kamera eller en telefon, kan originalene fortsatt være på SD-kortet/enheten
For faktisk gjenoppretting er Disk Drill sannsynligvis det enkleste alternativet på Windows 11 hvis du vil søke etter filtype og forhåndsvise ting før du gjenoppretter. Det betyr noe når du prøver å skille ekte bilder fra ubrukelige miniatyrbilder. Jeg er ikke så glad i kommandolinjeverktøy med mindre du allerede vet nøyaktig hva du er ute etter.
Én ting til folk glemmer: gjenopprett filene til en USB-stasjon eller ekstern disk, ikke tilbake til C:. Veldig vanlig feil.
Denne tråden er også nyttig hvis du vil ha mer kontekst om gjenoppretting av slettede filer i Windows 11: hvordan gjenopprette permanent slettede filer på Windows uten Filhistorikk
Hvis disken lager rare lyder, forsvinner eller fryser under skanninger, stopp. Da er det ikke lenger et tilfelle av å bare prøve en annen app.
En liten uenighet med @viajantedoceu og @nachtschatten: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å grave gjennom logger eller nisjespor for gjenoppretting hvis slettingen nettopp skjedde. Den første timen betyr mer enn den perfekte sjekklisten, spesielt på SSD-er.
Mitt perspektiv:
- Hvis filene lå på en intern SSD, slå av PC-en og gjenopprett fra en annen maskin eller en oppstartbar USB hvis mulig.
- Hvis de lå på en HDD eller ekstern disk, har du vanligvis litt mer spillerom.
- Hvis dette er en jobb-PC, sjekk om selskapet ditt bruker sikkerhetskopieringsagenter som Veeam, Acronis, CrashPlan eller endepunktbackup. Mange glemmer at IT kanskje allerede har øyeblikksbilder.
Om Disk Drill siden @mikeappsreviewer nevnte det:
- Fordeler: enkel forhåndsvisning, god filtrering, enkelt for bilder/dokumenter, mindre smertefullt enn kommandolinjen.
- Ulemper: gratis gjenoppretting på Windows er begrenset, dypskanninger kan returnere mye rot, og hvis TRIM allerede har kjørt, utfører ingen app mirakler.
Jeg ville fortsatt vurdert det som et praktisk første GUI-verktøy. Hvis det ikke finner det du trenger, prøv R-Studio eller UFS Explorer etterpå. De er mindre nybegynnervennlige, men noen ganger bedre på skadede filsystemer og delvis gjenoppretting av metadata.
Stor advarsel: hvis gjenopprettede bilder åpnes halvveis grå, dokumenter er korrupte, eller filnavnene er borte, betyr det vanligvis delvis overskriving, ikke feil app. På det tidspunktet bør du klone disken før du prøver flere skanninger.
Så ja, gjenoppretting er fortsatt mulig i dag. Bare behandle disken som bevis, ikke som en vanlig PC.