Ik heb per ongeluk belangrijke werk- en persoonlijke documenten van mijn harde schijf verwijderd en besefte dat pas later. Ik probeer uit te zoeken wat de beste manier is om verwijderde bestanden van een harde schijf te herstellen zonder het erger te maken, omdat ik deze bestanden echt terug nodig heb en geen recente back-up heb.
Bestanden zo kwijtraken is waardeloos. Ik heb het ooit meegemaakt met een schijf van een klant, en het moment waarop mensen het meestal erger maken, gebeurt meestal in de eerste tien minuten. Dus als eerste: stop nu met het gebruiken van de schijf.
Schrijf er verder niets meer naar weg. Wanneer een bestand wordt verwijderd, wist de schijf het meestal niet meteen. Het systeem markeert de ruimte als beschikbaar en wacht dan tot er nieuwe gegevens op terechtkomen. Als je de schijf blijft gebruiken, vergroot je de kans dat je de gegevens overschrijft die je terug wilt. Dus geen installaties, geen bestanden verplaatsen, geen screenshots opslaan, niet zomaar rondbrowsen als Windows vanaf diezelfde schijf draait.
Als de verdwenen bestanden op een secundaire schijf of een externe schijf stonden, ben je beter af. Koppel die los en sluit hem aan op een andere computer voor de herstelpoging. Als de verloren gegevens op je hoofdbesturingssysteemschijf staan, start dan op vanaf een USB-stick of gebruik een andere machine. Het doel is simpel: minder schrijfacties.
Wat ik hierna zou doen, is Disk Drill installeren op een andere schijf, niet op de beschadigde. Mensen slaan dit steeds weer over en vragen zich dan af waarom herstel slechter uitpakt. Een onderdeel dat ik hier goed vind, is de optie om een volledige byte-voor-byte-image van de schijf te maken voordat je met herstel aan de slag gaat. Ik werk liever vanaf een kopie wanneer de bestanden belangrijk zijn. Het laat ook bestandsvoorbeelden zien vóór herstel, wat tijd bespaart omdat je kunt controleren of de resultaten bruikbaar zijn. Met de gratis versie kun je scannen en voorbeelden bekijken, en daarna beslis je of herstel het waard is om voor te betalen.
Een paar dingen zijn hier belangrijk:
- Met harde schijven heb je meestal een betere kans dan met SSD's. Toch moet je niet treuzelen. Sommige nieuwere HDD's ondersteunen ook TRIM, dus wachten is niet slim.
- Als je klikkende, schurende of herhaaldelijke opstartgeluiden hoort, stop dan. Schakel het systeem uit en stuur het naar een herstelbedrijf. Software lost een hardwarestoring niet op.
- Voer één goede diepe scan uit. Dezelfde scan steeds opnieuw uitvoeren helpt niet veel, en het belast de schijf extra.
Als Disk Drill het niet oplost, zou ik daarna andere tools proberen. Recuva is eenvoudiger en snel voor lichtere gevallen. DiskGenius helpt meer wanneer partities of schade aan het bestandssysteem deel uitmaken van het probleem. Data Rescue is het bekijken waard als je een Mac gebruikt. Ik had het meeste succes met Disk Drill vanwege de combinatie van eenvoudig scannen en een behoorlijke hersteldiepte, maar de andere zijn prima terugvalopties.
Handel snel. Laat de schijf met rust. Herstel naar een andere schijf, niet naar dezelfde. Die drie dingen zijn belangrijker dan mensen denken. Typefouten en paniek gebeuren als je bestanden verliest, dat weet ik. Toch zijn je kansen niet slecht als de schijf gezond is.
Ik zou één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei. Controleer eerst de makkelijke plekken voordat je herstel uitvoert.
Kijk in de Prullenbak. Controleer de versiegeschiedenis van OneDrive, Google Drive en Dropbox. Office-apps bewaren soms automatisch opgeslagen tijdelijke kopieën. Zoek in Word naar ASD-bestanden. Zoek in Excel naar herstel van niet-opgeslagen werkmappen. In Windows kunnen Bestandsgeschiedenis of Vorige versies je soms veel ellende besparen. Op Mac is Time Machine de eerste plek om te kijken.
Als dat allemaal niets oplevert, gebruik dan Disk Drill. Ik ben het er niet mee eens om elke keer eerst een diepe scan uit te voeren. Een snelle scan op een gezonde schijf is sneller en vindt vaak recent verwijderde documenten met originele namen en mappen nog intact. Een diepe scan is voor wanneer het bestandssysteem rommelig is of de snelle scan niets vindt.
Belangrijke regel: zet herstelde bestanden terug op een andere schijf. Niet op dezelfde harde schijf. Als je documenten belangrijk zijn voor je werk, zou ik eerst de paar belangrijkste herstellen, controleren of ze openen, en dan pas verdergaan. Herstel niet blindelings 200 GB in één keer. Verspilling van tijd eerlijk gezegd.
Voor een eenvoudige handleiding voor het herstellen van permanent verwijderde bestanden helpt deze korte video om de basis in duidelijke taal uit te leggen:
eenvoudige stappen om verwijderde bestanden van je harde schijf te herstellen
Als de bestanden weken geleden van een SSD zijn verwijderd, daalt de kans op succes flink. Als het een HDD is, zijn de kansen meestal beter.
Een invalshoek die ik niet genoeg benadrukt zie in de reacties van @mikeappsreviewer en @ombrasilente, is controleren of de bestanden echt zijn verwijderd of alleen zijn verplaatst, hernoemd of door de app zijn weggefilterd. Klinkt dom, maar het gebeurt echt voortdurend. Windows-zoekopdrachten kunnen dingen missen, en de recente-bestandenlijsten van Office zijn niet altijd betrouwbaar.
Probeer dit voordat je iets ingrijpends doet:
- zoek op bestandsextensie zoals
.docx,.xlsx,.pdf - sorteer mappen op datum gewijzigd
- controleer verborgen bestanden
- kijk in de lijst “recent” van de app en open van daaruit de bestandslocatie
- als het een externe schijf was, controleer dan of de stationsletter niet is veranderd en snelkoppelingen in de war brengt
Ik ben het er niet helemaal mee eens om meteen in een diepgaande herstelmodus te schieten, tenzij de bestanden echt weg zijn. Soms veroorzaken mensen meer chaos dan de oorspronkelijke verwijdering.
Als ze zeker zijn verwijderd, dan is Disk Drill inderdaad een goede keuze, vooral omdat je een voorbeeld van herstelbare bestanden kunt bekijken en documentherstel meestal vrij eenvoudig maakt. Ik zou me eerst richten op het herstellen van de onvervangbare documenten, niet op je hele schijf in één gigantische panieksessie.
En als de documenten superbelangrijk zijn voor werk, controleer dan of je zakelijke e-mail of Slack/Teams kopieën als bijlage heeft. Ik heb mensen bestanden op die manier sneller zien terughalen dan met welke scanner dan ook.
Deze post over succesverhaal en tips voor gegevensherstel van externe harde schijf is ook het bekijken waard. Soms helpt het meer om een echt geval te zien dan algemeen advies.
En ja, als de schijf zich vreemd begint te gedragen, stop dan met eraan te rommelen. Dat deel is niet onderhandelbaar tbh.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @ombrasilente, @mike34 en @mikeappsreviewer hebben behandeld: controleer of het verwijderen is gebeurd in een gesynchroniseerde map met selectieve synchronisatie ingeschakeld. Ik heb bestanden lokaal “verwijderd” zien worden terwijl ze nog steeds in de cloudprullenbak stonden, of juist het omgekeerde waarbij synchronisatie de verwijdering overal heeft doorgevoerd. Dat verandert het herstelplan behoorlijk.
Ik ben het ook enigszins oneens met het idee dat softwareherstel altijd de volgende stap is. Als de verwijderde bestanden op je systeemschijf stonden en de pc sindsdien normaal is gebruikt, is het soms slimmer om hem uit te schakelen en eerst een kloon van de schijf te maken, en daarna vanaf de kloon te werken. Zeker als de documenten echt kritiek zijn.
Voor herstelsoftware is Disk Drill een redelijke keuze omdat het eenvoudig is om resultaten op bestandstype te sorteren en documenten te bekijken voordat je ze herstelt.
Voordelen van Disk Drill
- eenvoudig te gebruiken
- ondersteuning voor voorbeeldweergave is handig
- kan afbeeldingen, documenten en archieven goed scannen
- goed voor mensen die geen opdrachtregelhulpmiddelen willen gebruiken
Nadelen van Disk Drill
- gratis gebruik is beperkt, afhankelijk van het platform
- diepe scans kunnen veel rommelige, dubbele resultaten opleveren
- bestandsnamen/mapstructuur blijven niet altijd behouden na zwaardere schade
Nog een invalshoek: als de documenten ooit zijn geprint, gemaild, als pdf zijn geëxporteerd of in Teams/Slack zijn bijgevoegd, doorzoek die omgevingen dan ook. Soms is “herstel” eigenlijk reconstructie, en dat gaat sneller dan ruwe bestanden van een schijf terughalen.
Als de schijf fysiek in orde is, zou ik nog steeds eerst gericht herstel proberen, niet een enorme alles-bestanden-herstelactie.