Bedste datagendannelsesværktøj til Mac med enkel grænseflade?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og indså for sent, at jeg ikke havde en nyere sikkerhedskopi. Jeg prøver at finde den bedste datagendannelsessoftware til Mac med en enkel brugerflade, fordi jeg ikke er særlig teknisk og ikke vil gøre det hele værre. Hvis nogen kan anbefale et brugervenligt datagendannelsesværktøj til Mac, som faktisk virker, ville jeg virkelig sætte pris på hjælpen.

Jeg har været igennem det her på en Mac, og ja, det er virkelig surt. Billeder væk, projektmapper mangler, ekstern harddisk monteres men viser ingenting. De første par minutter betyder mere, end folk tror.

Det ville jeg gøre først, før jeg rører nogen gendannelsesapp:

1. Stop straks med at skrive noget som helst til drevet.
  2. Flyt ikke nye filer over på det.
  3. Lad Førstehjælp være i fred indtil videre. Det samme gælder tilfældige oprydningsapps.
  4. Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme.
  5. Hvis drevet mister forbindelsen, fryser eller virker ustabilt, så lav først en image-backup, hvis du kan.

SSD'er er dér, hvor folk hurtigt bliver brændt af. På nyere Mac-computere kan TRIM slette slettede blokke hurtigere, end du forventer, så det er en dårlig idé bare at vente eller bruge drevet som normalt.

Hvis du vil have en oversigt over fornuftige muligheder, er denne tråd værd at se på: Mac-gendannelsesværktøjer.

De værktøjer, jeg ville have på den korte liste:

1. Disk Drill er den, jeg først ville pege de fleste i retning af. Den håndterer APFS godt, kører fint på Apple Silicon, og den gør det godt med slettede filer, formaterede drev, SD-kort og eksterne SSD'er. Jeg kunne godt lide forhåndsvisningsfunktionen, og muligheden for at lave en byte-for-byte backup-image betyder noget, når et drev virker ustabilt.
  2. PhotoRec er mit valg, hvis du har brug for en gratis løsning. Det er stærkt, især med beskadigede kort og svære tilfælde, men det er ikke brugervenligt. Det kører i terminalen, og du mister som regel de oprindelige filnavne og mappestrukturen.
  3. R-Studio går dybere. Hvis du har med RAID, ødelagte partitioner eller rod i filsystemet på lavere niveau at gøre, er det et af de seriøse værktøjer. Jeg ville dog ikke give det til en begynder. Brugerfladen føles hurtigt tætpakket.
  4. iBoysoft Data Recovery er fint, hvis du vil have noget enklere. APFS-understøttelsen er solid, og den lille gratis gendannelsesgrænse hjælper, når du kun har brug for en håndfuld filer.

Hvis det var mit drev, og problemet var noget almindeligt, slettede filer, tømt Papirkurv, beskadiget SD-kort, mærkelig opførsel fra ekstern harddisk, ville jeg starte med Disk Drill. Det føles som det letteste kompromis mellem resultater og brugervenlighed. Hvis du er ok med Terminal og vil have en gratis mulighed, klarer PhotoRec stadig mere, end folk forventer.

Hvis du vil have det nemmeste valg, ville jeg gå med Disk Drill til Mac.

Hvorfor. Enkel brugerflade. Store knapper. Tydelige filkategorier. Forhåndsvisningen fungerer godt, så du spilder mindre tid på at rode gennem skrammel. For ikke-tekniske brugere betyder det mere, end folk vil indrømme.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den generelle shortlist, men jeg er lidt mindre overbevist om iBoysoft for begyndere. Det virker enkelt i starten, men begynder så at skubbe ekstra prompts og scanningsvalg frem, som folk ikke altid forstår. Disk Drill føles renere.

Min hurtige rangering for enkel brug:

1. Disk Drill, bedste balance mellem brugervenlighed og gendannelsesresultater.
  2. EaseUS Data Recovery Wizard, nemt layout, men jeg har oplevet, at scanninger er langsommere på store drev.
  3. Wondershare Recoverit, poleret brugerflade, udmærket til fotos og dokumenter, prissætningen er irriterende.

En ting mere. Hvis dine slettede filer lå på den interne SSD i en nyere Mac, falder chancerne for gendannelse hurtigt. Hvis det var et eksternt drev, SD-kort eller USB-drev, er dine chancer som regel bedre.

Hvis du vil have en letforståelig opsummering, hjalp dette mig med at sammenligne værktøjer, før jeg valgte et:
bedste Mac-gendannelsessoftware med enkel opsætning

Så ja, hvis dit primære mål først og fremmest er en enkel brugerflade, er Disk Drill den, jeg ville starte med. Forhåndsvis filerne, gendan til et andet drev, og hold processen kort.

Hvis din højeste prioritet er en enkel grænseflade på Mac, ville jeg stadig placere Disk Drill øverst, men af en lidt anden grund end @mikeappsreviewer og @nachtdromer.

Det, der gør det nemmere for folk uden teknisk erfaring, er, at den ikke begraver dig i fagsprog med det samme. Du kan som regel bare vælge drevet, scanne, forhåndsvise, gendanne. Det betyder mere end at have 900 avancerede muligheder, som du aldrig kommer til at bruge. Forhåndsvisningsruden er også super nyttig, især hvis du kun har brug for nogle få dokumenter eller billeder og ikke vil gendanne et bjerg af skrammel.

Hvor jeg er lidt uenig: folk hænger sig ofte i de bedste gendannelsesrater, som om hver app er vildt forskellig. I normale tilfælde med utilsigtet sletning betyder brugervenlighed lige så meget. Et kraftfuldt værktøj med en rodet grænseflade kan gøre en dårlig situation værre, hvis du klikker på det forkerte eller gemmer filer tilbage på den samme disk.

Min korte version:

• Disk Drill: nemmeste software til datagendannelse på Mac for begyndere
  • EaseUS: enkel nok, men virker mere rodet for mig
  • PhotoRec: effektiv, men slet ikke begyndervenlig
  • R-Studio: fantastisk til professionelle, for meget for de fleste

Hvis du vil have flere sammenligninger, har denne tråd en fin oversigt over den bedste Mac-software til datagendannelse for slettede filer og eksterne drev.

Et forbehold, som ingen bryder sig om at høre: hvis filerne blev slettet fra din interne SSD på en nyere Mac, kan gendannelse være meget svingende. Hvis det var et SD-kort, USB-drev eller en ekstern SSD/HDD, er dine chancer som regel meget bedre.

Så ja, til spørgsmålet om det bedste datagendannelsesværktøj til Mac med enkel grænseflade ville jeg starte med Disk Drill til Mac først. Det er den mindst irriterende løsning, og det tæller ærligt talt for meget.

Jeg er for det meste enig med @nachtdromer, @mike34 og @mikeappsreviewer i, at Disk Drill er den sikreste anbefaling til en ikke-teknisk Mac-bruger, men jeg vil tilføje et lille forbehold: simpelt er kun en hjælp, hvis appen også gør det tydeligt, hvad man ikke skal gøre. Nogle gendannelsesværktøjer ser brugervenlige ud, men skubber så diskret til ekstra reparationsmuligheder, som forvirrer begyndere.

Af den grund er Disk Drill sandsynligvis det bedste første forsøg på Mac.

Fordele ved Disk Drill

• Ren brugerflade, nem at navigere i
  • God filforhåndsvisning før gendannelse
  • Håndterer APFS, USB-drev, SD-kort og eksterne drev ret godt
  • Lader dig fokusere på slettede filer i stedet for at drukne i tekniske indstillinger

Ulemper ved Disk Drill

• Ikke den billigste løsning
  • Dybe scanninger kan stadig give mange rodede resultater
  • På nyere interne Mac-SSD’er kan ingen app love meget, hvis TRIM allerede har ryddet dataene

Der, hvor jeg er lidt uenig i den sædvanlige rangering: EaseUS er nemt nok, men jeg synes, at grænsefladen er mere guide-agtig end egentlig klar. Den holder dig i hånden, ja, men nogle gange betyder det bare flere skærmbilleder. R-Studio er fremragende, men alt for meget til dette brugsscenarie. PhotoRec er kraftfuldt og gratis, men hvis du vil have noget simpelt, er det stort set det modsatte af simpelt.

Så hvis dit mål er den bedste Mac-datagendannelsessoftware med en simpel brugerflade, ville jeg starte med Disk Drill, scanne det berørte drev, forhåndsvise kun det, der betyder noget, og gendanne til en anden enhed. Hvis det er din interne SSD, så hold forventningerne realistiske. Hvis det er et eksternt drev eller et SD-kort, er dine chancer som regel meget bedre.