Jag råkade radera viktiga filer från min Mac och insåg för sent att jag inte hade någon ny säkerhetskopia. Jag försöker hitta den bästa programvaran för dataåterställning för Mac med ett enkelt gränssnitt eftersom jag inte är särskilt teknisk och inte vill göra saken värre. Om någon kan rekommendera ett lättanvänt dataåterställningsverktyg för Mac som faktiskt fungerar skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Jag har gått igenom det här på en Mac, och ja, det suger. Bilder borta, projektmappar saknas, extern enhet monteras men visar ingenting. De första minuterna spelar större roll än folk tror.
Det jag skulle göra först, innan jag rör någon återställningsapp:
- Sluta skriva något till enheten direkt.
- Flytta inte över nya filer till den.
- Låt Skivverktygs Första hjälpen vara för tillfället. Samma sak gäller slumpmässiga städappar.
- Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma.
- Om enheten tappar anslutningen, fryser eller känns instabil, gör först en avbildningsbackup om du kan.
SSD:er är där folk snabbt råkar illa ut. På nyare Mac-datorer kan TRIM rensa borttagna block tidigare än du väntar dig, så att vänta runt eller använda enheten som vanligt är en dålig idé.
Om du vill ha en genomgång av vettiga alternativ är den här tråden värd att kolla på: Mac-återställningsverktyg.
Verktygen jag skulle ha på kortlistan:
- Disk Drill är den jag först skulle rekommendera till de flesta. Den hanterar APFS bra, fungerar fint på Apple Silicon och gör ett bra jobb med raderade filer, formaterade enheter, SD-kort och externa SSD:er. Jag gillade förhandsgranskningsfunktionen, och alternativet att skapa en byte-för-byte-backupavbildning spelar roll när en enhet verkar skakig.
- PhotoRec är mitt val om du behöver ett gratisalternativ. Det är kraftfullt, särskilt med skadade kort och besvärliga fall, men det är inte användarvänligt. Det körs i terminalen, och du förlorar vanligtvis originalfilnamn och mappstruktur.
- R-Studio går djupare. Om du har att göra med RAID, trasiga partitioner eller rörigare problem på filsystemsnivå är det ett av de seriösa verktygen. Jag skulle dock inte ge det till en nybörjare. Gränssnittet känns snabbt överväldigande.
- iBoysoft Data Recovery är helt okej om du vill ha något enklare. APFS-stödet är stabilt, och den lilla kostnadsfria återställningsmängden hjälper när du bara behöver en handfull filer.
Om det här vore min enhet och problemet var något vanligt, raderade filer, tömd papperskorg, skadat SD-kort, konstigt beteende från extern enhet, skulle jag börja med Disk Drill. Det känns som den enklaste medelvägen mellan resultat och användarvänlighet. Om du är okej med Terminal och vill ha ett gratisalternativ lyckas PhotoRec fortfarande med mer än folk förväntar sig.
Om du vill ha det enklaste valet skulle jag välja Disk Drill för Mac.
Varför. Enkelt gränssnitt. Stora knappar. Tydliga filkategorier. Förhandsvisningen fungerar bra, så du slösar mindre tid på att gräva igenom skräp. För icke-tekniska användare spelar detta större roll än folk vill erkänna.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den allmänna kortlistan, men jag är lite mindre övertygad om iBoysoft för nybörjare. Det känns enkelt till en början, men börjar sedan trycka på extra uppmaningar och skanningsval som folk inte alltid förstår. Disk Drill känns renare.
Min snabba rankning för enkel användning:
- Disk Drill, bästa balansen mellan enkelhet och återställningsresultat.
- EaseUS Data Recovery Wizard, enkel layout, men jag har märkt att skanningar är långsammare på stora enheter.
- Wondershare Recoverit, polerat gränssnitt, duglig för foton och dokument, prissättningen är irriterande.
En sak till. Om dina raderade filer låg på den interna SSD:n i en nyare Mac sjunker chanserna för återställning snabbt. Om det var en extern enhet, ett SD-kort eller ett USB-minne är dina chanser vanligtvis bättre.
Om du vill ha en sammanställning på enkel svenska hjälpte detta mig att jämföra verktyg innan jag valde ett:
bästa återställningsprogramvaran för Mac med enkel installation
Så ja, om ditt främsta mål är ett enkelt gränssnitt först är Disk Drill den jag skulle börja med. Förhandsgranska filerna, återställ till en annan enhet och håll processen kort.
Om din högsta prioritet är ett enkelt gränssnitt på Mac, skulle jag fortfarande sätta Disk Drill högst upp, men av en lite annan anledning än @mikeappsreviewer och @nachtdromer.
Det som gör det enklare för personer utan teknisk bakgrund är att det inte öser på med jargong direkt. Du kan oftast bara välja enheten, skanna, förhandsgranska, återställa. Det spelar större roll än att ha 900 avancerade alternativ som du aldrig kommer att använda. Förhandsgranskningspanelen är också superanvändbar, särskilt om du bara behöver några dokument eller foton och inte vill återställa ett berg av skräp.
Där jag inte riktigt håller med helt: folk är ofta besatta av bästa återställningsgrad som om varje app skiljer sig enormt mycket. I normala fall av oavsiktlig radering spelar användbarhet minst lika stor roll. Ett kraftfullt verktyg med ett rörigt gränssnitt kan göra en dålig situation värre om du klickar på fel sak eller sparar filer tillbaka till samma disk.
Min korta version:
- Disk Drill: enklaste programvaran för dataåterställning på Mac för nybörjare
- EaseUS: tillräckligt enkel, men känns mer rörig för mig
- PhotoRec: effektiv, men inte nybörjarvänlig alls
- R-Studio: utmärkt för proffs, överdrivet för de flesta
Om du vill ha fler jämförelser har den här tråden en okej sammanställning av den bästa programvaran för dataåterställning på Mac för raderade filer och externa enheter.
En varning som ingen gillar att höra: om filerna raderades från din interna SSD på en nyare Mac kan återställning lyckas eller misslyckas. Om det var ett SD-kort, USB-enhet eller extern SSD/HDD är dina chanser vanligtvis mycket bättre.
Så ja, för frågan om det bästa dataåterställningsverktyget för Mac med enkelt gränssnitt skulle jag börja med Disk Drill för Mac först. Det är det minst irriterande alternativet, vilket ärligt talat betyder mycket.
Jag håller mest med @nachtdromer, @mike34 och @mikeappsreviewer om att Disk Drill är den säkraste rekommendationen för en icke-teknisk Mac-användare, men jag skulle lägga till en liten reservation: enkelt är bara hjälpsamt om appen också gör det tydligt vad man inte ska göra. Vissa återställningsverktyg ser användarvänliga ut, men pushar sedan tyst extra reparationsalternativ som förvirrar nybörjare.
Av den anledningen är Disk Drill förmodligen det bästa första försöket på Mac.
Fördelar med Disk Drill
- Ren design, lätt att navigera
- Bra filförhandsvisning före återställning
- Hanterar APFS, USB-enheter, SD-kort och externa enheter ganska bra
- Låter dig fokusera på raderade filer i stället för att drunkna i tekniska inställningar
Nackdelar med Disk Drill
- Inte det billigaste alternativet
- Djupsökningar kan fortfarande ge många röriga resultat
- På nyare interna Mac-SSD:er kan ingen app lova mycket om TRIM redan har rensat datan
Där jag skiljer mig lite från den vanliga rankningen: EaseUS är tillräckligt enkelt, men jag tycker att gränssnittet känns mer trollkarlslikt än faktiskt tydligt. Det vägleder dig, visst, men ibland betyder det bara fler skärmar. R-Studio är utmärkt, men alldeles för mycket för det här användningsfallet. PhotoRec är kraftfullt och gratis, men om du vill ha något enkelt är det i princip motsatsen till enkelt.
Så om ditt mål är bästa programvaran för dataåterställning på Mac med ett enkelt gränssnitt, skulle jag börja med Disk Drill, skanna den påverkade enheten, förhandsgranska bara det som är viktigt och återställa till en annan enhet. Om det är din interna SSD, håll förväntningarna realistiska. Om det är en extern enhet eller ett SD-kort är dina chanser vanligtvis mycket bättre.