Är det möjligt att reparera en extern hårddisk som inte är åtkomlig eftersom parametern är felaktig?

Min externa hårddisk går plötsligt inte att öppna i Windows och visar ”Parametern är felaktig.” Den fungerade tidigare, och jag är orolig för att förlora filerna på den. Vilka är de säkraste sätten att reparera en otillgänglig extern hårddisk eller återställa data utan att göra situationen värre?

Formatera inte enheten ännu, även om Windows fortsätter att uppmana dig att göra det. Det är det viktigaste. Meddelandet 'Parametern är felaktig.' kan få det att se ut som att enheten är död, men ofta kan Windows bara inte läsa filsystemet korrekt. Datan kan fortfarande finnas kvar där.

Jag skulle också undvika att köra CHKDSK direkt om det finns filer du bryr dig om. Det kan hjälpa senare, men det kan också göra återställningen mer komplicerad om filsystemet redan är skadat.

Börja med de grundläggande kontrollerna först:

1. Använd en annan USB-kabel.
  2. Prova en annan USB-port, helst en direkt på moderkortet om detta är en stationär dator.
  3. Anslut enheten till en annan dator.
  4. Öppna Diskhantering och se om enheten fortfarande visas med korrekt storlek.

Om Diskhantering fortfarande visar enheten och kapaciteten ser rätt ut är det vanligtvis ett ganska bra tecken. Det betyder att Windows åtminstone fortfarande kommunicerar med enheten.

Kontrollera sedan enhetens hälsa innan du belastar den mer. CrystalDiskInfo är bra för det och det är gratis. Om du redan har Disk Drill har det också inbyggd SMART-övervakning. Håll utkik efter varningar som omallokerade sektorer, väntande sektorer eller andra allvarliga SMART-fel. Om sådana dyker upp, sluta använda enheten så mycket som möjligt eftersom den kan vara på väg att få ett fysiskt fel.

För att få tillbaka filerna skulle jag använda Disk Drill. Det var det som räddade mina filer när jag råkade ut för detta.

Funktionen jag skulle använda först är Byte-to-byte Backup. Den skapar en exakt avbild av enheten, så att du kan skanna avbilden i stället för att upprepade gånger skanna den faktiska problematiska enheten. Det spelar roll eftersom varje extra läsning kan vara riskabel om enheten börjar fallera.

När du har avbilden, kör en Universal Scan på den. Om enheten verkar vara frisk kan du skanna den direkt, men att skapa en avbild först är säkrare. När skanningen är klar, förhandsgranska filerna innan du återställer dem. Om dina foton, dokument, videor och andra filer förhandsgranskas korrekt är det ett gott tecken. Återställ dem till en annan enhet, aldrig tillbaka till den som ger felet.

När de viktiga filerna har kopierats till en säker plats skulle jag sedan titta på reparationsalternativ.

1. Om Windows fortfarande känner igen filsystemet, prova CHKDSK med chkdsk X: /r för att åtgärda logiska fel.
  2. Om enheten har blivit RAW gör CHKDSK vanligtvis inte mycket. I så fall kan TestDisk hjälpa eftersom det i vissa situationer kan bygga upp skadade partitioner igen.
  3. Om enheten verkar vara i fint skick och det är Windows självt som beter sig konstigt, kör SFC och DISM för att reparera skadade systemfiler.
  4. Det finns också sällsynta fall där Windows decimalavgränsare orsakar konstigt beteende. Att ändra tillbaka den till en punkt har löst detta fel för vissa personer, men jag skulle inte kontrollera det förrän de uppenbara sakerna har uteslutits.

Om återställningen är klar och inget annat fungerar är en snabbformatering nästa rimliga steg. Om enheten fungerar normalt efter det var problemet förmodligen korruption i filsystemet. Om samma fel kommer tillbaka efter formateringen skulle jag sluta lita på enheten och byta ut den.

Ett område där jag inte skulle fortsätta experimentera är vid uppenbart hårdvarufel. Om enheten klickar, kopplas upp och ner, försvinner från Diskhantering, bara upptäcks ibland eller om SMART visar allvarliga varningar, koppla från den. Vid den punkten är professionell återställning vanligtvis det säkrare alternativet.

De flesta återställningslaboratorier utvärderar enheten först och ger dig ett prisförslag innan de utför arbetet. Många har också en ingen data, ingen avgift-policy. Av det jag har sett ligger logisk återställning ofta runt 300–600 USD. Om enheten behöver hårdvarureparation eller arbete i renrum kan det stiga till 700–2 000+ USD, beroende på skadans omfattning och enhetens storlek.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Den saknade detaljen är om enheten visar korrekt full kapacitet i Diskhantering, inte bara om Windows ger den en enhetsbokstav. Om den visas som ”Inget medium”, 0 byte, eller fortsätter att försvinna, är det troligen inte något som kan repareras i Windows. Det pekar mer mot USB-kapslingen, kabeln, strömförsörjningen eller själva enheten. I så fall är det mest att peta på en felande enhet att köra reparationskommandon.

Jag håller med om den allmänna principen återställ först, reparera senare, men jag skulle vara lite mer rakt på sak om CHKDSK: kör det inte förrän du har en annan kopia av de viktiga filerna eller en fullständig avbildning. CHKDSK är till för att göra filsystemet användbart igen, inte för att bevara varje skadad fil för återställning. Ibland hjälper det, ibland flyttar det trasiga delar till found-mappar, och ibland gör det att återställningsverktyg ser mindre struktur än tidigare.

En billig sak att prova innan du köper något är att starta från ett Linux live-USB och se om enheten monteras skrivskyddat. Installera inte Linux, kör det bara från USB-minnet. Om Linux kan se mapparna, kopiera filerna till en annan enhet och låt den dåliga vara ifred tills du är klar. Om den vägrar att monteras eller ger massor av I/O-fel, stoppa. Det är också användbar information.

När dina filer är säkra kan du sedan prova de tråkiga lösningarna: ta bort och tilldela enhetsbokstaven på nytt, kör CHKDSK om partitionen fortfarande är NTFS/exFAT, eller gör en snabbformatering och testa enheten igen om du inte längre behöver återställa något från den. Om felet kommer tillbaka efter en ren formatering skulle jag inte lita på den externa enheten för något viktigt, även om den verkar fungera ett tag.

Den dolda nackdelen med att “fixa” det är att Windows kan få enheten att se normal ut igen samtidigt som det i tysthet kastar bort ledtrådar som återställningsprogram skulle ha använt. Därför skulle jag betrakta den första lyckade åtkomsten som ett räddningsfönster, inte som ett bevis på att enheten är fixad. Om den öppnas ens en gång, kopiera det oersättliga först. Börja inte organisera mappar, ta bort skräp eller försöka “städa upp” den på samma disk.

Ett litet förbehåll till det vanliga rådet: om detta är en fabrikstillverkad extern enhet, var försiktig med att ta ut den nakna disken ur höljet för tidigt. Vissa USB-kabinett gör konstig sektoröversättning, och vissa externa enheter har hårdvarukryptering kopplad till USB-kortet. Att flytta disken direkt till SATA kan göra att datan ser ännu mer oläsbar ut. Att prova en annan kabel, port eller dator är säkrare innan du börjar operera med höljet.

Jag skulle bara kalla det “reparerbart” efter att du vet vilket problem du har. Om Diskhantering visar rätt storlek och SMART ser rent ut kan det bara vara skada på filsystemet och återställning följt av formatering kan vara tillräckligt. Om den kopplar från, klickar, visar 0 byte eller fryser hela datorn när den ansluts, sluta behandla det som ett Windows-fel. Vid den punkten är den säkraste reparationen att inte reparera alls förrän filerna har kopierats eller avbildats någon annanstans.

Låt inte Windows fortsätta försöka läsa samma dåliga sektorer i timmar.

Många gör detta värre genom att dubbelklicka på enheten, vänta i evigheter, koppla ur den, koppla in den igen och sedan göra samma sak en gång till. Utforskaren är usel för detta eftersom den kan försöka läsa miniatyrbilder, skanna mappar eller beräkna storlekar innan du ens kopierar något användbart. Om enheten dyker upp ens en kort stund, gå direkt till de viktigaste mapparna först och kopiera i små omgångar till en annan disk. Foton, deklarationsfiler, arbetsdokument, vad du än inte kan ersätta. Lämna filmer, installationsfiler och skräp till senare.

Jag håller med om rådet att återställa innan du reparerar, men jag skulle vara försiktig med just chkdsk X: /r. /r kan ta väldigt lång tid och kör hårt över hela ytan för att leta efter dåliga sektorer. Det är okej för en frisk enhet som du försöker fixa, men det är ett dåligt första steg på en enhet som kan vara på väg att dö. När du har en avbildning eller dina filer kopierade, visst, prova reparationskommandon. Innan dess skulle jag hellre använda något som kopierar med få omförsök, eller skapa en avbild av disken och arbeta från avbilden.

Så ja, den kan gå att reparera om det bara är filsystemsskador. Men behandla The parameter is incorrect som en varningssignal, inte som den faktiska diagnosen. Om enheten förblir stabil och visar rätt storlek kan återställningsprogram eller ett verktyg som arbetar med avbildning först, som Disk Drill, vara rimligt. Om den försvinner, klickar eller visar konstig kapacitet, sluta testa den som om den vore ett vanligt USB-minne. Vid den punkten förbrukar varje extra försök en del av enhetens återstående livslängd.